Hallo allemaal Hebben jullie nog tips qua kolven? Ik ga straks 2.5 dag werken. Ben op zoek naar dubbele borstkolf.. welke? melk invriezen. .Hoe het beste?waarin? Dus bevroren melk mee naar oppas zeg maar en thuis gewoon de borstvoeding. Alle tips zijn welkom!
Wat goed dat je gaat kolven. Zelf heb ik freestyle van medela gebruikt. Maar ik moest veel kolven. Heb motor via Mp gekocht. Rest nieuw. Kolf thuis ook even een paar keer. Kan wat vreemd of moeizaam gaan in het begin. Voor de eerste werkdag haalde ik melk uit de vriezer. De rest van de week gekolfde melk van een dag eerder. Prima houdbaar in de koelkast. Goed datum en tijd er op noteren. Kijk ook eens op borstvoeding. Com zij hebben veel artikelen over werken en voeden/ kolven
Ik heb ook de freestyle van medela. Ik ben er echt heeeel tevreden over. Ik heb wel een dip gehad, maar tegenwoordig kolf ik in 1 kolfbeurt zo'n 250ml! En mijn zoontje drinkt maar tussen de 80 en 100 ml uit de fles, dus wij hebben ondertussen een mooi voorraaddje Bij die kolf krijg je 4 flesjes en een kolftas met koeltas en koelelement. Als ik thuis ben giet ik de flesjes over in de bewaarzakjes van medela. Dit gaat dan in de vriezer. Schrijf wel duidelijk de hoeveelheid erop want de aanduiding wat op de zakjes staat klopt voor geen meter. De avond voordat ik ga werken haal ik de melk voor de volgende dag uit de vriezer en leg deze in de koelkast. De volgende ochtend is het meestal wek ontdooid. Ontdooide melk is in de koelkast 24uur houdbaar. Ik weet niet of je nog meer kindjes hebt? Want de melk wat eventueel over is krijgt onze peuter in de avond zodat we niks hoeven weg te gooien
Interssant, ik lees mee! @jackie: mag ik vragen wat je gedaan hebt om dit voor elkaar te krijgen? Bij mij stopt het na 5-7 min kolven. Heb de eerste beurt rond de 150 daarna net aan 100. Dl drinkt 120 per fles 3-4x op een dag als ik werk. Teer dus in op m'n voorraad. Ik heb zelf een ardo kolf voor thuis, k.t ding... Kolf op het werk nu ook met medela ( symphony) en dat is fijner. Mijn melk vries ik in in owo bakjes voor hapjes. 1 klontje is dan precies 20 cc. Ideaal! De bevroren klontjes haal ik uit her bakje en gaan in een afsluitbaar zakje met datum erop. Moedermelk is 5-8 dagen houdbaar jn de koelkast dus veel invriezen is meestal niet nodig. Heb je je kindje al wel aan een flesje laten wennen?
Ik heb een flinke griep gehad en daardoor een enorme productiedip. Toen heb ik hier een topic over geopend en iemand gaf mij de tip te gaan powerkolven. Dat werkte heel goed. En daarnaast veel water drinken. Maar jij kolft enkelzijdig? Ik heb een dubbelzijdige kolf. Daar merk ik ook het verschil mee.
Ik kolfde ook met de Medela Freestyle. Hele fijne kolf! In het begin is je opbrengst nog niet zo super, maar dat wordt als het goed is langzaam beter. Ik kolfde op de tijden dat ik normaal ook de kleine zou voeden. De eerste maanden betekende dat 3x kolfen op een werkdag van 8 uur, en na een maand of 4 nog maar 2x. Ik was dan per kolfsessie ongeveer een half uurtje bezig (inclusief alles in elkaar zetten, afspoelen etc). De melk bewaarde ik in avent bewaarbekers. Daar zette ik dan met potlood de datum en hoeveelheid op en dan ging het in de vriezer (ik kolfde namelijk altijd meer dan de kleine dronk). De avond voordat de melk mee moest naar het kdv haalde ik een potje uit de vriezer en dat zette ik dan in de koelkast. Dan was het de volgende ochtend ontdooid. Het lijkt een heel gedoe in het begin, maar als je het een paar weken doet, dan draai je er je hand niet meer voor om. Succes!
Ik kolf met de ardo (as we speak haha) en ben er tevreden over. Kolf wel enkelzijdig ook al kan het dubbel. De motor is dan veel krachtiger. Dit geldt vaker voor dubbele kolven. Verder kan melk 5 dagen in de koelkast dus misschien hoef je het niet in te vriezen? Anders ingevroren melk avond van te voren in de koelkast zetten. Succes
Bedankt allemaal. Super. De medela swing is die ook goed? Zit er veel verschil in deze en de freestyle?
Het gaat er puur om hoe vaak je de kolf gebruikt per week. Daar zijn de motoren op gemaakt. De motor van de freestyle is veel krachtiger dan die van de medela swing maxi. De medela swing maxi is weer sterker dan van de medela swing etc etc. Je schrijft dat het voor 2,5 dag is, kolf je dan +/- 7-8 keer totaal? Ik werkte 3 dagen, kolfde 9-6x op die 3 dagen en gebruikte de medela swing maxi (zonder maxi is enkelzijdig, maxi is dubbelzijdig en enkelzijdig te gebruiken) en die bevalt mij prima. Deze website geeft je een hoop info over welke kolf geschikt is voor jou kolfsituatie: Welke kolf is geschikt voor jou? | Borstkolven.net Per kolf staat ook beschreven voor hoe vaak kolven per week ze geschikt zijn. Verder wat hierboven al staat, vries de melk in of geef "vers" mee. Wordt anders lid van de la leche league pagina op facebook, daar lees je veel ervaringen omtrent bv/bv+werken/kolven/kolven+werken. Hoe je je melk invriest is puur persoonlijk. Ik had een legio aan flesjes van beldico, past onder de medela kolven en daardoor had ik ook op werkdagen genoeg flesjes bij me zonder dat ik de dure flesjes van medela hoefde aan te schaffen. Internet is je grote vriend in dit soort situaties
medela freestyle met bh dan kun je handsfree kolven. zooo fijn al bij 2 zwangerschappen gebruikt..en werkt nog perfect..
Maar krijg je dan niet weer onwijze stuwing? Daar ben ik een beetje bang voor. Heb die tip namelijk ook onlangs gehad van een lk op het werk omdat ik steeds net aan genoeg of soms net niet genoeg kolf ( en dus amper voorraad heb..) Nee ik kolf dubbelzijdig. Alleen de laatste keer kolven stop ik eerder bij 1 borst zodat ik 1 'volle' hebben tegen de tijd dat dl weer wil drinken als ik thuis ben.
Vraag ook of je bij de opvang een flesje/zakje op voorraad in de vriezer mag leggen. Dat is een fijn gevoel dat er altijd wat achter de hand is. Deze kan je danneventueel wat laten rouleren zodat het vers blijft. Hier had ik 2 dagen opvang, de eerste dag was meestal melk uit de vriezer en ik kolfde sochtends voor we gingen nog wat bij (dochter dronk maar 1 borst per keer dus sochtends kon ik dan de andere leegkolven). Melk had ik dan avond van te voren uit de vriezer gehaald en gaf ik dan gekoeld met de verse melk ook gekoeld erbij mee in een tasje dat zo de koelkast in kon daar. Eerste week gaf ik 3 zakjes van ongeveer 100ml mee, maar ze dronk er maar 2 dus vrij snel overgegaan op 2 zakjes (van 8-16u). En dus altijd 1 reserve in de vriezer daar. De tweede dag kreeg ze de melk mee die ik de dag ervoor gekolfd had eventueel aangevuld met melk van de ochtend. Wat ik die dag kolfde ging de vriezer in (als ik verder niet weg moest) voor de week erna. Ook een poosje voorraad gelokft voor in de vriezer door dus elke ochtend andere borst te kolven dan dochter dronk. Qua kolf kan ik je niet helpen, want hier altijd een handkolft gebruikt.