In een klas waarin iedereen elkaar al kent..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MrsSnuggels, 21 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn pas verhuisd en nu vraag ik me het volgende af. Mijn zoon is bijna zover om naar de basisschool te gaan en we zijn pas naar de introductiemiddag geweest.

Ik merkte dat veel ouders elkaar van kind af aan kennen en de kindjes al met elkaar spelen i.v.m. vriendschap van de ouders. Dit vooral bij de jongetjes in de klas waar mijn zoon straks in zit. Mijn zoon is nogal een amikaal en sociaal jongetje, daar zal het niet aan liggen, maar ik had het er net met mijn man over. Stel dat de kindjes, omdat ze elkaar al zo goed kennen, niet met hem om willen of mogen gaan van de ouders. Of denk ik nu te ver?

Ik zou het bijvoorbeeld zielig vinden als hij nooit uitgenodigd zou worden voor een kinderfeestje.

2. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    ik denk dat je een stap te ver denkt. Mijn dochter is opgegroeid in het kdv hier in de buurt. Maar toch ging er maar 1 meisje naar dezelfde basisschool toe en die zit ook nog in een andere klas. kortom we kenden er niemand. maar nu half jaartje verder heeft ze gewoon haar vriendinnetjes ect...loopt echt wel los hoor!!

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik denk dat het heel vaak zo is dat kindjes niemand of bijna niemand kennen op school...en in de meeste gevallen gaat dat goed.

Onze dochter gaat ook binnenkort naar school. Ze kent er geen enkel kindje (alle kinderen van het KDV gaan naar een andere school, op één na, maar die zit in een andere klas en in een ander gebouw) en ik ken er geen ouders. Toch ga ik er vanuit dat het wel goed komt, kinderen zijn zo flexibel. :)

4. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad een stap te ver denk. Komt ook door mijn eigen ervaring. Toen ik op mijn 10e naar een andere basisschool ging mochten bepaalde kinderen niet met mij omgaan omdat ik een 'stadse' was en mijn moeder nagellak droeg. :/

Ik ga mijn best doen om die angst niet op mijn kinderen te projecteren.

Het is niet zozeer de angst dat de kinderen niet met hem om willen gaan. Het is echt een heel sociaal en leuk mannetje. Het is meer dat ik bang ben voor de invloed van de ouders. Dat ze bijvoorbeeld al zoveel kindjes kennen via vrienden. Dat het makkellijker is om ze met elkaar te laten spelen. liever niet een kindje met ouders die ze helemaal niet kennen...

5. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    je denkt wat te ver, al zou je kind naar een andere school gaan kennen die kinderen elkaar toch ook al, kinderen passen zich makkelijk aan .

6. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik denk dat het juist andersom is. Je kindje is nieuw, dat is ontzettend interessant voor de andere kindjes.
    Hier tenminste wel, als er een nieuwe kindje bijkomt dan is die erg populair.
    Dat zwakt wel wat af, en dan is alles 'normaal' en zijn al de kindjes weer gelijk.

7. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat moet ik toch maar van jullie aannemen dan. Mijn man versterkt dat idee aeen maar dus wel fijn om Even andere meningen te horen !!

8. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik ben van school gewisseld toen ik in groep 4 of 5 zat... En ik was totaal niet sociaal en het was een hele hechte klas.... Toch heb ik er totaal geen problemen aan ondervonden!
    Ik was inderdaad wel interessant omdat ik nieuw was en had snel vriendjes gemaakt.
    Ik zou me dus niet te druk er om maken!

9. Minerva

Minerva Niet meer actief

Mijn ervaring (m.n. in het vo) is dat het heel erg aan het kind zelf en aan de klas ligt hoe dit zal verlopen. Over het algemeen gaat het best goed hoor en trekt het wel bij. Vooral wanneer je een beetje een sociale klas hebt, zou ik me er niet al te veel zorgen over maken.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    10 jaar is sowieso heel anders dan een kleuter. Kleuters zijn nog veel flexibeler.
    En tenzij je naar een heel klein bekrompen dorp verhuist, denk ik ook niet dat de ouders er moeite mee hebben dat jullie 'anders' zouden zijn??

11. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Onze oudste kwam ook in een klas waar de kinderen elkaar al wel kende. Ten eerste omdat ze in een combinatie klas kwam van groep 1/2. Dus sommige zaten al 2 jaar bij elkaar in de klas. En ze had ook niet op de psz in die school gezeten. Dus voor haar was de school helemaal nieuw.
    En het is juist fijn dan dat je zoontje een amicaal jochie is, die zal makkelijker met andere kinderen gaan spelen.

12. MrsSnuggels

MrsSnuggels Actief lid

9 feb 2013
    441
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb pas geleden wat moeders aangesproken van de kinderen die bij hem in de klas komen, gewoon eens een praatje gemaakt. Ik merk toch wel dat hij een klik heeft met bepaalde kinderen dus het zal allemaal wel goed komen.

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa is vlak na onze verhuizing (van dorp naar stad) naar de basisschool gegaan, we kenden nog niemand, want we woonden er net 2dagen.
    ik heb totaal geen moeite gehad met kennismaken met andere moeders en vriendinnetjes van alyssa.
    soms heb ik nog weleens dat het op het schoolplein bv over de psz gaat en alyssa is natuurlijk naar een andere geweest en dan merk je het verschil, maar niet in negatieve zin.
    het is dan gewoon even anders.

niet te moeilijk over doen, gewoon openstellen voor andere.
    andere moeders zullen echt niet zeggen dat hun kind niet met dat van jou mag spelen omdat ze je niet kennen.

liefs doris

Deel Deze Pagina