Ons zoontje eet helemaal geen brood momenteel. Als vervanging krijgt hij daarvoor 's ochtends cruesli met melk en 's avonds meestal yoghurt met havermout. (we eten 's middags warm). Warm eten gaat goed en fruit is ook geen probleem. Gedurende de dag drinkt hij alleen water. Is dit wel gezond voor hem of moet ik zijn schema aanpassen?
Hier een zoontje van 13 maanden die ook van die periodes heeft dat hij helemaal geen brood eet. Ik bied niets anders aan omdat het fruit, het drinken en de warme maaltijd wel goed gaat. Over het algemeen is het bij ons een paar weken en dan is het weer (even voorbij). Soms helpt het switchen van broodbeleg of een andere bordje even....maar goed, jouw kindje is al wat ouder en zal vast zelf wel aan kunnen geven wat hij op zijn brood wil. Bovendien is het niet willen eten ook een van de dingen waarin kinderen kunnen laten merken dat ze een eigen willetje hebben. ik zou een strijd proberen te voorkomen; weinig aandacht aan besteden en kijken wat er gaat gebeuren. Succes!
Lijkt me geen probleem hoor als hij havermout eet en cruesli. Mijn dochter is ook geen brood eter en ik geef haar ter compensatie een papfles met meergranen pap, volkoren soepstengels, crackers, misschien dat je nog meer vezelrijke produkten kunt vinden die je zoon wel lust.
Cruesli lijkt me geen gezond alternatief voor brood, dat is gewoon snoep, staat stijf van de suiker. Maar pap is natuurlijk prima.
Niet zo een probleem van maken. Havermout en cruesli zijn een prima vervangen waarschijnlijk is het een periode en eet hij over een paar weken misschien wel 2 of 3 broodje weg dan is het ineens heeeeerlijk Ondertussen zou ik het wel aanbieden, beetje wisselen met bordjes beleg broodje dubbel geplakt, kleine stukjes grote stukjes etc. etc. Wat bij mijn stiefzoontje heeft geholpen is dat wij een grote taart uitsteker hebben gebruikt in de vorm van een auto. En een auto broodje wie wil dat nou niet?? Korsten er ook bij trouwen, want zonder wielen kan je niet rijden he
Mijn zusje heeft jaren lang brinta gekregen omdat die ook weigerde om brood te eten. Die is ook gezond groot geworden dus het lijkt mij niet echt een probleem.
Helaas wonen wij in Egypte dus veel keuze aan broodbeleg is er niet. Bovendien is het brood ook niet echt bijzonder (allemaal wit). Cruesli had ik zelf ook mijn twijfels over. Bedankt voor jullie adviezen.