Ik weet het, vanaf 4 maanden ! Maar is dat 16 weken of 20 mei (Damani is 20 januari geboren) ? Ik kijk er echt naar uit ! Ik moet zeggen dat hij een flinkerd is ! (Met 10 weken was hij 61 cm en 6845 g) Ben benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan ! -xxx-
Louise kreeg pas fruit toen ze een maand of 7 was. Ik zou zeggen vanaf 20 mei als je echt wil beginnen met 4 maanden. Ps mooie foto trouwens van jou en Damani! Oh en volgens mij gaat dit topic verplaatst worden naar de afdeling voeding
Nee hoor, je hebt voeding voor vragen over hapjes/drankjes en daaronder 2 subforums, een voor borst en een voor flesvoeding.
Wij zijn met de eerste hapjes groente begonnen met 6 maanden en 10 dagen. We hebben toen een dag of 8 groente gegeven, en daarna zijn we met fruit gestart.
Wij hebben het zo gedaan. We zijn met 7,5 maanden begonnen. En hebben hem toen gewoon een stuk banaan voorgelegd en daar ging hij flink op kluiven en in no time was er een hele banaan verdwenen .
6 maanden.. En met 5,5 maand groente.. Dat bevat wat minder allergenen, en dan wennen ze niet aan de zoete smaak van fruit.. Maar als je het echt niet kunt laten, dan zou ik 4 maanden (dus 20 mei) kiezen.. C is ook een flinkerd, maar dat betekend niet dat ze eerder vast voedsel kunnen eten.. C had al wel meer honger rond de 3,5 maand. Maar dat hebben we opgelost met hongerige babyvoeding en vanaf 4 maand rijstebloem. Het darmstelstel is nog steeds maar 4 maandjes oud, of een kind nou 4 of 8 kilo is..
wij zijn met een maand of 2,5 begonnen met wat kleine hapjes zowel met de oudste kids als nu ook met Zoë... dat ging hartstikke goed, ze vindt het heel erg lekker en eet nu gemiddeld een half potje per keer heel soms bijna een heel potje.. de meeste potjes vanaf 4 mnd. zijn allergeen vrij, staat ook duidelijk op het potje aangegeven... dus als jij wilt beginnen kun je beginnen wanneer jij wilt... bouw het langzaam op, een paar "hapjes' per keer en dan wel een paar dagen van hetzelfde, dus niet gelijk "verschillende' smaken... zo kun je om de zoveel dagen iets ander introduceren.... gr. en succes smoekie
oh smoek ik heb ook wat aan je tip van paar dagen zelfde soort potje ,want dat wist ik niet ,wat vind zoe lekker ennn wat n'mooie meise is ze toch
Dat snap ik niet waarom zou een kind niet aan de 'zoete' smaak van fruit 'mogen' wennen. Wat is daar dan verkeerd aan. Kylian was trouwens 3,5 maand toen we begonnen zijn met fruit, al heel snel werd toen al duidelijk dat hij geen banaan lust (nu nog niet) . Groetjes Anita
Ons CB raadde ons het aan.. Sommige kinderen wennen dan aan dat ze iets zoets van de lepel krijgen. Zodra je dan groente gaat geven (en dan de niet zoete), dan willen sommige kinderen dat niet meer eten. En tuurlijk, het zijn maar enkele gevallen, net zoals dat bij vroeg beginnen, maar een aantal kinderen last krijgen. Maar om het te voorkomen zijn we met groente begonnen op 5,5 maand.. En tot nu toe geen problemen gehad met eten...
Hey Smoekie ! 't is m'n eerste en dan wil je alles volgens het boekje doen, maar ik denk dat hij het heerlijk zou vinden ! Dus het zou niet erg zijn als hij al een keer een hapje proeft ? Ja, de ene denkt er anders over als de ander! En ik heb altijd gehoord, dat je eerst met fruit begint dan met groenten, ik snap ook niet waarom zolang wachten!? Ik denk dat ieder smaakje wennen is hoor! En ik denk dat er zelden baby's zijn die bij z'n eerste groentehapje niet vies kijkt ! -xxx-
Vreemd want hier heeft ons CB het dus weer nooit over gehad, tsssss zou toch denken dat die cb's wat dat betreft op 1 lijn zouden zitten. Kylian is dus meteen begonnen met fruit maar zodra hij de groente kreeg at hij daar beduidend meer van dan van het fruit. En dat is nog zo, ik moet de raarste dingen bedenken om fruit in hem te krijgen. Met zijn warme eten heeft hij geen enkele moeite Mijn huisarts heeft ons meteen in het begin geadviseert om Kylian met de maxicosi tijdens het eten bij ons op tafel te zetten, zodat hij al meteen deel zou nemen aan de 'maaltijd'. En zodra hij begon mee te happen als er een lepel voorbij kwam dan was hij klaar voor vast voedsel. Dit was dus bij ongeveer 3,5 maand. In eerste in stantie gewoon 1 theelepeltje en toen heel langzaam opgevoerd. Groetjes Anita
De CB's hebben nogal verschillende adviezen, en vergelijken met Belgie is het verschil nog groter.. C keek ook al vanaf 3,5 maand het eten van onze lepel af.. Maar hoe kan hij nou weten dat dat eten is? Er wordt tegenwoordig gezegd dat zodra het kindje zelf het eten in zijn mond kan stoppen, en opeten, het klaar is voor eten. Dat is vaak nog niet met 4 maanden.. De ontwikkeling motorisch en van de darmen gaan redelijk gelijk op.. (en dus niet van de lepel afkijken als criterium) (huis)artsen hebben vaak nog niet de laatste informatie over bijvoeden. de CB artsen lezen de vakliteratuur over baby's veel eerder. Daardoor hebben artsen nogal eens de neiging om oude adviezen te geven. Zoals het advies van de WHO (Wereld gezondheids organisatie!) over bijvoeden vanaf 6 maanden. Dit begint bij nederlandse CB's steeds meer in te burgeren. Maar het kost gewoon tijd voordat iedereen deze kennis heeft. Als ouder kun je die artikelen ook lezen, en besluiten om je kind later bij te gaan voeden (of niet).
MamaMirella, ik zou er echt goed over nadenken en niet eerder dan 4 maanden beginnen. Het gangbare advies is 6 maanden en zeker niet eerder dan 4. Verder sluit ik me bij Deepfreeze aan. Dat zou ik ook verwachten maar volgens mij is het zoveel CBs er zijn, zoveel adviezen. Hier hebben ze weer nooit wat over het eten gezegd, niet wanneer te beginnen als ook niet hoe...
oja, zelfs binnen 1 CB kunnen de adviezen verschillen.. Onze eigen CB-arts is extreem pro-BV en 6 maanden voor voeding. De mensen van onze CB-lijn raden me aan met 3,5 maand te beginnen met bijvoeden (terwijl er een betere optie was=>hongerige baby voeding). De verpleegkundigen van het CB zijn wat realistischer. Hoe gaat het nu, en hoe zouden wij het adviseren. En kunnen we daar wat mee. Tot nu toe ben ik bij hen altijd vrolijk vandaan gekomen, en heeft C altijd gelijk hun voedingsadviezen op kunnen volgen (flesje minder bijv zonder problemen). Dus dan leer je ook wel je eigen plan te trekken met alle info die je krijgt..
je hoeft niet altijd eerst met fruit te beginnen hoor, als je denkt dat ze wat krampen gaat krijgen of zoals in mijn geval reflux heeft kan je beter met groenten beginnen omdat dit beter verterrd dan fruit omdat dit toch rauw is. ik ben van dit weekend begonnen met groentepap en ze zijn 3 maand en nemen dit vlot aan