Snel ? Ervaringen gezocht van mensen met vroege praters

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kleintje88, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Meestal zegt men dat de bewuste woordjes pas zo rond de 13 maanden komen ?
    Esmay zegt echter al een tijdje opa, oma, mama, papa en woef (tegen de hond) bewust! Nu de laatste tijd merk ik dat er steeds meer bij komt:
    Eten, aai (als ze de hond gaat aaien ), poele poele (tegen de eendjes ), hebben, die, tut, en doet de koe, de hond en de aap na...
    Ze doet het niet op commando echt alleen wanneer ze zin heeft en dan bijna alleen als ze b.v een hond ziet, of ziet dat ik met eten bezig ben etc. Maar dus wel bewust!

Sinds 2 dagen is het woord kindje erbij gekomen dat zei ze zo uit het niets toen ze een kindje op t.v zag, ik dacht dat ik gek aan het worden was maar vanavond was ik in het gemeentehuis en had een foldertje gepakt met een kindje erop, ze wees erna en riep enthousiast "Kindje"
    Wel allemaal natuurlijk nog niet zo duidelijk als een kind zou moeten gaan doen maar je kan het wel duidelijk verstaan want in het gemeentehuis vroeg er ook ineens iemand: hoorde ik dat nou goed zei ze kindje ? (nou die vond het schijnbaar ook apart )

Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er meer mensen die zulke "vlotte?" praters hebben ? En wordt er tegen jullie ook vaak gezegd; jaja het zal wel of het zal wel niet bewust zijn! Ik hoor dat namelijk weleens totdat ze het zelf ineens ook horen dan zeggen ze; oh ja je hebt gelijk!!

En wat ik me nog meer afvraag (voor kindjes die al wat ouder zijn ) blijft dit zo met de ontwikkeling ? Of zal er straks gewoon een moment komen dat ze stil blijft staan en dan uiteindelijk gelijk komt met de rest van de kinderen ?

Ik wil met dit topic verder niet doen van "ohh kijk mijn kind eens" maar wil gewoon wat ervaringen van andere mensen horen... En ook of zij zulke soms wel vervelende reacties krijgen alsof je niet geloofd wordt ofzo! (daarom zeg ik het nu ook maar niet meer want dan horen ze het vanzelf wel als ze eens wat zegt )

Oh wat ik wel merk is dat als ze een nieuw woordje heeft ontdekt ze zich daar dan meer op richt dan op de andere woordjes!

2. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Hi, leuk ben ik ook wel benieuwd naar. Bij mij zegt juist de omgeving dat hij snel is met praten en ontwikkeling, vooral voor een jongen.
    Maar zag het zelf niet zo. Mijn zoontje zei een beetje dezelfde dingen met die leeftijd en nu soms al 2 woordjes achter elkaar. Zoals bv papa auto, mama neus, sokken aan enz... Hij is trouwens 17mnd nu.

3. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    kleintje88, ik heb hier ook een snelle prater. Superleuk he!! En makkelijk dat je ze kan begrijpen als ze je dingen willen vertellen!
    Lopen deed ze niet, en motorisch is ze niet supersnel maar praten!

Ze zei met 8 maanden mama en papa etc. Met 14 maanden begonnen de eerste kleine zinnetjes zoals "boekie kijken" en met 17mnd dingen als "ga je mee?"

Inmiddels zegt ze bijna alles na wat we zeggen en anderen kunnen haar ook verstaan.
    Op dit moment kan ze korte zinnen, woorden met 3-4 lettergrepen.
    Ze zingt poesje mauw, eerste en tweede couplet. In de maneschijn begint ze te doen. Ze telt tot tien, foutloos.
    En alle dieren met bijbehorende geluiden. (van koe tot kameleon tot papegaai).

Heb nog geen vervelende reacties gehad, van poesje mauw heb ik een filmpje en van het tellen een geluidsbestandje haha dus mensen moeten het wel geloven. Maar ik vertel het meestal alleen aan mensen die dicht bij me staan hoor.

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Filmen heb ik ook eens geprobeerd maar ze vind de camera dan interssanter en praat dus echt niet op commando!
    Het enigste wat ik wel heb is een filmpje van hoe doet de koe!

Maar ach eigenlijk hoeft het ook niet persé bewezen te worden met een filmpje denk ik dan ? en net wat je zegt het is vooral belangrijk dat je het zelf weet en de mensen die dicht bij je staan daar kan je het wel tegen zeggen maar soms krijg ik dan nog weleens van die reacties!

5. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Hier ook een hele snelle prater. Dat was ik helemaal niet gewend van mijn zoontje! Ze zegt inmiddels makkelijk zes woorden in een zin. Wat grappig is, is dat ze daar soms echt de tijd voor neemt zodat ze geen fouten maakt. Ze herhaalt woorden ook als ze fout gegaan zijn. Vandaag klonk meisje in een zin als mezje, en ze zei hem daarna op haar gemak nog een keertje goed voordat ze verder ging met haar zinnetje. Met negen maanden zei ze al nat wanneer ergens water lag (ook al zoiets, dat ze dat verband al legt) en nee nee bij een liedje waar dat in hoort. Dan zong ik: Hoera hoera is de koffie nog niet klaar, en dan zong zij: nee nee (verder kon ze natuurlijk nog niet). Ik heb het nog wel ergens op video staan, ik zoek het misschien nog wel even op. Leuk om dit topic te lezen!

6. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier ook een snelle, maar niet eens heel vroeg. Vanaf 13 maanden de eerste woordjes, maar dan idd wel elke dag nieuwe woordjes leren. Ik weet dat rond 18 maanden haar woordenschat rond de 300+ woorden lag (wat ik had geteld), maar inmiddels is ze daar ruim overheen en maakt ze 3-4 woord zinnetjes. 'Ga je mee?', 'Papa werken auto', 'Nee mama niet doen', en veel lange woorden zoals boodschappen, oversteken, schoonmaken, wasmachine.

Ik hoor uit mijn omgeving eigenlijk alleen maar leuke reacties. Ik hoef nooit iets te bewijzen, want ze kwebbelt de oren van je hoofd :D Ook liedjes, inmiddels in de maneschijn, Jezus is de goede herder, klap eens in je handjes, poesje mauw. De meeste kent ze deels zelf, en kan ze het laatste woord zeg maar van meezingen. Ook Nijntje boekjes kent ze het laatste woord van de zin van. Ze is dan ook gek op lezen.

Ik vind het wel gek dat ze zoveel en zo snel leert, dat ik echt de enige ben die 99% van haar woorden en zinnen begrijpt. Zelfs mijn man vraagt soms aan mij wat ze bedoeld en tot nu toe ging dat meestal nog niet zo snel. Zoals vorig weekend, toen was ze veel bij mijn man thuis geweest, en kende ze daarna opeens het woord 'aa poele', vertaling: waspoeder! Tsja... ;) In de context snapte ik wat ze bedoelde.

Geniet er lekker van en mensen geloven het vanzelf wel als ze het horen!!

p.s. Julia riep een paar maanden geleden al richting het hertenkamp: Lamaaaa! Hertjeeee! Ganzeeeen! Mijn knappe meiske ;)

7. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

#7 pnirmal, 14 apr 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2011
    verwijderd er ging iets mis maar wat;)

8. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

9. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier doet ze nu de geluiden van koe, poes, varken, hond, haan, paard en eend na.
    Papa en mama, oma (mmmma), bumba, aai, amen (als ik zeg bidden doet ze haar handjes voor haar ogen en na een paar seconden 'amen'), lamp, bah.

Het gaat nu ineens snel en ik merk ook dat ze nu gemakkelijk nieuwe dingen leert. Zo hoorde ze bij m'n ouders hun haan kukelen en sindsdien is de haan 'kuu' of ze probeert het geluid na te doen.

10. amanda21

amanda21 Lid

2 aug 2010
    97
    0
    0
    student
    zwolle
    wat leuk dat jij ook een kletskous hebt van de zelfde leeftijd.
    hier ook een snelle kletskous (liep ook snel).
    Met 6 maand voor het eerst mama
    met 8/9 maand kwam daar opa, papa,poes, eten, aap bij(elke dag komt weer wat bij.
    met 10 maand begon ze met "paardje kijken".
    met 11 maand in de winkel voeg ik haar welke broek ze mooi vond ( had er twee vast). het antwoord dat volge was "ja die mooi" .
    nu vraagt ze de hele dag "mama doe je?" mijn moeder reed bijna de bosjes in met de auto toen ze het zij.
    Ze heeft de kat heel lang titter genoemt maar sinds vandaag noemt ze hem tikar(hij heet tigar), de andere kat noemt ze boeja(zorya).

k"stond de eerste paar keer wel vreemd te kijken en dacht dat ik het verkeerd had gehoord.
    probeer het ook telkens te filmen maar dan houd ze gelijk haar mond.
    mensen geloven me ook niet heel snel vooral omdat ze ook nog klein voor haar leeftijd is (maarja wij weten dat ze het doet en genieten dubbelop).

Zelf was ik ook snel met lopen en praten ( ook jong al heel duidelijk vertellen tegen vreemden) dus ze heeft het niet van een vreemde.

Deel Deze Pagina