Tips gezocht vrije dagen man na bevalling

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door 1981Mama, 8 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Wij hadden het idee dat mijn man 2 dagen zou opnemen (zijn betaalde verlof) en dan na de kraamweek 3 weken. Dat liep alles. S. begon vanaf nacht 2 heel veel te huilen en wij sliepen amper dus mijn man was ook helemaal van de ''wereld'' en besloot toen met een dag overdracht ook vrij te nemen. Hij is ruim 3 weken vrij geweest (en ik ben op zaterdag bevallen dus maandag en dinsdag verlof, woensdag overdracht gedaan en toen donderdag vrijdag en daarna 3,5 week vrij)
    Heel relaxed was dat!

2. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Je man is sowieso 2 dagen thuis na de bevalling en dan kan hij al een hoop leren over luiers verschonen, kruikjes maken en voedingen.
    Mijn man was in de kraamweek rond 15.30 uur thuis van werk. Zo kon hij nog even met de kraamzorg praten over de dag en gaf zij zo nodig nog tips voor de avond/nacht.
    Week nadat de kraamzorg weg ging was hij vrij. Was heel fijn, ik kon nog niet zoveel.

Een tip: op de laatste dag dat de kraamhulp er is geeft zij vaak nog veel uitleg over waar je nog op moet letten, hoe bedje opmaken, over cb, voeding, gezondheid, etc. Het is aan te raden dat je man hier bij is omdat je niet alles kan onthouden. Ook komen de laatste dag vaak nog wel vragen boven. Het is dus handig als hij de laatste kraamdag vrij is.

3. SW1

SW1 Bekend lid

13 mrt 2014
    696
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn man was 2 dagen na de bevalling vrij en weekend eraan vast.
    Toen de kraamhulp hier was is hij later begonnen en eerder gestopt en toen ze weg was is hij twee weken vrij geweest.
    Dit vind ik persoonlijk ideaal want in de kraamhulp wordt er al voor je gezorgd.

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Bij zoon 3,5 week vrij bij dochter is hij na een week eerst weer gaan werken omdat ze nog in het ziekenhuis lag , toen ze met 16 dagen thuiskwam was hij 2 weken vrij.

Sowieso die eerste 2 Weken zou ik altijd doen ! Ook voor papa is het een wereld die 360 graden op zijn kop staat.

5. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Persoonlijk vind ik het niet nodig dat mijn vriend er is tijdens die kraamweek. Eerst 2 a 3 dagen vrij en dan na een 2-3 tal weken nog eens een weekje vind ik beter. Die eerste dagen heb je toch kraamhulp, hulp van je (schoon)ouders etc. En moet je je ritme nog vinden. Ik had dat toch. Mijn vriend kon niet zo veel doen behalve dingen aangeven als ik de kleine in handen had...
    Na een aantal weken wist ik wanneer ze honger had / gepakt wou worden / etc. en dan was het voor mijn vriend ook leuker.

6. vommie

vommie Actief lid

29 okt 2012
    156
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend had in de eerste week halve dagen vrij, en dan alleen de ochtenden. Want de kraamhulp was er toch. De week erna de hele week vrij. Bij nummer twee gaan we het weer zo doen.

7. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Een paar dagen vrij nemen zodat de kraamzorg ook alles aan hem kan leren... als de kraamzorg na een week weg is nog meer dagen opnemen zodat jullie nog lekker samen kunnen genieten.

Anders zouden de (kraamverzorgster en mijn man) elkaar echt in de weglopen..

Zo hebben wij het gedaan :)

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Hier kwam mijn man in de kraamweek thuis als de kraamhulp wegging en als dat niet lukte kwam familie mij helpen. In de kraamweek vallen sowieso twee dagen weekend (tenzij bijzondere omstandigheden), dus mijn man heeft verder geen vrij genomen om van de kraamhulp te leren. De tweede week was mijn man wel weer gaan werken, maar was hij niet zo heel laat thuis. Vanwege moeilijke borstvoeding (ivm ks), hormonen en vermoeidheid ging dat bij mij niet zo goed. Mijn man heeft daarom de derde week alsnog vrijgenomen. Hij is trouwens geen werknemer, dus hij had nergens recht op. Niet werken is geen geld.

Volgende keer doen we anders. Ik vond mijn kraamhulp ontzettend aardig, maar overdreven over rust enzo. Bleek toch allemaal wel waar te zijn wat ze zei, dus tijdens een volgende kraamweek wil ik graag een warme overdracht tussen kraamhulp en man, zodat ik echt de rust neem die nodig is. Daarna in de tweede week met het gezin thuis en eventueel pas in de derde week wat hulp van familie indien nodig.

9. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Mijn man was 2 hele maanden + 2 dagen vrij, was super fijn! (hij heeft relax baan) En daarna zijn we ook nog 2 weken op vakantie geweest met z'n viertjes.

10. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Dinsdag bevallen en donderdag naar huis. Mijn man heeft 1 dag 'extra' gekregen van zijn baas (betaald). Vrijdags gaan werken. Week daarna fulltime. Maandag daarop 2 weken halve dagen.

11. Dormouse

Dormouse Bekend lid

27 okt 2014
    562
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn man had op zijn werk aangegeven dat hij graag twee weken vakantie op wilde nemen nadat ik bevallen was, dit heeft hij gelijk gedaan toen hij daar aangaf dat ik in verwachting was. Hierdoor heeft hij ook (misschien wel juist) veel handigheid gekregen in met de baby omgaan in de kraamweek toen ook de kraamhulp er was en hebben we ook nog extra tijd gehad om te wennen met z'n drietjes te zijn en daarvan te genieten voor hij weer aan het werk moest. Er was een kans geweest dat hij ivm drukte misschien wat halve dagen of eventueel vanuit huis nog wat zou moeten werken maar dat was gelukkig niet het geval. Ik denk dat we bij een eventuele tweede weer hetzelfde zouden doen als het mogelijk is, vond het heel erg prettig dat hij erbij was.

12. Patriezz

Patriezz Lid

27 mrt 2012
    77
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat je man recht heeft op calamiteitenverlof. Bij start bevalling gaat bevallingsverlof in van 2 dgn.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dat wat je zegt over handigheid krijgen tijdens de kraamweek zou misschien wel eens heel erg waar kunnen zijn. Mijn man begon pas handigheid te krijgen met bijvoorbeeld troosten toen ik met hem afsprak dat we om de beurt van slaapje tot slaapje voor de kleine gingen zorgen. Toen moest hij wel leren hoe het moest, want ik zat lekker een tijdschriftje te lezen. En hij kan en doet het nu echt goed!

14. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Mijn man is bij de bevalling geweest (calamiteiten verlof) en daarna gewoon een week gaan werken. In het weekend natuurlijk wel vrij, dus maakte hij de kraamzorg toch mee en oefende dan met de luier en het badje. Dat heeft in principe iedere vader. Je hebt 8 dagen kraamzorg. Dus er valt altijd een volledig weekend in + een dag de bevalling. Al met al zijn dat toch 3 dagen overlap met de vader.

Toen de kraamzorg weg was had hij 2 weken vrij. Die combinatie was heel prettig. Ik had 3 weken hulp voor ik er alleen voorstond. Extra aanwezig bovenop de kraamzorg vond ik vooraf niet nodig en bleek een goede inschatting. Het is niet nodig 3 volwassenen de hele dag in huis te hebben rondlopen.

Nu met de 2e zijn we hetzelfde van plan.

15. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Als je op vrijdag een keizersnede krijgt en je mag op zondag naar huis, heb je hooguit op zondagmiddag nog wat uurtjes, dus er valt niet altijd een volledig weekend in de kraamweek.

16. LoveShineALight

LoveShineALight Fanatiek lid

16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik ben in de nacht van donderdag op vrijdag bevallen. Vriendlief was donderdag vrij (ingeleid om 6u s ochtends) Tm dinsdag. Toen de kraamzorg afgelopen was geeft hij nog een aantal keer losse dagen opgenomen, om zo iets langer weekend te hebben of om gewoon tussendoor eens vrij te zijn.

Vond het wel fijn zo. Samen wennen aan het ouderschap, toen hij wo/do in de kraamweek aan het werk ging kwam ik erachter waar ik nog ondersteuning in wilde van Kraamzorg.

17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben uiteindelijk vrijdag ingeleid en bevallen. Zaterdag mochten we naar huis, en mn man moest afgelopen di en do werken. Ik mét kraamhulp en zonder hubbie. Was ook wel even goed voor me want ik ben de onzekere van ons tweeen. Morgen afscheid nemen van de kraamhulp, en dan heeft hij nog 2 weken vrij. De eerste nachten waren voor hem ook zwaar en was heel moeilijk om te werken.

Deel Deze Pagina