Door mijn bekkeninstabiliteit heb ik een schoonmaakhulp in de arm genomen. Dat heb ik via een bemiddelingsbureau gedaan. Dat werkt als volgt: - ik betaal een vast bedrag per week aan het bureau - het bureau zoekt een werkster voor de aangegeven dag en tijdstip - bij voorkeur krijg je wekelijks dezelfde werkster, maar als de werkster ziek is of niet kan, dan regelt het bureau een vervanger - de werkster krijgt betaald door het bureau. Het bureau houdt een klein deel van het door mij betaalde bedrag voor zichzelf Nu heeft mijn werkster die ik sinds een maand heb een soort bewindsvoerster, omdat ze schulden heeft (heeft ze ook vooraf al verteld). Maar die bewindsvoerster wil nu steeds dat ik een contract maak voor de werkster. Ik heb al aangegeven dat dit niet kan, omdat we beiden een overeenkomst hebben met het bureau en niet met elkaar. Dat ik daarom ook een vervanger krijg als zij niet kan komen en dat ik tevens niet zelf haar uurtarief mag bepalen (dat bepaald het bureau). Dus ik kan ook geen contract maken, al zou ik het willen, want ik betaal haar niet ten eerste en ten tweede is wat ik betaal niet wat zij ontvangt. Ik weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet. Ik heb het bureau al gebeld en de situatie uitgelegd en die hebben de bewindsvoerster gesproken en uitgelegd dat ze telkens alleen een overeenkomst per schoonmaakdag krijgt (want als ze ziek is of vrij wilt, krijgt ze uiteraard niet doorbetaald). Ik weet verder ook niet wat ik nou moet eigenlijk. Hoe doen jullie dit met schoonmaaksters/huishoudelijke hulp?
Ik zou aangeven dat het niet kan en de bewindvoerster nogmaals doorverwijzen naar het bureau. Laat ze het maar zelf oplossen met het bureau.
Mijn schoonmaakengel heeft geen contract. Ze is zelf verantwoordelijkvoor afdracht belastingen e.d. Ze heeft er ook nooit om gevraagd en het is volgens mij ook helemaal niet gebruikelijk bij schoonmaken bij particulieren. Ik zou de bewindvoerder blijven verwijzen naar het bemiddelingsbureau en als ze blijven “zeuren” dan denk ik dat ik zou verzoeken een andere hulp te regelen.
Je bent al heel duidelijk geweest, meer kan je niet doen. Blijven aangeven dat het niet kan en verwijzen naar het bureau waarvoor je schoonmaakster werkt.
Bedankt voor jullie reacties. Ik vond het al een rare situatie worden anders. Ik vroeg me af of ik nou gek was of dat dit gewoon vreemd was. Maar het is dus inderdaad niet gebruikelijk en niet wenselijk. Ik ga de bewindvoerster een bericht sturen waarin ik uitleg geen overeenkomst te kunnen maken en dat als ze die echt nodig heeft, ik denk dat het beter is als ze ergens anders een adres zoekt op eigen initiatief en niet via het bureau. Wel super jammer, want het is een lief vrouwtje en ze werkt hard, maarja...
Je kan kunt hier echt niks mee verder. Jammer! Beetje vreemd dat die bewindvoerder er op door blijft gaan, i.p.v. zelf even onderzoek te doen.
Wat gek dat ze jou daarvoor persoonlijk benaderen, goed dat je nogmaals hebt aangegeven dat jij geen contract kan afsluiten met haar. Als ze een contract wil, moet ze bij de bureau zijn of bij een andere werkgever, niet bij jou. Vreemd dat die bewindvoerder dat niet begrijpt...
Kan ze geen uren briefje maken en dit laten aftekenen door jou of bureau. Ik zit ook bij een tussen bureau en kan elke uur dat ik werk declaren via hun. Dit staat dan ook online hu systeem die ik kan uitdraaien. Dan zie ik de uren en betaalde bedrag. Maar wat een rare iets
Het aantal uur dat ze werkt, wat ze betaald krijgt en welke werkzaamheden ik van haar verwacht. Maarja, ik betaal haar niet (direct). Ik betaal ook een ander bedrag dan wat zij ontvangt van het bureau, dus dat contract zou sowieso niet kloppen dan.
heel apart verhaal, Want ze heeft al een contract bij dat bureau toch? Hier lijkt een adertje onder het gras te gaan zitten...
Budgetbeheerders zijn helaas absoluut niet allemaal even vaardig, zitten een hoop incompetente mensen tussen, en zelfs ook oplichters. Zo sneu voor mensen die al in de shit zitten, dan heb je eindelijk hulp gevraagd, krijg je die ellende... Maar ontopic; ik zou 1 keer een bericht sturen dat je de situatie hebt uitgelegd, dat ze contact kunnen hebben met het bureau maar niet met jou, en dat jij dus geen verdere berichten van hun wenst te ontvangen.
Ja en nee. Het is een bemiddelingsbureau. Ze is dus niet bij hun in dienst en het is geen uitzendconstructie. Het bureau regelt de betaling, een deel van de verzekering (bij schade door de werkster veroorzaakt) en de screening (werksters moeten een VOG afgeven). Verder brengt het bureau per aanvraag een werkster met een klant in contact. Beiden kunnen altijd per direct de dienst stopzetten. Ik kan altijd om een andere werkster vragen en als ze ziek is of afwezig krijg ik een vervanger. Ik zit nergens aan vast. Dus ik kan ook nu zeggen dat ik uberhaupt geen werkster meer wil, dat is ook prima. Ik betaal per keer dat ik een werkster aanvraag (in mijn geval wekelijks) en het bureau probeert dan zoveel mogelijk dezelfde werkster in te plannen voor de vertrouwensband en omdat het praktisch is voor beiden natuurlijk (weten wat we van elkaar verwachten, je kunt iemand een keer de sleutel geven etc). Dus heeft ze een contract: niet echt. Ze krijgt per keer dat ze werkt volgens mij een soort losse overeenkomst van het bureau, maar hoe het precies werkt weet ik ook niet. Ik heb me er niet in verdiept. Ik zocht gewoon een werkster, heb me aangemeld, kreeg en werkster, betaal netjes, klaar. Dacht ik...
Ja, ik heb haar al eerder naar het bureau gestuurd voor vragen. Ook gezegd dat ik het ook niet allemaal weet en dat het voor mij ook nieuw is. Die beheerster of wat ze ook is, die is een vrijwilligster vertelde de werkster. Die leest ook al haar emails etc, omdat ze niet goed Nederlands kan lezen (spreken kan ze wel best goed hoor). Dus ik kan me voorstellen dat het geen professional is die dit soort zaken voor haar doet (want vrijwilligster) en dat ze het niet helemaal snapt ofzo.
Wij hebben een gastouder in de schuldsanering gehad en hadden ook daardoor ongebruikelijke eisen in het contract staan. In ons geval was het dat niet afgenomen uren toch gedeeltelijk betaald moesten worden. De reden (en nu kom ik weer on topic) was dat er naar de schuldeisers toe bewezen moest worden dat er een stabiel inkomen was. Anders kwam de gastouder met hen verder in de problemen. Het zou me dus niet verbazen als jouw schoonmaakster in een vergelijkbare situatie zit.