Tips kleding buitensporten herfst en winter

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 18 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Geen idee hoe warm je het krijgt met powerwalken. Maar mocht het vergelijkbaar zijn met hardlopen: ik doe aan hardlopen en kan je wel wat vertellen over wat ik in de winter draag: een lange hardlooplegging, sporthemdje plus hardloopshirt met lange mouwen. Wordt het echt kouder dan draag ik er een windjasje over heen en als het ook nog eens extreem koud wordt dan gaat er nog een hardloopwinterjas overheen. Dat is een softshell achting geval.

Ik heb trouwens ooit eens een winter hardlooplegging gekocht. Dat was een flop. Gewoon een dunne is voor mij prima. In het begin is het dan vaak ietswat fris maar na een paar minuten is het lekker.

Een muts of een pet vind ik met hardlopen niet lekker zitten. In het voorjaar en in de zomer draag ik aftershokz oordopjes. In de winter het liefst een dikke koptelefoon: lekker warm op m’n oren zonder dat ik het te heet krijg.

Twee jaar terug met de extreme kou en sneeuw (net voordat er geschaatst kon worden) had ik ook nog eens een termoshirt er onder gedaan en een merinowol buf om gedaan. Maar dat was een uitzonderlijke situatie. Je krijgt het al snel te warm is mijn ervaring. Laagjes zijn dan fijn zodat je wat kunt uittrekken. Kies daarom niet voor bodywarmers maar voor jasjes en shirts met lange mouwen want die kun je omknopen als je het te warm krijgt.

Extra tip: Under Armour heeft echt de allerfijnste sportkleding. Ze hebben ‘heatwear’ en ‘coldwear’ sportkleding. Bataviastad heeft een ruime collectie en is het fors goedkoper dan bij de reguliere winkels en online. Mijn kast puilt uit van sportkleding van dat merk :p

tuc vindt dit leuk.
  2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    De eerste keer nadat ik denk : ik had handschoenen aan moeten doen :D.

hummeltje5 en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Ik doe hardlopen en bootcamp in de winter buiten.
    Ik heb een heel assortiment aan leggings in verschillende diktes, hemden, shirts met lange mouwen en jasjes. En een hoofdband en dikke en dunne handschoenen. Temperatuur zegt niet alles, de wind is ook heel belangrijk en afhankelijk van waar je buiten sport vang je veel of weinig wind.
    Ik werk ook met laagjes. Voor op de fiets heen en terug heb ik wel een softshell , maar ik vind die mijj bewegingsvrijheid teveel inperken. Als ik opgewarmd ben doe ik hem zsm uit. Daaronder heb ik dan een hardloopjasje en daaronder evt een hardloopshirt met lange mouwen en als het nodig is daaronder nog een hemd.
    Handschoenen heb ik nooit een hele training aan, na een minuut of 10 ben ik altijd wel opgewarmd.

4. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Een softshell is vaak te dik die ademen niet.

https://www.12gobiking.nl/agu-commuter-regenjas
    https://www.oomssport.nl/nl/craft-extreme-2-0-windstopper-broek-dames-zwart

De 2de is voor wandelen, met mountainbiken en rijden op de racefiets heb ik een windstopper broek met zeem aan.
    Dat jasje is niet voor modebewuste dames haha.
    Maar zowel mijn schat al ik dragen hem ook naar het werk. zitten heerlijk en zijn warm en waterdicht.
    Onderkleding maar opzicht niet uit welk merk maar pas wel op dat je een glad zweethemd koopt. Niks is vervelender dan een ruwe stof zodat je zweethemd opkruipt.
    Nog een nadeel van goedkope zweethemdjes na een uur sporten stinken ze naar het zweet.
    Ik heb voor craft gekozen, of je nu het dames of herenmodel pakt maakt geen reet uit. Mijn schat heeft het damesmodel aangehad ik het herenmodel en je ziet het niet.

als tussenlaag een shirt met lange mouwen liefst ook ademend. Neem wel iets met een fijne ritssluiting, die blijven mooi plat als je hem iets open zet en voelt niet aan als een harde plastic strip op je bovenlijf.
    Handschoenen, kies dunne waar je makkelijk je vingers in kan bewegen. 2 soorten voor nu 1 maat groter dan normaal met windstopper. dat is het belangrijkste die wind geen kans geven.
    In de winter sealskinz handschoenen warm/wind/waterdicht.

Een band alleen om mijn oren vind ik zelf niet prettig. Ik draag liever een pet. En op de fiets een helmmutje.
    En belangrijk een lekker zittende zonnebril. Wind op je ogen is ook niks, wel mee kleurende glazen kiezen zodat je goedzicht houd ook bij donker weer.

Schoenen liefst een waterdichte versie voor het wandelen, maar dat is lastig als je ook moet kunnen hardlopen.
    Met fietsen gebruik je ze ook, dunnen overschoenen dan kun je doorlopen met je zomer hardloop schoenen.
    Sokken zolang er geen naad in zit gaat het goed.

Succes met sporten!!!

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Ik heb een kast vol met allerlei kleding, het liefste draag ik broeken van decathlon (kalenji) die je kunt vastknopen aan de binnenkant met een koord. en een in de winter een longsleeve van underarmour. die is iets langer en heeft een klein ritsje die ik open kan doen bij de nek. ik doe overigens aan hardlopen.
    Ik ben brildragend en draag altijd een petje of alleen een cap. een dun mutsje alleen bij sneeuw. als het <5°C is draag ik handschoenen. dunne hardloop handschoentjes, vaak gaan die na de 1e km uit, dan ben ik wel warm. meeste dingen kun je gewoon bij decathlon kopen. en dat is echt prima spul. meestal kies ik de iets duurdere varianten, niet het aller goedkoopste.
    ik draag alleen een jas als het echt koud is of hard waait. ik heb verschillende regenjacks, omdat ik het vaak te heet heb wil ik kunnen kiezen. als je het snel koud hebt zou ik zeker ook kijken voor een body warmer, dan heb je wat meer vrijheid voor je armen met bootcamp achtige oefeningen.

6. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hahaha :p

Toch ben ik dat liever vóór ;)

Deel Deze Pagina