Hi. Zoals gezegd voor de 1e x moeder van een kleine van 12 weken. Heeft zure reflux en wordt behandeld door ostheopaat en kinderarts. Ik heb wat vragen en misschien kunnen jullie helpen? Vraag 1. 'Vroeger'... hihi... voor de baby gingen we regelmatig op bezoek bij ouders en schoonouders. Nu 3 maanden na de geboorte komt dat er weinig van omdat ik niet echt weet hoe ik dat moet doen behalve gaan natuurlijk. Nee, ik hoef dit niet vaak te doen maar zo af en toe wil ik ook wel weer eens iets leuks doen. Ons kleine draakje kan niet langer dan 1 u wkkr blijven dus overdag doe ik hem in de wandelwagen, meestal gaat hij dan wel slapen. Een keer de deur uit gaat overdag dus prima omdat hij in de wagen of auto weer slaapt. Hij is overigens als snel overprikkeld met name aan het einde van de dag. Maar stel. We gaan weer eens bij mijn ouders eten die 1 uur verderop wonen. Doorgaans gaat hij rond 1830 - 1900 naar bed. Hoe pak ik dat dan aan? Heb het 1 x gedaan. Ik ben toen snel gaan rijden om 1830 omdat hij erg jengelig werd. Thuis heb ik hem toen gelijk in bed gelegd maar toen heeft hij af en aan gehuild en geslapen tot de laatste voeding van 2230. Hoe deden jullie dit??? Vraag 2. Einde van de middag. Phoe wat een drama. Hij doet nu 2 x een groter slaapje van 1.5 a 2 uur. Soms netjes achter elkaar, soms met tussendoor wakker worden. 1 korte van 45 minuten / hooguit 1 uur en na veel schreeuwen een slaapje van 20 minuten na 17u. Meestal in de wandelwagen want thuis is het dus schreeuwen. Het is helaas geen liefhebber van een draagdoek. (Consulent al geweest). Als hij dit slaapje niet doet is het alle hens aan dek want dan ga ik dus de magische grens van max 1.5 uur wakker over en komt hij daarna met veel huilen maar slecht in slaap. Wat doe ik hier verkeerd? Vaak ligt hij er dus in 1830 al in nadat we heel snel hebben moeten schaken om hem niet over zijn toeren te laten raken. Hij slaapt nu dan door tot 2230. Tips ? Ideeën ? Vraag 3. Kleine huilt altijd bij het slapen gaan. Tot nu toe ingebakerd maar we hebben een speciale doek besteld om het af te leren. Hebben het idee dat het hem frustreert vandaar dat we het nu gaan afbouwen. Maar het huilen, ja, altijd. De ene keer nog geen minuut, de andere keer een kwartier. Alles al geprobeerd. Oppakken gaat hij alleen maar harder krijsen dus doen we niet meer. Erbij blijven is soms goed maar soms dan ook echt veel harder huilen. Hij wordt trouwens bij vermoeidheid signalen naar bed gebracht. Vooral bij het avondslapen huilt hij veel, vreemdgenoeg nooit na de late avondvoeding. Tips?? Ideeën??
Over het na je ouders gaan zou ik zeggen lekker doen. Ik liet hem gewoon eerst daar slapen en als we naar huis wilden pakten we hem over in de maxicosi ,vond ik juist goed gaan toen hij zo klein wad. In slaap laten huilen zou ik alleen doen als je weet dat hij dat nodig heeft (sommige vallen altijd huilend in slaap ). En anders gewoon bij je pakken hij ijs nog maar 12 weken op een ritme hoef je echt nog niet te rekenen. Dek je enigszins ritme te hebben veranderd het weer. Succes ermee. 'Leuke' dingen moet je blijven doen, wanneer ouders gelukkig zijn is een kind dat ook. (Mijn mening)
vraag 1: Ik zou vragen of je ouders of schoonouders bij jullie komen eten. Als zo'n kleintje snel overprikkeld is, is ie gebaad bij orde rust en regelmaat. Als het thuis goed gaat, zou ik pas een uitstapje proberen. vraag 2 en 3: Ik vermoed dat ie zo'n moeite heeft bij het avondslapen omdat het s middags al niet lekker gaat bij hem. Als ik je verhaal goed opmaak. Heb je iets van een slaapritueel? Dus wat je iedere keer precies hetzelfde doet en in dezelfde volgorde. Bijv. slaapknuffeltje in bed, boekje lezen, liedje zingen, muziekding aan, misschien al een pyjamaatje aan. Je hoeft echt niet alles te doen natuurlijk maar een paar dingen zodat hij het gaat herkennen als het bedtijd is. Er zijn kleintjes die huilen zich altijd in slaap zonder dat er wat is. Kun je zijn huiltjes onderscheiden? Te koud, te warm, vieze luier, honger, gewoon lekker bij mama zijn etc.
Met weggaan was ik echt wel makkelijk hoor het eerste jaar. In de wandelwagen of in mijn geval in de Draagdoek, slapen deed ze overal, voeden kan je ook overal. Gewoon inpakken en meenemen. Vaak als ik merkte dat het 'teveel' was, bleef ik een dag thuis, maar eigenlijk vond ik dat eerste jaar het allermakkelijkst Nu heb ik geen ervaring met reflux en had ik (heb ik) een makkelijk kindje, dus misschien makkelijk praten.
Maar ging je kleine thuis dan gewoon rustig slapen als je hem in bed had gelegd? Hier wil kleine, overdag althans, echt een flesje gehad hebben alvorens het slapen.... Huilen is echt nodig helaas. Zoals gezegd van vastpakken werd hij soms nog bozer. Nu blijf ik bij hem zitten tot hij rustig is als hij serieus huilt .. soms echt een jengeltje, maar dan laat ik hem ook.
Ja slaapritueel heben we. Tijdje terug gelezen dus gelijk gaan ... helaas. Qua huilen...Wel beetje zeurderig dwingend als er 3 u tussen de flesjes zit. Voor de rest hoor ik verschil tussen inslaap huil en krijsen. Een volle broek huilt hij niet voor. Had ook zo een app geïnstalleerd maar aan geen van die huiltjes voldoet hij. Oh ja. Toen hij zijn 1e prikjes kreeg. . Toen ging hij me tekeer als een speenvarken zo hard... ahhhh.... Ja.. het avond slapen zou zeker met de middag te maken kunnen hebben maar hoe pak ik dat aan?
Ik voelde me met 12 weken ook heel machteloos en ben toen baby in een droomritme gaan volgen. Al snel ging het beter. Ik zorgde wel steeds dat we thuis of in de auto zaten als hij moe werd. Ik ging hem niet onnodig wakker houden. Het lukte ook vaak niet om hem in slaap te krijgen ergens anders. Zelf had ik daar toen ook weinig geduld voor. Advies over visite: wegrijden bij vermoeidheidssignalen, wakkertijd bij visite, wellicht proberen in reiswieg te slapen of anders weer naar huis. Wil je langer sociaal doen, dan is het bij jou thuis. Advies over onrust: in bed bij vermoeidheidssignalen en een methode kiezen om om te gaan met niet (gelijk) willen slapen. Einde van de dag blijft het hoogtepunt van prikkels, vermoeidheid en onrust. Dat hoort er een beetje bij.
Hi. Ja. Dat boek van S. LAMPE heb ik. Eigenlijk net als R. Blom. Wakker voeden samen spelen slapen waker voeden enz enz. Maar toch slaapt hij dan slecht aan het einde van de dag maar verwacht na 45 min slaap wel een flesje. ...
Oh hier een tweede en weer net zo aan het klooien! 1) Ik ga in de auto rond slaaptijden mits dit uitkomt (moet oudste soms weg brengen en dan heeft minimen pech). 2 en 3) onze zoon kan ook max 1,5 uur wakker zijn anders gaat zijn luchtalarm af. Onze zoon slaapt tot nu toe max 45 min per keer en hij is dus ook nog moe na zijn slaapje. Wij zijn vandaag gestart met 'langer slapen' maar goed moet zien hoe dat gaat. Dit houd in dat als hij wakker word ik er naar toe ga en troost door middel van tut, lukt dat niet haal ik hem er ff uit of ga er naast liggen, als die rustig is ga ik weg. Gaat die huilen dan wacht max vijf minuten en herhaal het opnieuw. Wat ik in jou situatie zou doen rond 17.00 in de wandelwagen en in de middag proberen in bed te laten slapen. Hier trouwens ook een huiler bij het in slapen. Ik hefboom alles geprobeerd omdat het slecht voelde om hem te laten hu huilen maar ik heb het nu geaccepteerd dat hij het nodig heeft. Sinds dien huilt die minder lang bij het inslapen (vaak vijf minuten maar wel op volume 100). Succes en ik weet uit ervaring dat als je een paar maanden verder bent ze wrs weer beter slapen overdag!
Het huilen neem ik ook maar voor lief. Ik weet dat ik alles geprobeerd heb. Van vasthouden en rondlopen krijgt hij alleen maar meer prikkels want hij gaat nog harder schreeuwen zo van leg mij neer. Dan kalmeert hij pas. Het wandelen om 17 u is dus een probleem. Zeker omdat ik zo moet gaan werken en met de donkere dagen in het verschiet zie ik mijzelf niet elke dag wandelen rond dat tijdstip simpelweg omdat het niet kan...het langer slapen lukt hier soms wel, soms niet. Vaak slaapt hij weer verder na wat gehuil en gepiep... soms ook niet.... vorige wk sliep hij zo maar iedere keer door tot een uur of 2 per keer... gister ineens weer niet.. ach. . We zien wel...
Wij hadden voor de jongens slaapzakken die ook in de maxicosi gordels konden. Dus als zij op die leeftijd op visite gingen, legden we ze gewoon in zo'n slaapzak in een campingbedje. Tegen de tijd dat wij naar huis wilden, legden we ze gewoon met slaapzak en al in de MC. Dat leverde weinig onrust op en zo sliepen ze gewoon verder. En dan thuis weer overleggen in het eigen bedje. Soms even de borst, als hij toch iets te wakker was. En dan sliep hij zo weer verder.
Ik zal je zeggen.. ik heb een zoontje van 11 weken, hij is mijn 2e kindje en ik ben ook super onzeker haha Hij is ook snel overprikkeld en ben in de tijd dat hij er is amper buiten geweest, omdat dat een krijsende baby als gevolg had. Nu moet ik soms wel, dochter moet naar school. Maar ik moet zeggen hoe vaker ik (kleine stukjes) naar buiten ga hoe beter het gaat. En soms heeft hij in de maxicosi ook even de tijd nodig om zich in slaap te huilen net als thuis in bed. Nu ging het thuis zo goed met slapen dat ik vorige week voor het eerst geprobeerd heb hem bij mijn ouders op bed te leggen en dat ging goed! Oke, hij sliep maar 1 uurtje maar het is een begin. Ik denk dat je dat soort dingen gewoon moet opbouwen. Mijn zoontje slaapt heel de dag goed, en wordt rond 17.30 onrustig. Dit tot zn 1 na laatste fles rond 20.00. Hier heb ik me al bij neergelegd. Soms laat ik hem uithuilen en soms neem ik hem lekker bij me. Ben al blij dat dat het enige onrustige momentje van de dag is, en ben er van overtuigd dat ook dit wel weer een keer over gaat. War betreft het huilen bij inslapen.. Volgens mij is dit wel normaal.. Althans, hier gebeurd dat ook. De ene keer piept ie 2x en de andere keer huilt ie 10 minuten. Maar als ie daarna in slaap valt dan is er niks aan de hand en heeft ie dat gewoon even nodig.. Inbakeren twijfel ik hier ook nog wel eens over. Lijkt soms wel of ie het echt niet leuk vindt.. Maar zodra ik hem zonder z'n doek in bed leg vliegen die armen weer alle kanten op en kan ie dus niet meer slapen.. Dus ik denk dat hij zich uiteindelijk toch rustiger voelt als ie ingebakerd is
Ik kan alleen psychologische tips toevoegen... Accepteer dat je een kleintje hebt en gewoon minder de dingen kunt doen als voorheen. Of met aanpassingen. Nodig de ouders vaker bij jullie uit. Savonds zijn moeilijke uurtjes. Misschien dan liever thuis blijven en overdag op visite. En nu slaapt hij nog in de wc of wandelwagen. Maar die tijd gaat ook snel voorbij. Hier kijkt ze vooral rond in de wagen. Teveel prikkels om te gaan slapen. Slapen gebeurd hier echt alleen in bed. Campingbed ook wel gelukkig. Maar dan moet ik de visite ook plannen en langer blijven zodat ze slaap daar kan doen. Misschien volg ik m'n kind teveel in haar schema ipv zij aan mijn schema. Maar ik had de eerste maanden een baby die niet wilde slapen overdag en nu slaapt ze wel goed overdag. Ik ben daar nog altijd erg blij om!
Ik volg Dafne ook in haar schema. Ik vind daar niks mis mee. Op je vraag 1: Dafne was in het begin ook erg moeilijk. Sliep niet in MC, niet in wandelwagen. Dus ik zat veeeeel thuis. De eerste 6 weken huilde ze tot 12 uur per dag. Sliep alleen bij mij op mn buik, ik zittend op de bank. Zo heb ik de eerste weken doorgebracht. In het begin vond ik dat thuiszitten erg, nu niet meer. Zoals Spruitjes al zie: acceptatie. En inmiddels gaat het een stuk beter. Ik ging pas toen Dafne 6 maanden was met haar voor het eerst boodschappen doen. Eerder was gewoon niet te doen. Iemand zei dat het eerste jaar het makkelijkst was, dat is zeker niet bij iedereen zo! Ik ben het ook niet eens met mensen die zeggen dat ze daar aan moeten wennen. Zij zitten dan niet met een overprikkeld kind wat veel huilt en niet wil slapen. Vraag 2: einde middag, dat weet ik nog goed! Was hier ook altijd drama!! Ook dat ging na verloop van tijd beter. Maar nog steeds is dat het kortste slaapje van de dag. Vraag 3: Dafne huilt nog steeds bijna iedere keer bij naar bed gaan. Dat hoort bij haar. Oppakken en troosten werkt alleen maar averechts. Net als aai over de bol. Hoe moeilijk ik het ook vind, ik laat het altijd gaan. Ik kijk soms wel even of ze niet met arm klem zit tussen spijlen ledikant ofzo Gelukkig is het meestal maar een paar minuutjes. Al met al gaat het nu een stuk beter! Ik denk dat dat bij jou ook wel zo zal gebeuren. Dagjes weg doen we niet. Maar wel paar uur weg, of naar mijn vader die 1,5 uur rijden woont. In het begin zijn we weleens na 45 minuten weer naar huis gegaan omdat ze bleef huilen en het gewoon niet ging. Zijn ook minder frequent gegaan een tijd. 1 x per maand (gaan altijd elke 2 weken) Nu gaat het prima, ze slaapt daar in campingbedje, huilt amper meer onderweg. Het klinkt cliche, maar het wordt echt beter. O, en daarbij heb ik lak aan wat anderen zeggen. Zij kennen mijn kind niet zoals ik. Ik doe wat goed is voor haar, dat is voor mij het belangrijkste. Dat wil niet zeggen dat ik nooit wat voor mezelf doe, ik sport gewoon paar keer per week en ga ook weleens naar een vriendin ofzo. Mijn vriend kan net zo goed voor haar zorgen als ik tenslotte.
Zoals ik al zei, ik hoef geen spannende dingen te doen. Maar helaas is mijn moeder gehandicapt en deze kant op komen is niet zo makkelijk. Ik verwacht ook geen wonderen van hem maar kan niet altijd thuis blijven. Over 2 weken ga ik werken en zal hij ook bij de gastouder moeten wennen. Het is een prikkelbaar mannetje maar slaapt nu redelijk. Ik wist niet wat me overkwam vanmorgen toen hij van 815 tot 1045 sliep. Hij schrok er zelf van Vandaag de nieuwe pacco doek binnen gehad die nu lekker wordt gewassen. Woensdag gaan we eens kijken wat hij doet want hij wordt echt boos van het inbakeren. Is er echt klaar mee. Ik kan in de kamer zitten zodat hij mij niet ziet. Ben benieuwd. Vanmiddag idd ook weer drama. Wilde niet slapen en werd iedere x wakker met al resultaat weer erg huilen...en vaak weer 'terugkomen' zoals ik noem... 10 minuten stil en dan toch weer huilen. Het huilen accepteer ik ook maar lees overal 'laat je kindje niet huilen'.... maar zoals ik al zei. Als ik hem optilt gaat gij nog harder huilen en vasthouden is nog harder brullen. Ik loop af en toe even binnen als hij lang en hard huilt. Ga dan even bij hem zitten en even zitten hummen... vaak wordt hij dan wat rustiger. .. Hoe dan ook... het blijft wennen....
- Gaan rijden tijdens de slaapjes. - Je weet dat hij aan het einde van de dag (snel) overprikkeld is, dus dan ga je niet aan het einde van de dag of zorg je dat je dan weer thuis bent - Neem een draagdoek mee en stop je kleine daar in wanneer hij er aan toe is om te slapen. - Geen fan van de draagdoek? Veel kindjes stribbelen even tegen wanneer ze in de doek gestopt worden / tijdens het knopen. Hetzelfde geldt bij het inbakeren (zelfde idee). Als je kleine na het knopen goed zit en je gaat daarna een stukje wandelen (half uurtje ofzo) dan weet ik wel bijna zeker dat hij slaapt. Er zijn maar héél weinig baby's die niet de warmte en nabijheid van mama prettig vinden. Heb je al eens eens een ergonomische draagzak geprobeerd? - Ken je het boek "Baby in een droomritme" al? bol.com | Baby in een droomritme, Stephanie Lampe | 9789490023003 | Boeken Waarschijnlijk is hij (na alles wat ik zo lees) na de avondvoeding zó uitgeput dat hij direct in slaap valt. - Let je écht goed op de slaapsignalen? Weet je zeker dat je de juiste signalen oppikt? - Ik wil je weer verwijzen naar het boek dat ik hierboven genoemd heb. - Tja, wij lieten (laten) onze zoontjes bij het naar bed brengen nooit huilen, dus altijd troosten. Dat kan betekenen dat we ze de ene keer even knuffelen, de andere keer is een aai over het bolletje voldoende. Voor alle slaapjes geldt: heb je vaste volgordes/ritueeltjes?
Ohja, en een toevoeging: je hebt nu een kleine, dus als je merkt dat je kleine snel overprikkeld raakt van het weggaan is de enige optie meer thuis te blijven. Ik heb tijdens het eerste levensjaar van mijn oudste ook veel met hem thuis gezeten. Het was gewoon niet anders. Blije baby = blije mama
Is het geen optie om na het eten de kleine daar om 18.30 op bed te leggen en dan om 22.0p naar huis te gaan hem daar om 22.30 een flesje te geven en weer thuis lekker naar bed te brengen?