In de avond, niet meer genoeg melk?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mama van Isabella, Oct 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Mijn zoontje is een heel tevreden mannetje en hij drinkt erg goed aan de borst. Hij is redelijk snel klaar en drinkt meestal een kwartiertje aan beide borsten. Nu wil hij 's avonds (tussen 19.00 en 19.30) vaak langer drinken en ben ik ongeveer drie kwartier bezig met voeden. Daarna valt hij heerlijk in slaap. De laatste tijd wordt hij echter vaak 's nachts wakker. Ik geef hem dan een speentje en dan slaapt hij verder en drinkt vervolgens ergens tussen 6.00 en 8.00. Tijd verschilt nogal.
    Ik ben 's avonds ook wel eens weg (te sporten bijv.) en dan geeft mijn vriend een fles afgekolfde melk van ongeveer 180 cc. Als ik dan thuis kom slaapt mijn zoontje al en kolf ik zeg nog even (80-100cc). Veel minder dus dan hij drinkt. Alleen als hij die fles heeft gehad hoor ik hem de hele nacht niet. Terwijl hij dus wel 's nachts wakker wordt als hij bij mij aan de borst heeft gedronken.
    Is het ook een idee om bijv. 's ochtends wat extra te kolven en dat 's avonds nog na de borst als soort van toetje te geven? Of kan ik dat beter niet doen?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat langer drinken 's avonds valt nog aardig mee bij jullie!
    Ik zou niet 's ochtends extra kolven en 's avonds dat erbij geven: daarmee houd je het probleem van te lage productie 's avonds in stand, en maak je het waarschijnlijk juist nog erger!

Het is normaal dat je 's avonds wat minder melk hebt, en dat regelt je kindje zelf weln weer. Vandaar ws dat ie 's nachts wat vaker komt, maar dat kan evengoed te maken hebben met een sprongetje of misschien wel al doorkomende tandjes.
    Je zit rond de 4 maanden en dat is bij BV een beruchte dip-periode. Laat dus je kindje vooral zelf bepalen wat en wanneer ie drnkt, dat regelt zich dan het beste!
    Mocht je 's avonds een flesje geven omdat jij weg bent, dan zou ik dat ook houden op de hoeveelheid die hij bij jou drinkt, (hoe lekker het ook is als ie eens doorslaapt, en geloof me, na twee jaar niet doorslapen, weet ik daar alles van!).

Hoe meer je mee gaat met je kindje hierin, hoe eerder het ook weer over is :)

3. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum

Maar hoe weet je nu hoeveel je kindje bij je aan de borst drinkt? Dat kun je toch helemaal niet zien?

4. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Nee das waar. Ik kolf ongeveer tussen de 80 en 100 cc af maar ze zeggen altijd dat je kindje meer uit de borst krijgt maar ik weet natuurlijk niet hoeveel dit is.
    Ik heb idd wel het idee dat ik een beetje een dip heb in mijn voeding.
    Als hij 's nachts wakker is, moet ik dan voeden? Want hij is ook erg makkelijk stil te krijgen met een speentje verder.
    Doorslapen is mij namelijk heilig :D
    Maar ons dochtertje is inmiddels bijna 3 en slaapt 9 van de 10x nog niet door helaas :(

5. geke

geke Fanatiek lid

May 10, 2006
    3,155
    0
    0
    ik heb bij mijn zoontje heel lang 's ochtends gekolfd en dat 's avonds bij gegeven. het is waar wat rozemarijke zegt dat je de onderproductie zo in stand houdt. ik deed het omdat ik anders een schreeuwende baby had 's avonds (hij ging dus niet rustig 45 min liggen drinken maar begon te schreeuwen als de borst 'leeg' was). Als je het niet erg vindt 's ochtends te kolven kun je het doen. Ik was er op een gegeven moment aan gewend, baby dronk de ene borst en ik kolfde de andere.

6. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Mijn zoon drinkt 's avonds ook vaak. Heb dan ook het idee dat er weinig meer uitkomt, hij is dan erg ontevreden namelijk. Soms gaat het prima en valt hij na een poosje clusteren als een blok in slaap en soms kan ik er zelf niet meer zo goed tegen:) Heb hem laatst nog een flesje afgekolfde melk gegeven, het was maar 40cc maar hij viel daarna ook in slaap en heeft een paar uur achter elkaar geslapen.
    Ik zou ook zeggen, gewoon veel aanleggen maar af en toe een flesje kan prima denk ik.

7. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Mijn zoontje heeft dat ook wel een beetje hoor. Soms heeft hij het geduld om 45 minuten te drinken. Soms heb ik dat geduld overigens niet :D ha ha. Maar soms begint hij ook al na 10 minuten te schreeuwen omdat de borst dan leeg is. Dat is wel eens wat zenuwslopend moet ik zeggen.

8. surf

surf VIP lid

May 21, 2007
    14,595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik had dat even rond de 3 maanden... (zal de bekende dip wel geweest zijn), maar toen heb ik een paar avonden een paar keer gewisseld en na een week of 2 had ie weer genoeg aan de avondborst... (de nacht komt ie trouwens nog steeds een keertje hoor, dus daarvoor maakte het geen verschil, het was vooral het in bed leggen wat weer gemakkelijker, lees: na 1 gewone voeding, ging)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Als ie ontevreden is aan de borst, kun je even kijken of veranderen van houding werkt. Doordat je borst hangt, krijgt je kindje namelijk niet elk gedeelte van je borst helemaal leeggedronken en door van houding te veranderen, of borstcompressie toe te passen, (zie www.borstvoeding.com geloof ik), kan hij dan wel bij die restjes :)
    Dat helpt ook om je productie in de avond op te krikken :)

Verder: je schijnt idd wat minder te kolven dan je kindje bij jou zelf drinkt, maar op zich is wat je kolft wel een redelijk maat voor wat je kindje bij jou aan de borst drinkt hoor :)
    Aan de fles heb je dan weer last van het doordrink-effect, dus die 180 cc zou hij live bij jou ws ook niet achter elkaar weg drinken als je dat 's avonds nog wel zou hebben, omdat ie aan de borst daar harder voor moet werken.

Voorlopig kun je hem rustig voeden als hij komt 's nachts. Als hij met een speen ook tevreden is, mag dat overigens ook best, maar wordt hij dan niet veel korter daarop opnieuw wakker, (lees: honger)?

10. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Wat is borstcompressie?? :( Een andere houding zou ik opzich wel kunnen proberen. Ik voed meestal op de normale manier zeg maar en 's ochtends en soms 's avonds voed ik meestal liggend. Moet ik met een andere houding dan bijv denken aan de rugby houding? Vind ik zo'n rot manier om te voeden.
    Ik zal voortaan wel vragen of mijn vriend dan kleinere flesjes kan geven. Iets van 120?? Zou dat genoeg moeten zijn?
    Met een speentje is hij opzich wel tevreden. Vannacht werd ie wakker rond ik geloof 1 uur en daarna rond 2.15. Toen nog een keer een speentje gegeven en ik dacht.........als hij nou zo weer wakker wordt voed ik 'm wel maar daarna was het 6.00 uur.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je zegt dat als je zoontje aan de borst in slaap valt. Dan drinken ze niet zo effectief meer hoor! Veder weet je idd niet wat hij live drinkt vs wat je kolft en bij koven krijg je er vaak weer minder mee uit.

Ik zou ipv die speen lekker je zoontje aanleggen 's nachts!;)

Ik heb trouwens geen ervaring met lege borsten en krijsende baby's.

12. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier ook last van gehad en ik kon wisselen van borst wat ik wilde, maar ze werd boos en het ging mij zeer doen. Late avondvoeding kreeg ze hier niet dus ik kolfde altijd zelf voor ik naar bed ging en die fles kreeg ze 's avonds rond 18.15u van m'n man en rond 19u de borst.
    Op een gegeven moment dronk ze overdag minder waardoor 's avonds m'n borsten weer voller zaten en was het niet meer nodig. Nu krijgt ze natuurlijk ook nog bijvoeding en redt ze het wel. Alleen komt ze nu juist wel weer voor een late avondvoeding en dan ook 's nachts nog 1-2 keer.

Als ze hier de speen zou willen, zou ik die ook geven denk ik, maar als ze na een half uur/uur er weer was, zou ik aanleggen. Alleen wil ze hier 's avonds of 's nachts de speen niet maar echt de borst.

13. Madelon84

Madelon84 Niet meer actief

14. Mama van Isabella

Jul 8, 2009
    599
    0
    16

Share This Page