Valkuilen koopwoning verhuren (met wet leegstand)?

Discussie in 'De lounge' gestart door Twinkle81, 22 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Mijn woning staat inmiddels al lang te koop (april 2013) en de huizenmarkt staat in het oosten van het land nog steeds vast.
    Nu staat hier, in het westen van het land waar we nu wonen, ons droomhuis te koop, maar met 2 koopwoningen is dit buiten ons bereik.
    Onze huidige situatie is als volgt:
    We wonen in een tweekamerwoning (koop) van 45m2 met een dreumes van bijna 16 maanden. Werk is ongeveer 20km en ik heb een leuke vaste baan (32uur) en vriend een tijdelijk contract, maar dit zal gewoon verlengd worden (werkgever en hij zijn tevreden, 36uur).
    200km verderop staat mijn maissonette, een luxe vierkamerwoning te koop, maar zit de huizenmarkt potdicht. Alleen huizen voor spotprijzen worden verkocht.
    Omdat de woning waar we nu wonen zo klein is, is het volgebouwd en dus niet redelijkerwijs te verkopen. Daarom staat deze niet te koop. Je kunt geen goede verkoopfoto's maken,

Nu zijn er 2 woningen, 2 onder 1 kap in een naastgelegen dorp te koop komen te staan die aan al onze eisen voldoen en ook binnen onze koopmarge vallen, mits één van onze woningen verkoopt. Omdat dit maar niet lukt, wil ik mogelijk de woning 200km verderop gaan verhuren (mag alleen obv wet leegstand) en proberen bij de makelaar van ons droomhuis of (tijdelijke) verhuur met later mogelijkheid tot koop een optie is.

Maar nu, wat zijn de valkuilen bij het verhuren? Ik ben er toch een beetje benauwd voor en durf de stap niet zo goed te zetten, maar het zou enorm schelen in de vaste lasten!

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen (uiteraard wordt de kleine woning ook te koop gezet als we eruit kunnen)

2. Anne09

Anne09 Fanatiek lid

11 aug 2011
    1.291
    57
    48
    Kunnen jullie dan een derde hypotheek krijgen? Ik zou drie koopwoningen sowieso te veel risico vinden. Verder krijg je geen hypotheekrenteaftrek meer als je je woning verhuurt. Ook iets om relening mee te houden.

Verder maakt wen huurder je woning vaak niet aantrekkelijker. Met je eigen huis gaat men vaak anders om dan met een huurwoning. Dus het zal de koop waarschijnlijk bespoedigen.

Ik zou proberen het appartement te verkopen. Als het op een gunstige locatie staat zou de inrichting niet doorslaggevend moeten zijn. En eventueel meubels verplaatsen, ergens anders opslaan voor de foto's.

3. Janna

Janna Fanatiek lid

Als huurders je huis helemaal uitleven, zal dat de waarde van het huis flink verminderen. Kosten op de huurders verhalen levert in de praktijk nog wel eens problemen.

4. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    tja, we wonen hier met een 16 maanden oude dreumes. Het ledikant staat met een ruimte van 30cm naast ons bed en dat zijn toch dingen die je niet weg kunt zetten voor verkoop natuurlijk.

Voordeel is wel dat het begane grond is, dus makkelijk toegankelijk.
    De woningen in de wijk waar we nu zitten verkopen tussen de 6 maanden en een jaar (soms sneller als je gelukt hebt)

We willen proberen bij de makelaar van ons droomhuis of we die woning tijdelijk kunnen huren, want 3 hypotheken is natuurlijk onmogelijk. Maar om te huren zou het wel heel fijn zijn als we niet vol voor de andere woningen betalen (vaste lasten etc gaan allemaal gewoon door. Energie bijvoorbeeld krijg je uiteraard wel weer terug, maar je schiet het allemaal wel voor).

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Wij hadden ook een ruimte -probleem in onze huidige woning. Bij het maken van de foto's hebben we de helft van de meubels uit het beeld gesjouwd... Prachtige foto's waren het ☺️
    Mijn makelaar had 5 bezichtigingen op 1 dag achterelkaar gepland . Het weekend ervoor heb ik alle meubels die niet op de foto stonden bij een vriendin 2 straten verder in de garage gezet. De ochtend van de bezichtigingen heb ik de laatste dingen gebracht ... Aan het eind van de dag was het verkocht! Kijk creatief of je dingen kunt opslaan. Alleen over 1 ledikant zullen kopers niet vallen maar over grote bergen rondslingerend speelgoed misschien wel.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Voor de foto's kan je veel veranderen he, het ledikant je slaapkamer uit zetten voor de foto, bij bezichtigingen staat hij er dan eventueel wel maar dat is dan geen ramp. Ik heb ons ledikantje op de verkoop foto's ook weggehaald naast mn bed. Bij de bezichtiging stond het er wel.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Wij hebben het gedaan en konden daardoor zelf een ander huis huren in de buurt van het werk.

Voordelen waren dus dat de lasten hetzelfde bleven ongeveer en dat we dus konden wonen in de buurt waar het moest.

Nadelen waren voor ons dat de huurder niet echt op tijd betaalde en soms te weinig. Verder vond ik dat ze het niet netjes achter liet als er een bezichtiging was.
    Het huis moest wel verkocht namelijk...en ik kreeg het idee dat ze dat een beetje met opzet aan het tegenwerken was ( ze wilde graag blijven)

We hebben toen wel besloten om de huurder er uit te zetten. Gelukkig hadden we het geluk dat 2 maanden later het huis was verkocht. 1 jaar heeft het te koop gestaan...dat was toen in 2008...Overijssel.

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    De maisonnette staat ook in Overijssel (Hengelo). Alles onder de 100.000 verkoopt en boven de 130.000 ook, maar die van mij zit niet in die prijscategorie. Misschien moet ik maar omhoog met mijn prijs, want onder de 100.000 maak ik zoveel verlies dat ik de woning beter kan aanhouden :)
    Wel jammer dat de huurder tegenwerkte. Dat soort dingen ben ik wel een beetje bang voor. Of dat ze opeens knalkleuren op de muren sauzen waardoor het bijna onverkoopbaar wordt, dat soort dingen.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja dat is wel echt een risico. En ze was ook nog via een goede vriendin.

Ons huisje daar was 149.000 en we zijn toen enorm gezakt. Dat kon gelukkig omdat we het eerdere huis voor 20.000 meer hadden verkocht.

10. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Ik zou nog even afwachten eigenlijk.. Hier (Eindhoven) gaan de huizen nu razendsnel tegen vraagprijs vaak (binnen 2 weken) omdat de markt recent enorm is aangetrokken. Zou het niet kunnen dat dat bij jullie nog gaat komen?

11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Het te kleine appartement te koop zetten.
    Voor de foto's creatief met de meubels schuiven.
    En als er bezichtigingen zijn.. Speelgoed ed hopla in de achterbak vd auto proppen.
    Mocht het eea al weg kunnen, dit in. Je andere huis neerzetten mits je het wilt bewaren.

Maar hoe groot schat je je kansen in, dat het kleine appartement binnen korte termijn verkocht is.

De maisonnette verhuren, tja
    Nadelen: in je huis wordt geleefd, en dat is merkbaar.
    Het kan zijn, dat de huur niet wordt betaald.

Maar heb je nog wel kijkers in voor de maisonnette? Zo nee, misschien de mogelijkheden bekijken om het langdurig te verhuren. En het tijdelijk uit de verkoop te halen. Weet niet of wel veel huurders zijn in die regio die je maisonnette wel wilt huren.

12. Twingia

Twingia Fanatiek lid

7 dec 2013
    1.151
    1
    38
    thuis dingen doen, met de kinderen knuffelen.
    Friesland
    Je zou ook een andere makelaar kunnen proberen?
    Laatst was er hier in de buurt ook een huis te koop voor 3jaar, en bij de andere makelaar binnen 2 maand.

En zijn het goede foto's die bij de verkoop zitten?

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Andere makelaar ga ik sowieso proberen zodra er meer in de prijsklasse van mijn woning verkocht gaat worden. Ik vind de makelaar nogal 'lui'. Ze proberen je zelfs een schuldgevoel aan te praten als je niet meedoet aan de open huizen dagen, terwijl de laatste 3x niemand was geweest (de keer dat er wel iemand was geweest, heb ik er een 2e bezichtiging uitgesleept die de makelaar, naar mijn mening, had verprutst).

Helaas heb ik net van de makelaar van ons droomhuis te horen gekregen dat er al biedingen liggen, dus verhuur is geen optie meer voor de eigenaar.

Neemt niet weg dat ik het serieus overweeg om mijn eigen woning te verhuren

14. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Ik heb mijn appartement ruim 3 jaar probleemloos verhuurd. Wel via de makelaar gedaan, die trekt dan ook het inkomen van potentiële huurders na.
    Geld 1 x niet op tijd gehad, maar na 1 mailtje kwam het gelijk met excuses erbij.
    Nu is het vorige maand verkocht mede door de keurige huurder die er nu in zit (deze neemt de koper namelijk over, voor hem is het puur een investering).

Deel Deze Pagina