Hoi meiden, Hopelijk herkent iemand deze situatie en krijg ik tips die helpen Het zal vast een lang verhaal worden, dus bedankt als je het helemaal leest. Sinds enkele weken drinkt mijn zoontje slechter/weinig. En er lijkt geen verbetering in te komen, het wordt alleen maar minder voor mijn gevoel. Hij drinkt nu ongeveer 70-80cc per fles, heel soms maximaal rond de 100-120cc en als het echt slecht gaat 30-50cc. Ik baker hem nu in als hij zijn fles krijgt, anders werkt hij nog sneller met zijn handen de fles eruit. Zodra hij niet meer wilt draait hij zijn hoofd weg en duwt met zijn tong de speen van de fles weg. Ik ben voor mijn gevoel het ritme dat we hadden compleet kwijt. Want soms is het lastig voor mij te herkennen of zijn huilen nu door honger of slaap komt. Hij slaapt namelijk ook slechter, dat zal vast komen doordat hij minder binnen krijgt en misschien minder verzadigd is? Ik kreeg van het CB het advies zo te voeden dat hij nauwelijks prikkels krijgt. Dat probeer ik ook, maar overdag loopt mijn dochter (bijna 4) hier ook en ik kan moeilijk boven voeden en haar alleen laten. En ik moet zeggen dat ik in de avond, de nacht en in de vroege ochtend op onze slaapkamer voed in het donker en dan drinkt hij niet beter. Een doek over hem heen tijdens het voeden overdag werkte niet, hij begon als een gek te bewegen om die doek weg te krijgen (voeden lukte met doek echt niet). Vannacht kreeg hij rond middernacht zijn fles, hij dronk zo'n 80-90 cc. Toen begon hij rond 5 uur onrustig te worden, maar huilde nog niet. Het is meer dat hij dan gaat woelen en zijn benen in de lucht gooit en weer laat vallen. Heel onrustig is hij dan. Ik besloot een fles te geven, dat leek me wel goed na 5 uur ertussen. Maar na 30cc duwde hij de speen alweer uit zijn mond. Daarna werd hij rond 7 uur weer wakker en rond half 8 heb ik geprobeerd om weer een fles te geven. Van die fles dronk hij 80cc. Is dat niet te weinig over 24 uur? En zijn er tips om hem toch meer aan het drinken te krijgen? Hiervoor dronk hij altijd best goed. Hij liet meestal maximaal 30cc staan en dat is dus langzaam steeds meer geworden. Hij sliep toen in de nacht ook beter (langer). Het is vooral dat ik weer een ritme wil krijgen met hem. En ik wil natuurlijk niet dat hij te weinig binnen krijgt. Herkent iemand dit? En wat heeft bij jou geholpen? Of was het een fase (hoewel het nu al zeker drie weken zo gaat). Sorry als het een onduidelijk of onsamenhangend verhaal is geworden
Nog als aanvulling. Zijn luier was met wakker worden rond 5 uur nog droog. Ik toen ik zijn romper weer dicht klikte voelde ik dat zijn luier wat warm werd en hij dus had geplast. Maar het was geen volle luier natuurlijk. Overdag zijn zijn luiers nog wel goed nat, niet zulke volle luiers als eerst maar hij drinkt natuurlijk ook weinig.
Hoe doet hij het over het algemeen? Is hij vrolijk, gezond? Geen last van reflux of obstipatie? Zo nee, zou ik me eigenlijk geen zorgen maken. Zolang hij blijft plassen en vrolijk is krijgt hij genoeg binnen voor nu. Houd eens bij op een dag hoeveel hij eigenlijk drinkt, dan vallen de hoeveelheden waarschijnlijk wel mee. Niet ieder kind kan om de 4 uur 200 cc naar binnen klokken, zo werkt het gewoon niet bij sommige baby's. Ben je al begonnen met bijvoeden? Verder zou ik het idee van een ritme loslaten, want zo af en toe gooien ze dat helemaal om. Ik denk dat dit een van die periodes is dat hij aan het zoeken is naar een nieuw ritme. Voeden en slapen op verzoek zou ik doen, en hem gewoon laten drinken wanneer hij wil, hoeveel hij wil.
Je verhaal is heel herkenbaar bij mijn eerste zoontje. Hij is eigenlijk vanaf dag 1 een slechte drinker geweest en nu is het met eten niet anders helaas. Ik merkte dat ik ook niet meer relaxt de voedingen ging geven, omdat het je ook een beetje frustreert als ze weer zo weinig binnen krijgen. Bij 4 maanden ben ik bij hem ook begonnen met bijvoeden, dat werkte hier averechts want toen ging het drinken nog slechter. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jouw zoontje ook geldt, maarja je kunt het bijvoeden natuurlijk altijd proberen. Ik kreeg toen als tip om eventueel een scheutje roosvicee door de fles te doen, zodat er een smaakje aan zat. Ik weet niet wat voor voeding je hebt, maar Friso (nu Hero Baby) schijnt zoeter te zijn dus dat werd mij ook aangeraden. Ik zal eerlijk zeggen, niks hielp maar wie weet bij jou wel. Bij mn tweede zoontje heb ik dat hele schema enzo losgelaten. Ik ben al meteen gestart met voeden op verzoek, ook slapen op verzoek, gewoon alles zoals hij dat zelf fijn vind en ik heb nog nooit zo'n makkelijke baby gehad. Hij eet en slaapt super goed. Dus wat al eerder is gezegd, als ie niet wil, dan zal hij het ook niet nodig hebben dus probeer je er geen zorgen over te maken.