Met een groot gezin altijd hulptroepen om je heen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mausi, 25 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    In mijn omgeving zie ik vaak dat gezinnen met 3 kinderen of meer, veel hulp krijgen van ouders en schoonouders. Zo was ik vandaag met mijn dochter bij dansen en mijn zoontje (ging uiteraard mee, hier geen paraat staande hulptroepen/oppas op elk willekeurig moment) en begon te huilen. Waarop ik de opmerking kreeg: 'ja dat is precies de reden waarom ik mijn 2 jongste ff bij oma laat hoor!'
    Nu ik er over na denk, hebben alle gezinnen om mij heen met 3 of meer kids, regelmatig die hulp van opa's en oma's, zodat niet alle kinderen mee hoeven naar dansen, zwemmen, school, voetbal etc. Ik vroeg me af, wat was er dan eerder 'altijd helpende opa's en oma's, waardoor de keuze voor een derde, vierde, vijfde praktisch gezien makkelijk te maken was. Of kwam eerst die derde, vierde, etc en gingen opa en oma toen veel helpen, omdat het anders wel heel druk is?
    Beetje gekke vraag misschien... maar krijg in mijn omgeving het gevoel dat zonder hulp 3 of 4 kinderen echt onmogelijk is. Terwijl ik geen reden zie waarom 2 kindjes niet gewoon mee kunnen naar zwemles, en daar wachten... Wel super fijn natuurlijk als ze niet mee hoeven. Hoe zit dat bij jullie/ in jullie omgeving. Hebben grotere gezinnen standaard hulp of lukt het ook gewoon zonder 'hulptroepen'?

2. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    hier wel veel hulp gehad, maar dat was ook wel nodig. Dat was ivm mijn werk en ziekenhuisopnames van de kinderen, maar niet voor ditjes en datjes. Ik `sleep` ook alle kinderen mee overal naartoe. en als het mogelijk is dan doet mijn man de ene en ik de anderen.
    We hebben 3 kinderen en opa en oma wonen redelijk dichtbij.
    Opa en oma hebben altijd wel een paar keer per maand opgepast, ook toen we nog maar 1 kindje hadden.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.819
    113
    3 kinderen en mijn ouders staan klaar bij noodgevallen, maar dat zijn niet sportclubs en zwemlessen. Dus tja, hier wordt ook iedereen dan meegesleept.

4. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Hier hebben we één set grootouders die heel veel helpen, de andere kant heel weinig contact mee. Daarnaast vrienden om ons heen die af en toe eens bijspringen of oom en tante. Al deze mensen waren er al voordat zoon geboren was.

Toch vind ik dat je prima je andere kinderen mee kunt nemen als jij daar verder geen 'last' van hebt. Het lijkt me soms pittig om je aandacht dan goed te kunnen verdelen en soms willen je kindjes ook wel eens één-op-één aandacht.

Vind je het zelf een gemis?

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik heb ooit ook een soortgelijk topic geopend. Wij hebben geen onbetaalde hulptroepen, maar misschien nog wel een wens voor meer kindjes;)
    De reacties toen waren dat je met een groot gezin soms andere keuzes moet maken. Zwemles e.d. op zaterdag, zodat de andere kinderen bij papa kunnen blijven. Bij een echt groot gezin kunnen de oudsten al zelf naar sport fietsen.
    Nu hebben we soms drama's als de jongste mee moet naar zwemles, maar ik zorg dat we speelgoed en verse biebboeken mee hebben. Er zijn wel moeders die met 2 of 3 kinderen zitten te wachten bij de zwemles en dat lukt ook.
    Lastiger vind ik zieke kinderen combineren met werken. Er is er iedere maand wel 1 kind ziek nu en met een groter gezin is dat nog erger. Zonder hulptroepen gaan al je vakantiedagen er aan op:(
    En calamiteiten, als iemand naar een ziekenhuis zou moeten ofzo , dat is helemaal moeilijk

6. Lovelive3

Lovelive3 Bekend lid

1 sep 2016
    878
    65
    28
    tijdens de sport van de een kun je mooi het andere kindje lekker veel aandacht geven toch? zo zie ik het bij ons.

7. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Hier een gezin met drie. In principe gaan ze altijd allemaal mee. Sinds november hebben we dan het geluk dat opa en oma naast ons wonen, en blijft juist de oudste vaak bij oma omdat zwemmen zo saai is om te wachten. Echter als oma niet kan gaat ze gewoon mee. Juist de jongste gaat altijd mee, omdat ik dat voor oma juist lastig vind. Is uiteraard tijdens etenstijd.... en niet haar gezelligste tijd is al word ze nu gelukkig zo groot dat ze zich ook wel weer snel vermaakt.

Het zijn onze kinderen en daar willen we ook zelf graag voor zorgen. Nr 4 (eigenlijk 5) is onderweg. De 4e is na 40w3dgn zwangerschap overleden door de afwijkingen die ze had. Maar ook die zal overal mee heen gaan... (hopen we van harte!) tenzij de baby slaapt dan breng ik de babyfoon even langs voor naar school op en neer bijvoorbeeld maar niet voor sport of andere afspraken. Een wakker kindje gaat gewoon mee.

En verder heb ik ook geen extra hulp. Natuurlijk als oma er is dat ze even een wasmand was opvouwd maar dat is hooguit 1x in de twee weken oid om even wat te noemen.

Ergens zou ik een schoonmaakster wel fijn vinden maar ach waarom we redden het nu prima, gewoon flink aanpoten... en de meiden hebben ook hun eigen klusjes. Dat helpt uiteraard ook mee.

Ofwel alle hulp is meegenomen maar ik ga er vanuit en dat we het gewoon zelf allemaal doen.

8. MamaVanVier1985

MamaVanVier1985 Actief lid

5 sep 2013
    103
    2
    18
    Drukke Huismama
    Hier 4 kinderen en geen hulptroepen op mij heen.
    Zoals nu is mijn man een week weg voor werk en ik doe alles gewoon alleen. Mijn oudste zoon voetbalt 3 keer per week, dochter danst en zwemt en nog een zoon die zwemt. Iedereen gaat altijd mee (ook als man niet een week weg is).
    Ik heb bijvoorbeeld wel dat als ik midden in de nacht naar de Spoedpost moet ofzo, dat ik de buurvrouw kan bellen. Gelukkig nooit voorgekomen, maar dat kan dus wel.
    Maar ook huisarts, tandarts, kapper of wat dan ook, ga ik gewoon met alle kinderen.
    Geen probleem, neem altijd wel van alles mee om ze bezig te houden (stiften, kleurboeken, wat eten en drinken etc. )

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij zijn een gezin van drie, bijna vier en hebben een inwonende aupair, altijd hulp in huis dus. Persoonlijk zou ik niet zoveel hulp willen van mijn (schoon)ouders. Het is trouwens niet dat ik het niet alleen kan, maar sowieso is ze er voor de dagen dat we allebei werken. Dan is ze er een dag als ik wel thuis ben zodat ik ook boodschappen kan doen/winkelen/schoonmaken etc zonder kinderen. Op vrijdag en in het weekend is ze vrij.

Het liefst neem ik de kinderen niet mee als het niet hoeft. Vind dat zelf onhandig. Ze kunnen zich namelijk wel gewoon prima gedragen in hef openbaar, is puur eigenbelang dat ik ze dan thuis laat.

10. Rataplan

Rataplan Fanatiek lid

25 apr 2015
    1.534
    107
    63
    Hier 'maar' twee kindjes en ik moet zeggen dat ik ook alleen maar mijn moeder heb als 'hulptroep' wat opa's en oma's betreft.
    Mijn schoonmoeder is overleden en mijn schoonvader kan nog niet eens fatsoenlijk voor zichzelf zorgen, dus no way dat ik daar mijn kids achter laat.
    Dan is mijn vader er nog met zijn nieuwe vriendin. Daar zou ik in nood ook wel mijn twee dames heen kunnen brengen, maar zij zijn ook gewoon druk met werk ed.

En dan heb ik nog het geluk een super, super, super schoonzus te hebben. En zij doet echt veel voor ons. Als we even omhoog zitten, staat zij klaar om de kids ff op te vangen.

Heb ik echt hulp nodig??? Nee, denk het niet. Maar het is wel superfijn dat je af en toe eens even de deur uit kan en je kids in goede handen zijn.

11. tantetoos

tantetoos Bekend lid

17 nov 2010
    619
    530
    93
    Gezin met drie kinderen en geen hulptroepen :D
    En dan ook nog een man die vaak voor meerdere weken in het buitenland zit.... dus dan moeten ze alle drie met elkaar mee voor de soortclubjes/zwemles/speelafspraakjes enz...
    Maar ik heb eerlijk gezegd niet het idee dat ik vaak hulptroepen in zou schakelen als die er waren, ik heb niet het idee dat het te druk is zo...

12. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik ben opgegroeid als oudste van 4 kinderen en mijn moeder deed alles alleen. Mijn vader was alleen in het weekend thuis. Mijn opa en oma pasten niet op. We gingen er wel eens logeren, maar dat was dan in een vakantie ofzo.

13. Kegi

Kegi Actief lid

23 nov 2006
    243
    0
    16
    Huishoudhulp
    België
    Weldra ook hier 3 kinderen en geen hulptroepen paraat staan.
    Mijn schoonouders wonen in het buitenland, dus dat is geen optie.
    Mijn ouders staan wel altijd klaar voor het geval dat... Maar moet de kinderen daar niet voor alles gaan brengen. Dus voor hobby's en winkelen gaan ze mee en dat zal bij nr.3 ook niet anders zijn.

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Wij hebben nooit hulp(en al zou ik het willen krojgen we het niet) . Zou ook niet weten waar we het voor nodig hebben... Ik heb er 3 trouwens.

15. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Ik kom uit een gezin van 6 kinderen. Mijn moeder had geen hulp. We zaten allemaal op dezelfde sport (zwemmen) totdat we oud genoeg waren om zelf naar de sport toe te gaan.
    Logeren en spelen gebeurde alleen op latere leeftijd en dat was enkel omdat wij het leuk vonden, niet omdat mijn moeder rust nodig had.

Mijn vriend komt uit een gezin van 9 kinderen. Moeder had ook geen hulp in de zin van oppas. Wel had/heeft zij een hoop vriendinnen die soms boodschapjes voor haar meenamen en zo.
    Daar was het al snel dat de oudere kinderen op de jonge kinderen paste als moeder boodschappen moest doen.

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hulptroepen zijn voor mij, momenten dat ik hulp nodig heb, niet als ik kies voor gemak.
    Hier gaan de kinderen overal mee naar toe.

17. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb 2 kinderen en nul hulptroepen. Dat Is toch wel 1 van de redenen waarom er geen derde komt (nu Is overal een oplossing voor maar dit Is niet de enige reden waarom nr3 toch niet komt). Als mijn dochter gaat gymmen dan Is mijn zoontje onwijs driftig dat hij niet mee mag doen. En dat duurt de hele les lang. Hij Is nergens mee te vermaken. Ik zie er nu al tegenop dat dochter over een maand of 2 gaat beginnen met zwemles, dan zal hij daar ook mee naartoe moeten en dat gaat hij niet tof vinden :) maarja weinig andere keus.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vier kinderen, geen hulptroepen en een man die doordeweeks van huis is. Tandarts gaatje vullen, gynaecoloog ed moeten ze dus mee, soms weleens lastig.

19. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb wel hulptroepen (mijn moeder) die strijkt voor mij en als ze oppast de dagen dat ik werk haalt ze een stofzuiger door het huis, zodat ik dat niet hoef te doen als ik thuis kom (dagelijks zuiden is echt een must met mijn middelste monster) maar naar dansles etc gaan de andere 2 gewoon mee. Dat hoort er gewoon bij!

20. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb vier kinderen, heb wel hulptroepen om mij heen als ik het zou vragen maar vind het niet nodig

Op maandag en woensdag heeft mijn oudste training van het voetbal, en ik neem de kinderen gewoon mee, ik blijf niet altijd de hele training aanwezig eigenlijk alleen in de lente zomer en herfst maanden

Op de dinsdag hebben mijn twee meiden logopedie de oudste mag rustig eventjes een half uurtje alleen thuis blijven en de jongste gaat gewoon mee, op donderdag heeft mijn dochter zwemles en dan gaat mijn jongste op de rug in een draagzak en mijn derde neem ik aan de hand of in de buggy.

Op vrijdag heeft mijn dochter majorette en ook dan gaan de kinderen gewoon mee

Op de zaterdag heeft mijn oudste voetbal wedstrijd en dan gaan we allemaal, mijn oudste voetbalt dan, de tweede gaat in de kantine zitten samen met andere zusjes van andere spelers mijn derde kijkt graag voetbal bij papa op de nek en de vierde kijkt graag voetbal of doet een tukkie bij mama op de rug in de draagzak,

Er komen ook weleens dingen tussendoor maar ook dan gaan ze mee

Het is weleens voor gekomen dat oma bijv na haar werk even langs komt en 1 van de kinderen dan zeggen ik wil met oma mee boodschappen doen en dat oma zegt ach ik vind het geen probleem en ja dat vind ik het prima.

Ik kan ze ook altijd vragen en ik weet dat zeker mijn schoonouders nooit zullen weigeren, maar zolang het niet nodig is en ik het gewoon red zie ik er geen reden toe ( behalve dan als de kinderen er af en toe zelf om vragen maar ook dat moet geen gewoonte worden )

Oh trouwens ... soms is mijn man de avond vrij en soms moet hij de avond werken, is hij thuis in de uren dat iets plaats vind dan neem
    Ik ze niet altijd allemaal mee puur omdat papa dan dus gewoon thuis is

Deel Deze Pagina