Zwangerschapsdiabetes en insuline prikken

Discussion in 'Gezondheid' started by Esther1991, Oct 16, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

Jan 13, 2015
    731
    4
    18
    Female
    Vlaanderen
    Hoi,

Bij mijn vorige zwangerschap is er rond 22 weken zwangerschapsdiabetes vast gesteld. Ik ben dan meteen een zeer strikt dieet gaan volgen. Dit werd elke week strenger en lastiger omdat ik steeds moeilijker mijn waarden onder controle kreeg (zelfs van het eten van één sneetje bruin brood schoot mijn suiker de lucht in). Vanaf 32 weken was ik teveel afgevallen en kon ik nog onvoldoende eten. Dan moest ik starten met insuline prikken. Uiteindelijk met 38 weken inleiding gekregen en bevallen van een gezond zoontje met gezond gewicht (3300g).

Nu ben ik terug zwanger en gynaecoloog zegt dat ik 95% kans heb om terug zwangerschapsdiabetes te krijgen. Eerste suikertest ga ik al bij 12 weken doen. Maar ik vraag mij af of ik dan nu ook terug insuline zal moeten prikken en sneller als vorige keer of niet? Ik heb toen insuline zo lang mogelijk proberen vermijden en wil dta nu terug doen.

Nog ervaringen van zwangere vrouwen met zwangerschapsdiabetes die bij tweede zwangerschap ook insuline moesten prikken?

2. madelonnetje

Jun 16, 2014
    99
    16
    8
    Female
    Vorige zwangerschap ook diabetes. Nu zelf goed in de gaten gehouden. Zou pas in week 27 gemeten worden maar had helaas eerder alweer last. Dus het enige wat ik als tip mee zou geven hou het goed in de gaten. En helaas zat ik gelijk alweer aan de insuline. Maar dat is waarschijnlijk per persoon anders. Maar zou er wel rekening mee houden als ik jou was.

Succes

Esther1991 likes this.
  3. Bij mijn tweede zwangerschap helaas al vanaf 9 weken met insuline spuiten.
    Eind van de zwangerschap zat ik boven de 60 eh per dag..
    De insuline prikken vond ik niet erg, maar om de dag een curve.. mijn arme vingers!

4. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

Jan 13, 2015
    731
    4
    18
    Female
    Vlaanderen
    Bedankt voor je reactie! Ik ben momenteel nog zo misselijk dat de gynaecoloog eerste suikertest pas heeft gepland na 12 weken, maar ik ben benieuwd. Inderdaad je vingers moeten goed pijn gedaan hebben!

5. Bedoel je hiermee het drankje?
    Want anders kan je misschien ook voorstellen om een curve te prikken?
    Dat drankje is zooooo vies!

6. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

even een tip moet je zo vaak een curve vragen is het misschien een idee om een freestyle libre te vragen (wel eerst even kijken of je het vergoed krijgt anders is het nogal prijzig)

Esther1991 likes this.
  7. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

Jan 13, 2015
    731
    4
    18
    Female
    Vlaanderen
    Ik vond dat drankje altijd best meevallen. Maar ik ben momenteel nog zo misselijk dat ik amper eten kan binnen houden. Net nog in het ziekenhuis aan infuus gelegen. Er is dus afgesproken met gynaecoloog om mij pas zorgen te maken over de suikers als de misselijkheid onder controle is. Het enige wat ik momenteel ook kan binnen houden is aquarius (waar best veel suiker in zit), maar ook hier gaf de gynaecoloog aan om gewoon te eten en dirnken wat ik kan. De zorgen voor de suikers zijn voor na 12 weken...

8. 1981Mama

1981Mama VIP lid

Apr 8, 2015
    5,989
    1,439
    113
    Bij een tweede gaat de insulinebehoefte vaak sneller omhoog.
    Ik prik al jaren 12x per dag en heb weinig last. En ook tere vingertjes. Misschien heb je de verkeerde prikpen of prik je niet goed aan de randjes van je vingertopjes?

Share This Page