Een poosje geleden hier al iets neergezet over de borstvoeding waar ik behoorlijk mee zit. Even kort samengevat. 1ste kindje week borstvoeding gehad door van alles en nog wat oa. Tepelkloven en zoveel melk dat het eruit spoot en geen optimale begeleiding. De 2de direct fles noway ik nog borst ving doen. Nu de 3de wil ik erg graag alles op alles zetten voor goede borstvoeding mede doordat mijn 2de in de kraamweek al opgenomen werd omdat hij niet aankwam (de 1ste zat met 5 dagen Ondanks de keizersnee op haar geboortegewicht. Nou heb ik dus een borstvoedings avond gehad met heel veel info met de bedoeling dat ik dus gerust werd ipv telkens hele dagen druk maken over de borstvoeding Het is nu alleen erger geworden. Volgens haar is het erg uitzonderlijk zeker na een keizersnee om meteen veel melk te hebben. De dagen in het ziekenhuis komt het er in druppeltjes maat eruit. En echt niet overdreven bij de 1ste had ik de dag na de keizersnee al heel veel melk. Bij thuiskomt moest ik het eerste melk voor de voeding afkolven omdat Dochterlief alleen maar de tepel kon pakken zovol zaten ze, ze vertelde verder dat er vooral voormelk voor zorgt dat er krampjes ontstaan en het niet de honger stilt. Bij de 2de geen borstvoeding gegeven en volgens haar word na een paar uur een. PIF hormoon aangemaakt wat zorgt de melkproductie afneemt. 3 dagen na de 2de keizersnee had ik echter weer erg veel melk en erge stuwing en doorweekt wakker worden van de borstmelk Dat allemaal nog vers in mijn geheugen samen met de rest wat ze vertelde (vingervoeden, borstontsteking 14!!!x aanleggen, ook al slaapt de baby door na een poosje wekker zetten en afkolven, met 3 weken beginnen met flesjes aanwennen en ga zo maar door) maak ik me nu nog meer druk. Maar echt vragen heb ik ook niet. Ik wil het zo graag goed doen met de borstvoeding maar oa. 14x aanleggen elke dag? Ervan uitgaande dat je gauw een half uur aant voeden bent en dan nog even knuffelt. Hoe?? Ik heb nog een 4 jarige en 2 jarige. En het word deze x ook weer een keizersnee. Op een regeldag 14x aanleggen kan ik begrijpen, baby vraagt meer dus de borsten moeten een prikkel krijgen meer te maken Ik zou graag willen weten hoe moeders met meerdere kinderen de borstvoeding ervaren. Het klinkt iig nu allemaal erg stressvol en chaotisch en ergens ben ik ook wel bang dat er weer zo gigantisch veel melk word gemaakt dat ik naast voeden ook moet kolven (de 1ste kreeg per voeding 1 borst. Wat ze overliet moest ik kolven,De andere borst moest ik leeg kolven omdat ze zo vol zaten)
Ik denk dat je het beste contact op zou nemen met een lactatiekundige die met jou een plan kan maken dat specifiek voor jouw situatie is. En misschien in de kraamweek langs kan komen. Ik heb geen ervaring met meer kinderen, wel met veel melk. Ik heb vanaf de kraamweek 1 kant gevoed en dat ging best prima, als ik liggend voedde. Wel veel gelekt de eerste maanden. Ik heb nooit een half uur gedaan over een voeding, vanwege zoveel melk... al heel snel 5-10 minuten. En na tijdje speentje bij gegeven omdat hij aan mn borst zuigbehoefte niet kon voldoen. 14x heb ik denk ik nooit gehad... ik heb ze nooit geteld. Is heel verschillend per baby. Heb altijd op verzoek gedaan, maar 14x lijkt me niet iets wat perse moet ofzo. Wakker maken ook niet. Tenzij je kind slecht groeit of te vroeg geboren is of dergelijke, maar dat is dan weer heel wat anders. Elke voeding de andere kant kolven lijkt me niet echt juist advies, dan verhoog je de productie nog meer... Kraamzorg en ziekenhuis hebben helaas niet altijd het beste borstvoedingsadvies, ik zou het echt bij een lactatiekundige zoeken!
Bij mij echt precies hetzelfde verhaal. Denk dat ik op het hoogtepunt op 12 voedingen heb gezeten, maar dat duurde maar een paar dagen. Bovenstaande tips vind ik hele goede, succes!
Nu ons derde kindje aan de borst, anderen zijn 4 en 2. Het is ff zoeken maar ook dat komt goed. Laat ze helpen, spuugdoekjes aangeven dat soort dingen. Gebruik die momenten om fruit te eten, boekje te lezen of ze samen te laten spelen en overlaadt ze dan met complimenten als dat goed gaat Bij de 2e ben ik aan 12 voedingen per dag gekomen in de eerste 2 weken. Bij de andere kindjes nooit. Dus dit is maar net hoe je kindje in elkaar zit. Bij de eerste problemen met temperatuur en te weinig aankomen, daardoor ook best wat zenuwen voor de tweede maar dit is helemaal goed gegaan. Praat inderdaad met een lk en ga zeker niet op eigen houtje blokvoeden oid maar overleg altijd met een lk..
Dankjulliewel wel voor de reacties. Ik heb bewust de verzekering dit jaar omhoog gedaan voor de lk. Heb recht op 4 uur en heb me aangemeld bij kraamzorg waar ook lactatiekundigen werken
Daar heb je goed aan gedaan! Want wat een negatieve borstvoedingsavond voor je! Logisch dat je hier de zenuwen van krijgt. Een lactatiekundige gaat met jou meedenken. Bedenk, er zijn je al veel moeders met meerdere kindjes voor gegaan. Laat je kundig en nuchter voorlichten. Heel veel sterkte en succes.
Wat goed dat je weer bv wilt geven! Ik kan me voorstellen dat het spannend vindt. Bij beide kinderen had ik ook overproductie en een sterk toeschietreflex. De melk spoot er letterlijk uit. Binnen een paar dagen voedde ik met 1 borst per voeding. Ik had veel aan het artikel over blokvoeden op borstvoeding.com. Bij allebei mijn kinderen vond ik de eerste weken behoorlijk pittig. Maar daarna heb ik nog heel lang met veel plezier gevoed. Maak je niet druk om vingervoeden, tepelhoedjes en ontelbaar veel voedingen. Daar schiet je nu niets mee op. Ga wel op zoek naar een goede lactatiedeskundige voor een goed borstvoedingsplan.