tips ivm spreidbroekje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Wendy2007, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wendy2007

Wendy2007 Actief lid

29 mrt 2007
    254
    0
    0
    secretaresse
    Mijn dochtertje heeft sinds gisteren een spreidbroekje. Echt zielig om te zien. Maar vaak is het voor de ouders vervelender dan voor het kindje zelf heb ik gehoord.

Hebben jullie misschien tips of adviezen ivm met dragen van het spreidbroekje, zoals voor de maxicosi, kleding?

Bedankt alvast!

2. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Hoi Wendy2007,

Allereerst wil ik je zeggen dat het makkelijk gezegd wordt door anderen dat het zieliger is voor de ouders, want ik weet hoe je je voelt! Je dochtertje zal je later dankbaar zijn dat je zo goed de spreidbroek hebt gebruikt! Maar als moeder blijft het vervelend om dat ding aan en af te doen. Geloof me het is echt voor een heel goed doel!

Wat betreft de tips(dit was mijn reden om me op het forum aan te melden)

Maxicosi: zorg dat het kussentje(zitvlak) erin zit, zet je dochtertje samen met iemand in de maxicosi en vul de ruimtes op met hydrofiel luiers of molton doeken. Stop dit onder het kussentje, dit kun je er gewoon inlaten. 1 moltondoek was bij ons genoeg

Je kan bij maxicosi ook een verlengstuk voor de gordels aanvragen. Deze sturen ze op en je moet dan een formulier ondertekenen ivm het veranderen van de gordels. Wij hebben het gered zonder dit extra hulpstuk.
    Mocht je dochter als ze uit de MC is, nog gebruik maken van de spreidbroek dan wordt de Romer king geadviseerd ivm de breedte. Onze zoon was al weer uit de spreidbroek voor er een vervolgstoeltje nodig was.

Tips kleding:
    Voor een meisje is het makkelijker dan voor een jongen, want ze kan jurkjes aan.
    - nooit de spreidbroek om de blote beentjes doen. Altijd een legging, maillot of hele dunne broek zoals pyamabroekjes eronder doen.
    Wij deden een legging en dun effen pyamabroekje aan en dan een leuke trui of t-shirt. joggingbroek hebben we ook gedaan, was ook een dunne. Het bovenste gedeelte kwam dan of over de romper of over de trui. Bij je dochter is het handig om dan een romper, maillot of legging aan te doen en dan de spreidbroek en dan een jurkje.

Bij ons was het winter dus hebben we ook weleens een tuinbroek met knopen langs de binnenkant van de benen aangedaan, dus eerst een maillot en dan de spreidbroek en dan een tuinbroek (1 a 2 maten groter dan de normale maat) erover. Dan zag je geen spreidbroek. (is wel een gedoe met verschonen)

-Slaapzak een grotere maat zodat de beentjes er gespreid inkunnen

Ik weet niet of ze het hebben gezegd, maar wij pakten onze zoon niet aan de armen op tijdens het dragen van de spreidbroek. Dit is erg vervelend voor je kleintje, dus altijd even een hand onder de billen (klinkt wat betweterig, maar zeg het voor de zekerheid)

Volgens mij was dit het wel.

Sorry voor het hele verhaal, maar wil je zo goed mogelijk helpen.

groetjes Inge

3. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik lees even mee. Mijn dochter moet ook een spreidbroek.

@Ingebaas: waar kun je die verlengstukken voor de maxicosi bestellen?

4. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Het verlengstuk kun je bestellen via Maxi cosi. Wij hebben ze toen gebeld en het verhaal van de spreidbroek uitgelegd. Uiteindelijk hebben wij het gered zonder dit verlengstuk, dus hebben er geen 1 besteld. Wij hadden genoeg ruimte over ondanks dat we onder het zitkussen een molton hadden. je kunt kiezen voor zelfmontage of langs gaan. Volgens mij werd je dan telefonisch begeleid.

5. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een spreid doekje, nu zo'n 2 maanden. En even tussen ons; onze porkie wordt wel degelijk ernstig belemmerd hoor, hij worstelt en gilt ook als hij na het verschonen weer omgaat, maar goed ik blijf consequent. Wij gebruiken ook vooral dunne katoenen broekjes, kussentje in maxicosi en zijn zo creatief mogelijk met wip stoeltjes, wat ons bij het aantrekken helpt is de spreidbroek aandoen op de commode en dan op de arm nog evn goed recht en stevig vastmaken want dat lukt dan beter als hij op je arm zit. En altij zorgen voor een laagje stof nder de broek: romper en beentjes want dat plastic is warm en zweterig.

Je krijgt ontzettend veel opmerkingen en vragen overal. Soms lijkt het wel of mensen het voor het eerst zien :s

6. jettepet

jettepet Niet meer actief

Nou idd...die opmerkingen die ook kreeg...zo wat zielig zeg voor haar etc etc...ik zei dan altijd steevast het is pas zielig als je niks doet.
    Bij mijn stiefdochter kwamen ze er te laat achter, het arme kind kan nu niet lekker een middaje shoppen, uitgaan is erg vermoeiend, ze loopt ook waggelend...ze wordt dit jaar 18 jaar en dan gaat ze weer onder het mes. Maar dr is eigenlijk weinig hoop...
    Vandaar dat mijn dochter ook gelijk een echo kreeg met 3 maand, maar achteraf viel het erg mee, ze heeft maar 7 maanden in de broek gezeten.

Ik deed mijn dochter ook vaak een legging aan of een maillot.
    Ik had een bredere slaapzak, die van kruidvat zijn lekker wijd van onderen trouwens.
    De maxi cosi ging ook prima, ook wat verhoogd met kussentjes etc.
    Succes ermee meid, komt helemaal goed!

7. misa

misa Niet meer actief

Wat vervelend. Hopen dat het snel voorbij is..!

Mijn nichtje heeft er eentje. Ze hebben een handdoek onder de billen in de maxi cosi, maar het blijkt dat je niet verzekerd bent met eigen gefabriceerde dingen als je een ongeluk krijgt...
    Ze hebben haar voornamelijk leggings met rokjes en jurkjes aan. Ze heeft nooit blote benen.

Ze functioneert er goed mee en draait nu zelfs al met dan ding! Maar het is echt wel eens onhandig voor papa en mama.

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    tja bij ons was het de 3e stap dus wij hebben het als makkelijk ervaren
    maar dat is alleen omdat ze eerst in tractie en daarna gips heeft gehad
    en met gips moest ze ook in maxi cosi en kinderwagen en ik heb noooit problemen gehad
    het is maar wat je er van maakt.
    Bekijk bijlage 150486

9. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    met kleding hebben we ook geen probleem gehad
    altijd jurkjes leggings enz
    toen ze gips had knipte ik de jurk van achter helemaal door en alleen een drukkertje in haar nek
    tja ik wou toch dat ze leuke dingen droeg
    zelfs in tracktie probeerde ik haar leuk te kleden
    en volgens de zusters lukte me dat aardig:D

10. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    toch mooie jurkjes aan
    en was wel heel karwei om aan te doen....
    maar was toch 24 uur per dag daar dus had ik ff wat om handen;)

11. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    oja kussenhoesje vullen met die piepschuim balletjes
    die kun je alle kanten opvullen onder hun billen

12. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Hier nog een tip.
    Als het heel warm is, kun je ook door gastendoekjes bijv. te vernaaien en 2 elastieken aan weerszijden te doen, die lapjes om de spreidbroek doen. Dan kan je kindje wel met blote beentjes en dan worden de beentjes beschermd door dat gastendoekje. Ik kan als ik ze nog kan vinden wel een foto maken van hoe het eruit ziet.

13. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier heeft onze oudste ook een spreidbroekje gehad. Natuurlijk, als je terugdenkt, zijn er veel ernstigere dingen in het leven, maar ik vond het toch heel erg moeilijk!
    Ze heeft voornamelijk maillotjes en leggings aangehad.
    Onze dochter kon er aardig mee uit de voeten. Ze kreeg de spreidbroek toen ze net 4 maanden was en hij mocht af bij 9 maanden. Toen ze ;m kreeg, kon ze net rollen. Met spreidbroekje lukte dat 2 weken later ook. Ook had ze een manier gevonden om te tijgeren (daar ging ons laminaat ;)).

14. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Thirza kan nu ook sinds vorige week rollen, dus ik ben bang dat het dan extra tegenvalt als ze in een spreidbroek moet:(

15. Wendy2007

Wendy2007 Actief lid

29 mrt 2007
    254
    0
    0
    secretaresse
    Bedankt voor jullie reactie en tips. Er zitten zeker goede en handige tips tussen.
    Ik heb gisteren nog maar meer leggings en jurkjes gekocht. De jurkjes kun je idd erover heen doen, dan zie je er niet zo veel van.
    Tot nu toe heeft ze er niet zo veel last van volgens mij. Ik was ook bang dat ze door dat broekje nu niet meer zoveel zou kunnen, omrollen e.d. Maar gisterochtend lag ze helemaal omgedraaid in haar bedje. Hoe ze dat dan weer voor elkaar heeft gekregen:(. Jammer dat ik dat niet gezien heb. Ze kan er dus wel redelijk mee bewegen.

Ik kan haar toch wel gewoon op haar buik neerleggen?

Idd krijgt je al snel reacties van: ach wat zielig. Ik word daar een beetje kriebelig van. Het is voor haar en mijn eigen bestwil, allemaal voor een goed doel. Juist fijn dat ze er zo vroeg bij zijn. Nu hebben die kleintjes er nog niet zo veel last van. Mensen weten ook gewoon niet waarom ze een spreidbroekje dragen.

Ik vind het zelf nog wel wennen hoor, het ding omdoen, haar optillen en vastpakken, in de maxicosi zetten. Gewoon goed de billetjes ondersteunen lijkt mij. Maar het gaat het steeds beter. Je moet maar zo denken: het is voor een goed doel, ze heeft er later veel profijt van en het is maar tijdelijk.

Ik lees wel dat het ene kindje het broekje langer moet dragen dan het ander kindje. Ligt natuurlijk ook aan de ernst van de 'afwijking'. Bij het ene kindje gaat het herstel natuurlijk sneller dan bij de ander.

@PenF: dat is ook een goede tip, omdat de zomer er nu aankomt. Als je ze nog zou kunnen vinden en een foto zou kunnen zou dat heel fijn zijn.

Ik vind die klittebanden erg lang. Die bungelen er een beetje bij en soms blijven aan je eigen kleding 'klitten'. Heeft iemand hier een tip voor?

16. Mom2Boys

Mom2Boys Bekend lid

12 mei 2011
    555
    51
    28
    Vrouw
    Onderstaande stuk zet ik neer in het kader van het is echt voor een goed doel!!!!!

Bij mij waren ze als kind 1,5 jaar te laat, omdat ze vonden dat mijn moeder zich aanstelde. Ik bleek uiteindelijk helemaal geen heupkom te hebben! Operatie's , weken in het ziekenhuis gelegen met de benen omhoog in de gewichten, 2x spreidbroek, 2x gipsbroek, altijd pijn met lopen, niet goed kunnen zitten, niet meer kunnen fietsen, vaak de rolstoel of een kruk nodig. Ik draag dus elke dag de gevolgen met mij mee. Ik heb zelfs moeten vechten om een Ks te krijgen!
    Daarom heb ik er bij mijn zoon op gehamerd dat hij goed werd gecontroleerd. Zelfs na een echogram zeiden ze hij heeft het niet. Ik heb een rontgenfoto geeist. Hij had het dus wel HD en we werden doorgestuurd naar mijn eigen orthopeed, Die sprak schande over het feit dat ik zoveel moeite moest doen om mijn zoon goed te laten checken. Met 4 maanden(gecorrigeerde leeftijd 3 maanden) kreeg hij de spreidbroek om en we hebben meteen 24 uur per dag de broek omgedaan (verschonen en badje, wassen natuurlijk even af). Hij was er met ruim 2 maanden vanaf. Veel mensen gehad die het onzin vonden om hem goed vast te pakkken. Ik was daar heel strikt in omdat ik geen risico wou lopen dat hij toch pijn had. Dus niet goed vast willen houden, dan hou je hem maar niet vast.

Ook veel reactie's ach wat kort, dat valt dan toch ook wel mee. Nou ik kan je vertellen ik vond het niet kort, ik voelde me ook erg schuldig.
    Nu vind ik dat het allemaal meeviel en dat het inderdaad niet zo lang was. Hij heeft nergens last van, hij liep alleen wat later, maar dat maakte mij niet uit. Hij loopt en heeft geen pijn!

Voor mijn zwangerschap hebben we ook laten onderzoeken of er een kans was dat ons kind hetzelfde lot zou hebben.
    Het is echt zo dat als je er optijd bij bent, dan komt het helemaal goed. Bij mij waren ze gewoon echt te laat! Toen was de keus natuurlijk snel gemaakt.

Mijn moeder zei trouwens nog dat ik liep met de spreidbroek en dat ze dat doodeng vond. Ook rolde ik om en ipv kruipen zwom ik over de grond. Maar ik was dus al veel ouder.

Nog een tip voor als er borstvoeding wordt gegeven:
    Kindje met spreidbroek op een kussen of voedingskussen op de rug leggen. Het is even oefenen, maar het lukt vanzelf. Je kleine is snel genoeg gewend.

17. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.518
    14.019
    113
    Vrouw
    Hier zijn we sinds woensdag van de spreidbroek af :)
    wat wij in de mc hadden gedaan is van het verkleinkussen het ruggedeelte afgehaald waardoor meneer wel iets verhoogd zat en zn knietjes niet klem kwamen te zitten. Heb hier ook nooit verlenggordels nodig gehad, wist niet eens dat ze bestonden!
    Hier kregen we rond de 5 maanden een spreidbroekje, meneer lag nog in de kinderwagen (maxi cosi mura) en heeft daar tot 7 maanden in kunnen liggen! Erna werd hij te lang maar met de spreidbroek paste het nog prima.
    Het draaien ging hier van rug naar buik prima met de spreidbroek, maar terug lukte hem niet. Ook merkte we dat hij iets later kon zitten. Maar na 3 maanden mocht de spreidbroek van fulltime naar alleen nog maar om met slapen, en binnen 2 weken kon meneer goed gaan zitten. Weer een paar weken later ging hij kruipen, staan en zelfs langs de tafel/ box etc. lopen en dat deed hij ook als hij wakker was in zn bedje, gewoon met spreidbroek aan. Het ziet er niet uit als ze dan lopen (alsof hij een soort van houten been had), maar hij had er totaal geen last van.

Klitteband was hier ook altijd te lang. Pas goed op dat dit niet aan andere dingen blijft plakken, zo kon ik een blouse weggooien omdat de mouwen door de klitteband erg gerafeld waren.
    Wat ik altidj deed was een broek een maatje groter aan trekken omdat de broekjes door de spreidbroek anders zo kort werden. Maat groter was dan wel te wijd, maar daar had hij door de spreidbroek geen last van.

Ook ik heb bv gegeven met spreidbroek, in het begin nog met voedingskussen rommelen en later half zittend. Nooit problemen mee gehad, alleen liggend op bed voeden was iets lastiger, dan deed ik dat ding gewoon even af.

Rare opmerkingen hebben wij nooit gehad, wel soms vreemde blikken, maar goed mijn zoontje heeft ook een helmpje en dat kennen sommige mensen helemaal niet.

Ik hoop dat je dochtertje er niet al te veel last van heeft, maar weet dat het voor een goed doel is!

18. jettepet

jettepet Niet meer actief

Zo ging het dus ook bij mijn stiefdochter, mijn man en zijn ex werden niet serieus genomen.
    Totdat er een arts in opleiding zag dat het niet goed was, is nog steeds onze huisarts.
    Zo zie je maar weer wat het voor gevolgen kan hebben.

19. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Hier ook dunne maillotjes (zoontje) en ik ging gewoon babyzwemmen met hem zonder zijn broek<dat was zeg maar zijn 'vrije uurtje'. Uiteindelijk is alles helemaal goed gekomen en ben ik trots dat we hebben doorgezet die eerste drie dagen, ondanks dat mensen zeiden dat we hem maar af moesten doen als hij het zooo vervelend vond. Nou< vervelend vond hij het die dagen,maar uiteindelijk had niemand er meer problemen mee. Ik heb later nog één rare opmerking in de supermarkt gekregen: 'zpiets zie je tegenwoordig toch helemaal niet meer?!' Alsof een spreidbroek onderhevig is aan modeverschijnselen...;) In eerste instantie in discussie gegaan< maar bleek al gauw dat er niet geluisterd werd. En oh ja; een zuster in het ziekenhuis gaf als antwoord op mijn vraag hoe dat moest met de maxi cosi dat ik hem dan maar gewoon op schoot moest nemen:x en dat nadat we al een uur extra hadden moeten wachten omdat ze het dossier van onze zoon kwijt waren;)
    Maar goed, alles overleefd en hij is nu een gezonde kleuter die lekker mee kan gymmen en spelen:):):)

Deel Deze Pagina