scheiden, kosten verbouwing

Discussie in 'De lounge' gestart door vlindermoeder, 3 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindermoeder

vlindermoeder Fanatiek lid

30 mrt 2009
    2.596
    1.052
    113
    Hier
    hey ik vraag mij wat af. mijn vriend werkt in de bouw en van zijn zwarte geld betaald hij de verbouwing van ons huis.
    nu gaan we uit elkaar en en moeten we natuurlijk gaan bekijken wie waar recht op heeft.

nu zegt hij dat de kosten van de verbouwing zijn inbreng geweest is en dat dus van het bedrag af gaat van wat hij mij verschuldigd is (overwaarde). weet iemand hoe dat zit?

scheiding gaat vriendelijk, dus graag geen tips van sleep hem voor de rechter enzo.

2. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan valt al het geld/ goederen die zijn ingebracht binnen de boedel en wordt dat gewoon door 2-en gedeeld. Het is dus niet zo dat zijn zwart geld alleen van hem blijft en zijn wit verdiende geld wel gedeeld wordt.
    Snap dat het voor hem wellicht zuur is maar het is gewoon pech. Of jij moet hem welwillend zijn en hem hierin tegenmoet willen komen.

sterkte met de scheiding. Blijft een verdrietig iets ❤️

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ja wat hierboven staat. Door 2en is hoe het echt is.

Maar...als je het niet erg vindt om iets water bij de wijn te doen voor de goede verhoudingen na de scheiding is dat het misschien wel waard.

4. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.184
    1.366
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hangt er ook vanaf wat jullie evt op papier hebben gezet en of jullie getrouwd zijn idd...

Wij zijn niet getrouwd, maar hebben wel op papier staan dat als één van beide eigen geld inlegt dat dat dan verrekent word bij evt uit elkaar gaan/ verkopen.

Dus misschien, helemaal omdat jullie gewoon op goede voet met elkaar zijn even eerlijk bedenken wat daar eerlijk in is (en of je dat ook had gevonden als het andersom was geweest... dus jouw zwart geld wat je er in had gestopt...)

5. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.757
    93
    Gaat de scheiding vriendelijk omdat hij de voorwaarden stelt en jij relaxed doet of gaat het vriendelijk omdat hij ook echt het beste voor jullie beiden wilt? Want dat hij zijn zwart geld van de overwaarde af wilt trekken klinkt niet perse heel vriendelijk. Waarom zou wit geld wel meetellen en zwart geld niet? Het is toch beiden inkomen ten tijde van het huwelijk? Wat heb jij nodig om verder te kunnen met je leven? Hebben jullie jullie beiden gelijk ingezet voor wat jullie hebben opgebouwd of heeft hij veel meer inzet getoond om te komen waar jullie waren op het punt van de scheiding. Hoe komt hij financieel te zitten als jij gewoon de helft van alles krijgt? Wanneer kan jij op een redelijke manier je leven verder opbouwen. Hoeveel/wat heb je daarvoor nodig. Ik denk dat je beiden ongeveer gelijk uit de scheiding moet komen. Qua luxe/financiën/tijd/verantwoordelijkheden/lasten

Zuul en Ysabella vinden dit leuk.
  6. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ligt er een beetje aan wat je op papier hebt staan en of (en in welke hoedanigheid) je getrouwd bent.

Ik zou er zelf nooit te moeilijk over doen.

Maar als je niks op papier hebt en de woning staat op beide namen en jouw vriend krijgt een flink groter deel van de overwaarde dan jij, dan doe je eigenlijk een schenking en dan komt de belasting om de hoek kijken.

Even goed uit laten zoeken dus.

7. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.385
    858
    113
    home sweet home
    Hoe het recht matig is weet ik niet maar snap het verschil tussen zwart en wit verdient niet qua verdelen. Jullie hebben een kleintje dus jij maakte het toch mogelijk dat hij ook zwart kon werken. Ik zeg eerlijk door de helft

8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.960
    15.002
    113
    Zou dan wel overwegen in hoeverre de verbouwing tot meerwaarde heeft geleid. Bedoel kan wel een keuken a 20k er in gooien maar daar stijgt de waarde van de woning niet met 20k van. En ook rekening mee houden dat de waardering van een woning in zijn geheel al is veranderd. Niet om te "naaien" maar wel om te onderbouwen waarom deze keuze rechtvaardig is conform de marktontwikkelingen mocht je later gezeik krijgen. Principieel zou ik er geen bezwaar tegen hebben, als de rest ook gewoon schappelijk gaat.

Ik geloof dat je t qua inspanning ook nog wel kan waarderen. Zus van mn ex belandde in een vecht relatiebreuk. Zij deed de boodschappen en het volledige huishouden naast haar studie, hij de vaste lasten enzo. Op papier beiden eigenaar maar omdat hij alles betaalde aan t huis eiste hij de volledige woning. Daar spande de advocaat wel een stokje voor en was zo vriendelijk haar aandeel in t huishouden te herberekenen naar waarde van een schoonmaakster. Toen kwam er wel wat anders uit t verhaal.

Onder dat mom zou je het dan ook nog kunnen rechtvaardigen dat zijn verbouwingsaandeel binnen de overwaarde hem toekomt.

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Een ander vraagje, heb je al een andere woning?
    In deze tijd valt het niet mee om een geschikte betaalbare woning te vinden.
    Wie weet heb je juist die overwaarde nodig om een doorstart te maken.
    Kijk ook naar wat je nodig hebt, ipv hem te plezieren.

Als je nu ziet, hoeveel mensen voor een huis overbieden.. is het dan wel verstandig om dan vd overwaarde (taxatie waarde= is wat anders dan men ervoor zou betalen) daar nog een extra deel eraf te halen?
    Wellicht een goed argument?

10. Forumnaam

Forumnaam Bekend lid

19 okt 2019
    893
    1.757
    93
    Wij hebben ook de hypotheek verhoogd en +-€35.000 aan verbouwing uitgegeven en de geschatte waardevermeerdering was €25.000 dus inderdaad gaat een investering niet perse 1op1 qua waardevermeerdering

11. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.596
    1.052
    113
    Hier
    we hebben een samenlevingscontract. we willen het zo regelen dat ik naar een sociale huurwoning kan er er warmpjes bij zit. hij werkt in de bouw en regelt dat er geschilderd word, dat er een mooie vloer in gaat en dat ik een complete inboedel heb. daarna gaan we plussen en minnen. we moeten nog een hoop regelen maar het gaat goed momenteel.

mijn vorige relatie is geëindigd in een elle lange strijd. heeft wel 6 jaar geduurd voordat dat klaar was.

nu is de situatie dat er genoeg geld is dat we allebei goed door kunnen, dus het is mij veel waard om het in goed overleg te regelen.

we hebben samen 1 advocaat en we hebben een financieel adviseur. dus ik heb goede hoop dat het uit eindelijk eerlijk verdeeld word.

bedankt voor de reactie. ik denk dat dit inderdaad ook een gevalletje word. hoeveel is het? en wat gunnen we elkaar.

12. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.596
    1.052
    113
    Hier
    dank je wel

13. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.596
    1.052
    113
    Hier
    ik werk 2 dagen in de week bij een supermarkt, dus ik kom in de sociale huur terecht. ik sta al heel lang ingeschreven, dus er zijn woningen waar ik nu al op 1 sta en bij de gewilde huizen sta ik op nummer 7. dat klinkt dus heel hoopvol.

huizenmarkt is inderdaad verschrikkelijk. daarom willen we dat mijn ex hier blijft wonen. want alleen kopen is niet te doen en vrije sector huren is duurder dan nu de hypotheek. plus dat de kans dan groot is dat hij buiten de regio terecht komt.

14. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Dit! Zij heeft mogelijk gemaakt dat hij extra zwart kon werken en heeft daarmee ook rechten.
    Ik heb 3 jaar thuis de boel draaiende gehouden terwijl mijn man zijn eigen zaak opbouwde, doordat ik dat deed, hoefde hij zich geen zorgen te maken over thuis.
    Toch hebben we dit huis op beiden naam staan, omdat we beide input geleverd hadden.

15. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ik vermoed dat je met 2 dagen werken niet genoeg verdiend, je zal dan wel een aanvulling krijgen vanuit de bijstand. Je zou even na moeten pluizen hoeveel eigen geld je mag hebben. Soms moet je eerst “spaar”geld opmaken, voordat je aanvullende bijstand krijgt.
    Bedenk dan wel, dat het voor jou betekend dat je altijd krap zit qua geld.

16. vlindermoeder

30 mrt 2009
    2.596
    1.052
    113
    Hier
    Ik heb helaas al een keer eerder in deze situatie gezeten. 6 jaar geleden, maar toen was het goed te doen. Ik kreeg namelijk super veel toeslagen. Ik werkte toen wel 3 dagen.

Ik werk er nu 2, maar ik heb een contract voor 24 uur. Ik neem nu ouderschapsverlof op.

Deel Deze Pagina