Mijn dochter wil met geen mogelijkheid douchen. Bad vindt ze heerlijk en daar zet ze ook rustig de sproeier op haar hoofd, maar zo gauw ik voorstel om in de douche te gaan is het huis te klein... Ze wil het echt niet. En het lijkt mij nu juist zo handig en snel. Helemaal omdat we van de zomer in ons zomerhuis geen bad hebben... Hoe pak ik dit nu aan? We hebben trouwens gewoon een inloopdouche, dus ik denk niet dat ze het klein kan vinden of benauwd. Ze wil ook niet met mij samen onder de douche. Heeft iemand DE tip????
wil ze niet de douchekop zelf vasthouden? of kan die niet van de muur? Sommige zitten volgens mij vast dan is dat niet mogelijk, dan misschien de kraan aan ipv. de douchekop? Dan kan ze onder de kraan zitten en leuk het water opvangen in een bakje en die over haar schoudertjes heen gieten
Ja, kan allemaal, ook al geprobeerd, maar ze wil het echt niet... Laatste keer zat zij in bad en ik onder de douche. Nou ze vond het wel interessant en wilde ook in de douche zei ze. Ik haar uit bad gehaald, maar zo gauw ze dan echt moet, wilde ze weer terug in bad...
Ik douchte terwijl zij op een matje op de grond toekeek. Ik maakte er een spel, maakte grom geluiden, smakte met water en spoot haar nat. Op een gegeven moment wilde ze mee douchen. Eerst heel voorzichtig alleen de benen/billen en na een paar weken helemaal. Dus blijven voordoen en proberen. En natuurlijk een knuffel mee, die moet ook gewassen worden.
Tja, hier loopt ze dan gewoon weg als ik eerlijk ben. Zal het met dat spelen nog kunnen proberen... Het probleem is dat ze het bere interessant vindt (mama douchen, schuim vallen, haren nat; ze observeert alles wat ik doe; ik hoopte namelijk als ze het mij zag doen dat ze ook zou willen...) maar zo gauw ze dan ook mag... Neeeeeeee!
Hier kwam het op een gegeven moment vanzelf.. Hij moest er echt 2 jaar lang niks van weten, als baby vond hij het al vreselijk. Maar sinds 4 maandjes was het opeens om en nu vind hij het heerlijk. Wilt zelfs nu liever met mama douchen dan in zijn bad. Ik zou het even laten gaan, berusten.. En het toch een x proberen over maandje of 2.
Ik had hem laatst zover dat hij er bij zat terwijl ik aan het douchen was. Maar nadat hij 1 straaltje had gevangen, begon hij te piepen en schoof direct de douche uit. Neuroot
Eerst kleine toelichting.. tussen mij en mijn zusje zit twaalf jaar en ik vondt het geweldig om haar te badderen.... Wat ik dus ook mocht doen met steeds grotere regelmaat... uiteindelijk maakte ik smorgens een babybadje klaar... maakte mijn zusje wakker.. en ging met z'n tweeen onder de douche... dan eerst lekker haar haar wassen... dan mijn haar wassen... had zij nog de tijd om te spelen... en dan als ik mezelf ahd gewassen... ging zij uit het badje... mocht zij de stop eruit trekken gingen we haar wassen... en dan de douche uit... en alles alles vertellen wat ik deed... Uiteindelijk paste ze niet meer in het badje en speelde ze alleen nog maar met de speeltjes erin... deed ze langzaam steeds meer zelf.. en uiteindelijk kreeg ik de mededeling dat ze het zelf wel kon...
ik heb ook speeltjes in de douche gelegd. Werkt goed. Duplo, eendjes, bootjes etc. Anders misschien samen proberen of een klein badje onder de douche zetten?
Onze zoon vond het in het begin ook heel eng, maar wij zijn er vroeger mee begonnen dan jij denk ik. We douchen al sinds hij een half jaar was met hem. Mijn man hield hem vast en heel voorzichtig gingen we onder de douche staan. Zijn hoofd wilde hij niet onder de straal houden. Ik ging hem dan heel snel wassen en en ondertussen lieten we hem wennen aan het vallende water. Na een tijdje werd hij bekend met het douchen en wilde hij wel met mij op de grond zitten. Nu douchen we om de dag met z'n allen en ligt heel de douche vol speelgoed. Hij wordt zelfs boos als je hem er uit haalt! Misschien is het een idee om een keer te gaan douchen en dat je een soort toneelstukje speelt met je man. Dat je hem roept omdat je hulp nodig hebt bij het insmeren van je rug. (Bijv). Dat hij dan aan je dochter vraagt of zij dat even wil doen. Mag ze daarna meteen weer onder de douche vandaan. Misschien went ze op die manier aan het "vallende water" en gaat ze het leuk vinden om je te helpen? Ik denk namelijk dat op deze leeftijd praten en oefenen meer zin heeft dan te lokken met speelgoed.. Succes!!
Tess heeft het ook een tijdje heel eng gevonden. We hebben haar toen gewoon even niet gedoucht en manlief en ik zijn alleen nog maar samen gaan douchen met Tess als toeschouwer. Manlief ging mijn haren wassen en vice versa en dat vond ze toch wel heel erg interessant. Na ongeveer 2 weken durfde ze het aan om mijn haren te gaan wassen terwijl ik in - en zij buiten de douchecabine stond. Langzaam aan kwam ze steeds makkelijker in de douche cabine en ging ze mij helemaal wassen. Nu gaat ze met veel plezier onder de douche (wel samen). Al mag ik nooit zeggen dat ze gaat douchen want dat doet ze niet...ze gaat namelijk mama douchen
Esmee krijgt de hele boel bij elkaar als ze moet douche en haren wassen. 1 moet dr vast houden en 1 moet dr wassen en haren wassen , alleen is geen doen want ze begint te springen onder de douche ,nou staat ze wel op een anti slip matje maar toch. heb ook al van alles geprobeerd , haar uit spoelen met een bakje, op een stoel laten zitten, speeltjes heeft ze altijd bij dr . het is elke keer weer een ware veldslag
onze zoon wilde ook niet. we hebben hem een paar keer gewoon meegenomen onder de douche. in t begin drama natuurlijk.. maar wat er heeft gewerkt weet ik niet.. maar t heeft gewerkt. verder natuurlijk wel geknuffeld onder de douche. speeltjes onder de douche.. en na de douche ook leuk maken.
Iris wilde ook nooit onder de douche. Op vakantie afgelopen zomer hadden we alleen een douche en moest ze wel. Eerst aan mij vastgeklampt, maar na een paar dagen Wilde ze ook zelf staan. Het heeft wel heel lang geduurd voordat ze ook haar hoofd onder de douche wilde. En zelfs nu vindt ze dat nog niet altijd prettig. En speelgoed hielp/helpt ook zeker.
Heel herkenbaar probleem! Onze dochter van ruim 3 wilde tot een maand geleden pertinent NIET onder de douche... We hebben het rond haar 2,5 jaar met "dwang" geprobeerd. 1 vasthouden de ander soppen, maar dat was echt niet leuk... Toen hebben we het gewoon maar gelaten tot ze echt zelf aangaf te willen douchen en dat dan ook echt deed... Dat is nu ongeveer 6 weken geleden! "Lokken" met leuke dingen is denk ik het enige dat je kan proberen. Forceren heeft sowieso geen zin, werkt zelfs alleen maar averechts denk ik... Bij Esmay was het, denk ik, te wijten aan het feit dat ze als klein ukkie veel oorontstekingen heeft gehad. Zij herinnerde zich waarschijnlijk de pijn die ze toen had als ze water in haar oren kreeg. Haren wassen in bad was in het begin ook een drama namelijk...
Misschien de douchemuur laten verven met van die douche vingerverf? En dan laten afspoelen ofzo.... zodat ze merkt dat het niet eng is en ze zelf controle heeft? En dan langzaam eens wat verf op de voetjes (teentjes verven) en afspoelen ofzo? (heb geen ervaring maar dit kwam zo in me op) Veel succes in elk geval, hoop dat het snel beter gaat.
Ik heb geen ervaring met bange kindjes onder de douche, maar wel met dementerende ouderen die bang zijn onder de douche. Vaak is die flinke plens met water voor hun heel veel, ze worden er bang van, dus ik doe altijd een washandje over de douchekop en dan gaat het altijd redelijk goed. Op die manier is het niet zoveel water dat naar beneden komt zetten en het geluid van al dat water is ook stukken minder. Succes ermee.