De Chinese Communistische Partij maakt een einde aan de eenkindpolitiek. Dat meldt BBC. In de toekomst mogen alle Chinese gezinnen twee kinderen krijgen. Eerder dit jaar kondigde de regering al aan dat China mogelijk tegen het einde van het jaar afscheid zou nemen van de eenkindpolitiek. De wet die slechts één kind toestaat, is omstreden sinds de invoering in 1979. De bevolkingsgroei moest met de wetgeving worden ingeperkt. De bevolking van China veroudert snel en daarmee dreigt een gebrek aan werknemers. Bron: 'China maakt einde aan eenkindpolitiek' | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl ---------------------------- Het was ook best een barbaarse regel. Wat nu als je een tweeling kreeg? En het massaal aborteren van meisjes omdat ze liever een jongetje hadden als er dan toch maar 1 kind mocht komen. Dit moet een verademing zijn voor veel chinezen.
Mooi. Nooit heb ik het echt begrepen maar toch ergens begrijp ik wel de diepere redenen achter het een kind beleid. Stel het was door gegaan op de oude manier dan waren er misschien nu wel 2 miljard Chinese mensen geweest( geen probleem voor mij hoor) En de vele negatieve bijeffecten waren ook niet mild. Liever jongens dan meisjes veel abortussen ect ect. Nu zijn er te veel mannen op te weinig vrouwen. Een grote generatie kloof veel oude mensen weinig jongeren. En de jongeren die er wel zijn zijn met overdaad op gevoed. Hoge eisen ect ect. Wat ik er verder van vind tja dat ik er ergens begrip voor hebt betekend niet dat ik er mee eens bent want hoeveel kinderen je ook wilt of kan krijgen is toch nog steeds een zaak van mensen zelf en niet van een regering.
Zo veel beter gaat het niet worden.. Ik ben toevallig net in china geweest en heb hier met onze tolk een heel gesprek over gehad. Hij liet weten dat de regel nu wordt dat een stel 2 kinderen mag krijgen, als ze beide enigs kind zijn (dus hun ouders hebben maar 1 kind gekregen) en als er minimaal 4 jaar tussen de kinderen zit. Dat van het aborteren klopt trouwens niet helemaal.. Het is namelijk in China niet toegestaan om tijdens een echo het geslacht te bepalen. Dit wordt ook nauwelijks gedaan door artsen omdat ze anders hun baan kwijt zijn als ze hierop betrapt worden. Wel is het zo dat veel meisjes in weeshuizen terecht komen. Maar ook dit is aan het veranderen zei onze tolk. Hij gaf aan dat de chinese bevolking eindelijk doorheeft dat er op een gegeven moment geen meisjes meer zijn voor al die jongens (op zich logisch). Over de tweelingen staat in het artikel trouwens dat ze die gewoon mogen houden en dat er daarom ook zoveel vruchtbaarheidsbehandelingen worden gedaan
Het is niet zo dat kinderen afgepakt worden of er abortus gepleegd moet worden bij meer dan 1 kind. Ouders krijgen een "boete" bij een tweede kind. Dus rijke mensen hadden niet eens last van de eenkindpolitiek. Het gold ook niet voor etnische minderheden. Mijn gids toen ik in China was had bijvoorbeeld een broer, was geen probleem omdat ze dus bij een minderheid behoorde. Hoe de regels met tweelingen waren weet ik niet.
[/QUOTE] ... Het was ook best een barbaarse regel. Wat nu als je een tweeling kreeg? En het massaal aborteren van meisjes omdat ze liever een jongetje hadden als er dan toch maar 1 kind mocht komen. Dit moet een verademing zijn voor veel chinezen.[/QUOTE] Heb je, je ooit verdiept in de reden waarom deze regel ooit is ingesteld? De akelige geschiedenis van China, Mao en de zn. grote sprong voorwaarts? Is het barbaarser om een geboortebeperking in te stellen of kinderen geboren laten worden om daarna te laten sterven van de honger? Een actueel thema gezien de exponentiële groei van de wereldbevolking, maar gezien de aard van dit forum misschien niet de beste plek voor dit vraagstuk.