Primark Damrak Amsterdam

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Liekje81, 6 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Net geopend, dus waarschijnlijk nog niet veel mensen geweest :D Maar zo wel, was het de moeite waard?

2. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Nee! Daar ga ik echt niet aan meedoen, dat is praktisch slavenarbeid hoe die kleding gemaakt wordt en het zou me niks verbazen als een groot deel door kinderen gemaakt is. Kan me niet voorstellen hoe het zou zijn als mijn stiefdochters in zo'n fabriek zouden moeten werken of ikzelf :( misschien niet zo'n leuke reactie op je post maar ik word altijd verdrietig als ik hoor dat mensen naar zulke winkels gaan.

3. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Lisanne: ik dacht dat niet zo was in die winkel. Bij welke winkel kan je dan nog wel iets kopen?

4. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Waarom dacht je dat?

In 2014 zijn er flinke misstanden aan de kaak gesteld bij oa Primark en C&A (zie NOS en volkskrant). Ik kan helaas nergens vinden dat Primark zn leven heeft gebeterd...

Als het je echt interesseert en je wilt weten bij welke winkel je met een goed geweten nog wel iets kunt kopen zijn er tal van sites die je verder kunnen helpen. 3 minuten googelen en je vraag is grotendeels beantwoord.

5. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik koop tegenwoordig zo goed als alles tweedehands. Er zijn wel fairtrade merken maar die heb ik nog nooit gekocht, dat kan ik nu niet betalen. Ik koop alleen ondergoed en sokken nieuw. Maar primark is wel extreem, zo goedkoop kan niet goed zijn. Bij sommige andere goedkope winkels hebben ze soms op z'n minst nog biologisch katoen. Door niet biologisch katoen gaan helaas mensen dood die op de plantages werken. Er is een vorm van kanker die daar heel veel voorkomt door de gifstoffen. Als je het interessant vind kun je de documentatie the true cost eens kijken. In die documentaire zie je ook een fabriek die in 2011 is ingestort. Onder andere kleding van primark werd hier gemaakt.

Je hebt ook een website, rank a brand, waar je merken kunt opzoeken om te kijken hoe duurzaam/fair trade ze zijn. Helaas hebben die niet alle informatie.

Buiten wat primark zelf doet is het probleem met dat het zo goedkoop is dat mensen er veel kopen wat ze niet lang dragen, dat wordt dan weer afval. Als het in kledingcontainers beland komt het uiteindelijk op markten in derde wereldlanden terecht waar een overschot is aan ons 'afval'. De lokale kledingindustrie daar gaat eraan kapot en dat zorgt weer voor werkloosheid.

Ik weet dat veel mensen daar niet mee bezig zijn maar ik vind dat echt heel erg. En dan denk ik: als mijn stiefdochters zouden weten dat ik daar voor hen kleding koop zouden ze dat afschuwelijk vinden. Ik zou dat naar hen toe niet kunnen verantwoorden en naar mezelf ook niet, dus ik doe er niet aan mee. Ik vind fast fashion sowieso overbodig. Kleding is om te dragen, het is geen wegwerpproduct en zo wordt het steeds meer behandeld.

6. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.192
    431
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik ga me daar eens in verdiepen.....misschien naïef maar dit lees ik voor het eerst.....raar dat in deze tijd nog überhaupt zo gaat dan.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.167
    23.249
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vind dat inderdaad ook wel iets om rekening mee te houden. Aan de andere kant, je kan nergens wat kopen lijkt het dan wel, of superduur.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Veel duurdere merken zijn ook absoluut niet beter qua omstandigheden ed, ze maken zelf alleen veel meer winst. Je kunt bij mijn weten dus niet zo maar zeggen dat goedkoop slecht is en duurder per definitie beter.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee klopt zo kan je het niet stellen, maar kleding die heel goedkoop is, dat kan eigenlijk niet, dus daar gaat iets heel erg mis.

Armed angels is een mooi merk vind ik. Ik heb nu nog genoeg in mijn kast liggen en ben aan het afvallen, maar als ik op mijn streefgewicht ben ga ik daar mijn t-shirts kopen. Is toevallig ook mijn smaak en niet belachelijk duur.

10. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Hmmm.. ik heb zelf een beetje het gevoel dat Primark de schuld van alles krijgt omdat zij met sommige dingen bizar goedkoop zijn en omdat het makkelijk is, maar dat andere merken de dans ontspringen.
    Als er een topic word geopend over een bekende gast ontwerper bij H&M is alles leuk en een must have, maar zodra iemand Primark zegt krijg je altijd van dit soort gejammer.

En ik ben zelf geen Primark liefhebber, maar vind het tegenwoordig qua kwaliteit, prijs en eerlijkheid toch echt heel moeilijk een juiste kledingwinkel te vinden.

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik snap nooit zo goed dat wanneer iemand een vraag stelt; er geen antwoord op die vraag gegeven wordt, maar er wel een "discussie" ontstaat over wel/geen goede kleding.

@ts ik ben ook benieuwd. Woon niet in de buurt, maar vraag het me sterk af of ik er na mijn bevalling eens heen moet gaan.

12. jijenikke

jijenikke Niet meer actief

On topic- Ik reed op de dag van de opening voor het nieuwe pand langs en het is er enorm en super druk!Maar bij de Primark over het algemeen kun je vast wel wat leuks voor jezelf scoren! Ik haal er vaak basics, zoals hempjes, naadloos ondergoed, sokken, pyama's en af en toe een blouse. Het lijkt mij dat ze daar gewoon meer voorraad hebben?

Off-topic Ik vind ook dat Primark de sjaak is om bovengenoemde reden. Zara, H&M en wat andere grote namen zijn ook niet vrij van blaam.

Goedkoop hoeft niet per definitie slecht te zijn, Apple en Samsung zijn ook regelmatig in het nieuws geweestom hun erbarmelijke omstandigheden, maar die iPhone's en Galaxy's laten jullie er toch ook niet om liggen?

Ik heb zelf een bedrijf waarbij we veel goedkoper zijn dan de concurrentie en toch zijn de omstandigheden waar het gemaakt wordt precies hetzelfde, dezelfde fabriek en gewoon goed geregeld. Die bedrijven verdienen er gewoon veel meer aan.

Ook is het niet zo dat alles wat goedkoop is sneller in de prullenbak beland. Ik heb vaak genoeg het tegenover gestelde mee gemaakt.

Ik vind kinderarbeid een no-go, evenals mensenarbeid in het algemeen, vervuiling van de aarde, maar ik kan nou niet van mezelf zeggen dat ik alles er om laat. Waar ik aan mee kan helpen doe ik
    het. En zo heeft iedereen daar een gedachte over toch?

13. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik zou hetzelfde zeggen over h&m hoor :) het was niet bedoeld als gejammer, maar er werd gevraagd naar ervaringen en of iemand er al geweest was en dat ging ik op in. Verder moet iedereen voor zichzelf beslissen wat ze ermee doen, ik veroordeel niemand.

Deel Deze Pagina