Ivm lage rugklachten heb ik een paar oefeningen gekregen van de fysio. Ze gaan best prima, behalve 1tje. Ik moet dan op een tafel gaan zitten en beurtelings mijn been optillen, oprichten vanaf te knie (been strekken dus eigenlijk). Dit lukt me amper en doet me werkelijk vreselijk pijn in mijn onderrug. kan iemand mij zeggen welke spieren of andere structuren hiermee gestimuleerd worden en hoe dit in verbinding staat met de onderrug? Gewoon nieuwsgierig.
Precies hetzelfde ‘probleem’ hier. Ook met die beweging extra pijn in mn onderrug. Ik heb het ook als ik buk en daarbij ook mn hoofd buig (zoals als je onder iets door moet lopen). Fysio legt dit bij mij uit als een extra strekking van je ruggenwervel, waardoor het extra pijn kan geven. Door je been te strekken rek je je ruggenwervel vanaf de onderkant extra op, of met het buigen van je hoofd aan de bovenkant
Dank voor de uitleg! Ik moet idd m’n been zo ver mogelijk strekken en daarna m’n tenen naar me toe trekken en m’n hoofd buigen. In de praktijk kom ik met mn been helaas al niet zo ver. M’n zoon lacht me uit