Hoe reageert ze als je de dingen die ze ervan gekocht heeft afpakt en haar het geld laat terug betalen? Bij een kind wat ik ken hielp het goed om hem geld te laten verdienen met klusjes doen. Dus als hij zakgeld wilde dan moest hij stofzuigen. Dit kan je natuurlijk ook vervangen door internet tijd aangezien dit iets is wat haar plezier geeft.
Nescio, Hechtingstoornis zal altijd een belemmering blijven, je kan het een klein beetje vergelijken met bindingsangst. In combinatie met haar andere stoornissen zal ze altijd begeleiding nodig hebben en kun je haar bv niet de vrijheid geven die een 12 jarige normaal krijgt, daar kan ze niet mee omgaan en ze kan dingen niet overzien. Oorzaak gevolg is bv heel moeilijk te bevatten voor haar. Pubertijd komt ze voorlopig nog niet in, ze is heel klein en tenger en een half jaar terug compleet onderzocht door de kinderarts, haar botvorming loopt 2 jaar op achter en de hormonen die een 12 jarige normaal in zich heeft zijn bij haar nog nergens te bekennen, de hormonale pubertijd zal pas tegen haar 15de komen. Haar gedragsproblemen nu komen puur door stoornissen volgens de arts. Lieseleentje, door haar hechtingstoornis reageert ze dus niet op spullen afpakken. We doen het wel, alles waar we achter komen dat ze gekocht heeft van gestolen geld gaat meteen de kliko in mits het niet terug te brengen is naar de winkel. Hier kon ze inderdaad ook extra zakgeld verdienen door klusjes en haar gewone zakgeld kreeg ze ook pas na het schoonmaken van haar kamer zodat ze ziet dat je voor geld moeite moet doen. Voorlopig hebben we dus nog niet de gouden tip binnen om het stelen te stoppen. Gisteren heb ik haar gezegd dat ze de komende dagen op haar kamer blijft en opschrijft waarom ze deze dingen doet en wat er moet veranderen om hiermee te stoppen. Ik wist het ook niet meer...