Hallo, graag wil ik mijn voortuintje vernieuwen. Nu is het helemaal bestraat. We hebben diverse verbouwingen achter de rug en nu is de straat ook helemaal vernieuwd. Het wordt tijd om dit aan te pakken. Ik weet niet goed welke planten ik erin wil zetten. De voortuin is op het zuiden, dus de planten staan de hele dag in de volle zon. Hebben jullie ideeen? Mensen met een tuin op het Zuiden, wat is handig en wat niet?
Buxus doet het hier goed, net als lavendel. Misschien kun je daar iets mee. Bijv. blokken maken van alleen buxus en alleen lavendel, of een rand van buxus met daarin lavendel.
Wij hebben ook buxus, lavendel, rozenstruikje, zo'n vlinderstruik, bessenstruiken, druivenboompje en verder aan losse plantjes gewoon altijd wat viooltjes en andere voorjaarsbloeiers evenals tomatenplant, worteltjes, aardbeienplant etc etc (zoals je begrijpt is het bij ons de achtertuin ). In principe doet alles het prima zolang je maar water bij blijft geven op echt warme dagen, maargoed dat moet ook bij tuinen op het niet -zuiden
Ik vind de Pieris altijd erg mooi. Die heb ik zowel in de voortuin (noord) als de achtertuin (zuid) staan en hij doet het op beide plaatsen goed. Deze tijd van het jaar heeft hij groen blad en zitten er trosjes kleine witte bloemen aan. Volgens mij wee keer per jaar krijgt hij prachtige felrode bladen. (een deel blijft groen, aan het uiteinde van de tak wordt het rood.) In de achtertuin heb ik ook een paar soorten Euonymus staan. (Ik ben blij dat ik het mag schrijven, geen idee hoe je het precies uitspreekt, haha.) Dat zijn verschillende planten, die vrijwel allemaal blad in verschillende kleuren hebben (groen-rood, groen-geel, groen-wit) En natuurlijk hortensia! Prachtig. Daar beginnen nu ook alweer knoppen in te komen. 's Zomers staat er ook een citrusboompje in de achtertuin, maar die haal ik vlak voor het gaat vriezen altijd naar binnen. En ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft. We hebben in de achtertuin ook een bamboe in een pot. Maar je blijft water geven! Wel een goede 'signaalplant' trouwens: zodra die zijn blaadjes gaat oprollen, weet ik dat het tijd wordt om weer te sproeien. Ik heb ook wel eens buxus en bonte hulst gehad. Die deden het ook wel goed hoor.
Makkelijkste is om gewoon in het tuincentrum te gaan kijken.. Tegenwoordig zitten op alle planten labels met hoeveel zo'n ze graag willen
Leuke tips . Lavendel daar ben ik allergisch voor, dus die wordt het iig niet. Vlinderstruik vind ik ook erg mooi. Eetbare planten in de voortuin lijkt me niet zo handig. De Pieris vind ik erg leuk en diegene die je niet uit kan spreken zijn ook een aantal leuke bij. De hortensia is iig erg leuk, ik wist niet dat die in de volle zon konden. En naar de tuincentrum gaan is leuk, maar ik kan met de kids niet op mijn gemak wat zoeken .