tenen lopen , wie nog meer

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mamabenn, 19 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabenn

mamabenn Actief lid

16 feb 2014
    392
    0
    16
    NULL
    NULL
    hoi dames

ik heb een zoontje die altijd heel vaak valt .
    echt zielig , altijd zn gezicht kapot in de zomer zn tenen kapot en van overmaat van ramp 2 voortanden afgebroken .

t zit zo hij loopt altijd op zn tenen ....
    ben naar de ha gegaan laatst en heb een doorverwijzing naar de fysio
    hier ben ik gisteren dus geweest en t zit helemaal niet goed .
    t gaat een lang en pijnlijk traject worden vertelde ze me .
    zn kuitspieren zijn dus te kort en moeten worden gerekt doormiddel van zn tenen richting zn neus te duwen zeg maar.
    dit is pijnlijk . vanmorgen voor t eerst gedaan en maar gepaaid met een snoepje .
    maar ik denk dat als ik dit 4 dagen gedaan heb dat bhij zegt bekijk t maar ...... en groot gelijk heeft hij ,hij is ook een heethoofd dus als hij iets niet wil zal hij t niet doen .
    er is ook gezegt dat als t thuis niet werkt of t helpt gewoonweg niet dan word hij in de gips gezet , daar zie ik tegenop . t zal er komisch uitzien maar na een paar dagen zal de lol er wel af zijn .
    en hoe moet t als hij in t bad of in de douche moet ???
    nee totaal geen zin in dus ....

zijn er hier mamas met ervaring ???

gr mamabenn:(

2. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb zelf geen ervaring maar heb vroeger wel opgepast op een kindje die dit ook had. Hem hebben ze toen met de voeten met onderbeentjes in het gips gezet en zijn voet steeds meer in 90 graden. Elke zoveel tijd werd het gips gewisseld en zetten ze zijn voeten steeds verder in de goede stand in het gips. Dit was loopgips dus hij liep er ook wel gewoon op. Dit is toen helemaal goed gekomen (hij is nu 26 jaar en loopt niet meer op zijn tenen).

3. gusto

gusto Niet meer actief

Ja, mijn dochter liep (loopt) ook op haar tenen.

Bij haar was haar achillespees te kort, maar alleen aan haar linkervoet. Ze liep op haar tenen, maar ook wel met 1 voetje plat en de anderop haar teentjes. De spier van dat been moest ook opgerekt worden. Wij hebben 2 keer per week fysio gehad die oefeningen met haar deed en een brace voor de nacht. Die hield haar voet de hele nacht 'plat' zeg maar.

Binnen een maand echt een wereld van verschil. Ze loopt nu nog steeds wel op haar teentjes soms, maar haar beide voetjes kunnen nu gewoon plat en ze loopt grotendeels wel met platte voetjes. Zij viel ook veel en dat is over. Alleen als ze heel snel wil, of enthousiast is gaat ze weer over in het tenenlopen, dat is echt nog de gewoonte die er af moet. Als we zeggen 'voetjes plat' doet ze dit gelijk.

Mijn dochter is wel een stukje jonger, ze is nu net 2 maar heeft voor de zomer die brace gehad.

Misschien kun je eens navragen of zo'n brace een optie is? Gips lijkt me ook niet idaal.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier ook. Fysio gehad met rekken en oefeningen voor thuis. Rekken was hier helemaal niet pijnlijk overigens. Gewoon een liedje bij zingen of terwijl je een boekje voorleest ofzo. Na een half jaar was het grotendeels over. Nu loopt ze alleen nog op haar tenen bij veel spanning oid.

5. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    E. Loopt ook op haar tenen maar wij corrigeren haar gewoon. E. Plat lopen! Etc.. Ik heb zelf alijd op mijn tenen gelopen en een verkorte achillespees en dus best vaak achillespeesontseking auw! En dat wil ik mn meisje niet aan doen, vandaar dat we daar Op hameren....

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Je kan beter naar fysio gaan met haar dan, zeker als je geen verbetering merkt, die hebben goede oefeningen waarmee het veel sneller gaat.

7. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn jongens allebei. Alleen kunnen ze wel gewoon normaal lopen. Bij de oudste is geen aanwijsbare reden en zegt men dat het bij zijn ASS hoort.
    De tweede doet het ook veel maar schijnt hypermobiel te zijn en doet het om juist spanning op te wekken. Hij heeft ook lichtelijk x-benen. Volgens de CB arts trekt dit bij tijdens de eerste jaren van de basisschool.
    Ik zou als ik jou was de oefeningen ook spelenderwijs aanbieden. Het kan een boel schelen.

8. mamabenn

mamabenn Actief lid

16 feb 2014
    392
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heb er ook een spelletje van gemaakt maar hij zei au mama niet doen . Duwde mn hand steeds weg .nou dan breek ik .
    Do gaan we weer naar de fysiotherapeut zal wel es overleggen. Vind t moeilijk om m pijn te doen ookal doe ik t om m te helpen.

9. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    T gaat beter hoor.. Ze doet het ook nog maar heel weinig.. Gelukkig!

10. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hier ook een tenenloper, ze is nu 7. Niet leuk en veel mee bezig geweest, eerst bij fysio 2 jaar en toen bij een kinderrevalidatiearts in het ziekenhuis. Gelukkig is het bij onze dochter zo dat ze haar voeten wel plat kan zetten, en dat haar achillespees en kuitspieren gewoon strak zijn, maar niet afwijkend. Er was dan ook geen directe reden om 2 weken in te gipsen. Wel moeten we weer aan de slag met rekken en strekken. Dat doen we altijd voor het slapen gaan. Maar goed, ze is 7 en het is beter uit te leggen dan aan een jonger kind.

We hebben ook steunzolen laten aanmeten zodat ze voelt hoe ze recht moet staan. want door het tenenlopen loopt ze wel wat naar binnen en heeft ze een flinke correctie nodig.

Ik zou eerst wekelijks naar een fysio gaan en samen oefeningen doen, zodat jij ook weet wat je met hem kan doen. Je moet het een beetje leuk houden. Wij kregen van de fysio ook een heel parcourtje en dat deden we dan in haar kamer. Achteruit lopen met platten voet, op een latje lopen, voet na voet. Op een zak gevuld met macaroni staan (ze heeft ook een bepaalde gevoeligheid, loopt niet graag in zand of op een oneven ondergrond...dat was vooral toen ze 3 was). Dat soort oefeningen. Ook op 1 been staan en balanceren.

Vervelend ook soms de reacties van mensen. Op school vroegen ze in groep 1 al, loopt ze niet figuurlijk op haar tenen? Alsof we thuis de lat hoog voor haar leggen of zo. Nou totaal niet en best kwetsend. Ze heeft het gewoon altijd gedaan sinds ze loopt, en met 3 jaar wordt je dan doorgestuurd...

Hier moeten we haar ook vaak er aan herinneren om op platte voet te lopen. Maar in principe gaat het wel beter.

11. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Wat ook nog een tip is om het tenenlopen moeilijker te maken door schoenen te kopen met een stugge zool. Dus een soort veter enkellaars of zo voor de winter. En dan het liefst a la DocMartens...heel lelijk maar goed. Wij kregen dat advies steeds van de fysio en werden dus naar een speciale schoenenwinkel gestuurd. Toch lukte het haar wel om iets op de tenen te lopen maar goed. Het is wel een idee.

12. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter liep ook op de tenen door een hoge spierspanning. Haar oefeningen waren gewoon spelenderwijs goed te doen. De rek en strek oefeningen deden we vaak in de avond op de commode maar ook wel in het badje, dat kan de een haar afleiden terwijl de ander de oefeningen doet, anders was het bij haar niet te doen.

13. mamabenn

mamabenn Actief lid

16 feb 2014
    392
    0
    16
    NULL
    NULL
    Update.
    T gaat thuis niet lukken heb alle trucs uit de kast gehaald maar hij trapt er nu al niet meer in . Hij is deze week alweer vaak en flink hard gevallen echt zooooo zielig. Morgen weer een afspraak dus dan weet ik weer meer

14. mamabenn

mamabenn Actief lid

16 feb 2014
    392
    0
    16
    NULL
    NULL
    De oefeningen nog ff doorzetten . Hij was ook ingetaped om m te helpen

Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina