hoe ziet een dag met een kraamzorg eruit?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door naomirebecca, 6 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    misschien een beetje een gekke vraag maar ben er toch wel erg mee bezig. Hoe ziet zo'n dag er nou precies uit als de kraamhulp komt? Ik heb wel al een intake gehad en daarbij vertelde ze dat de kraamhulp er voornamelijk voor mij en de baby is (logisch) maar wat doet ze nou verder.
    Bij mijn eerste woonde ik nog bij mijn moeder en kreeg ik 3 uur op een dag wat meer dan genoeg was, ze hoefde het huishouden niet te doen dat deed mijn moeder zelf natuurlijk. Ze keek mij na, de baby en ze hielp bij het badderen. En zelfs dan had ze zat tijd over en had ze niks te doen. Het was een hele lieve vrouw en wilde graag dingen doen maar er was gewoon niks te doen.
    Nu bij mijn 2de, voor mijn man zijn eerste, krijgen we 6 uur kraamhulp per dag. Maar hoe ziet zo'n dag er nou precies uit? Stel ze komt om 8 of 9 uur.. mijn man is ook gewoon elke dag thuis wat verwacht ze van hem?

Ik kan er gewoon niet zo goed tegen als ik niet weet wat mij precies te wachten staat :)

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier kreeg ze een sleutel (onze dochter sliep.juist eind van de nacht / s morgens, dus wij ook). Ze begon altijd even met wat papierwerk en de keuken opruimen etc. Rond een uur of tien kregen we lekker ontbijt op bed, met fruit gesneden etc. Als wij aan het eten waren ging ze beneden even stofzuigen.
    Daarna samen de nacht doornemen, baby wegen etc, hulp bij borstvoeding en meer baby zorg.
    Even bed verschonen en badkamer doen. Vaak kwam er familie / visite dus dan maakte ze koffie en beschuitjes enzo.

Mijn man was vooral met mij en de kleine bezig. Even boodschapjes doen en s middags ging hij ook gewoon even slapen. Hij hielp mij bijvoorbeeld met douchen ipv de kraamhulp

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Pfff even denken hoor. Hier kwam de kraamhulp tegen een uur of 8 binnen. Ik zat dan vaak nog te voeden en praatten we even de nacht door. Als ik klaar was met voeden kreeg ik ontbijt op bed en zij gaf mijn dochter een schone luier etc. Daarna de controles en daarna ging ze in het huishouden bezig. Als er visite kwam zorgde ze voor koffie en beschuit.

4. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Oh dat klinkt heerlijk pietje1987, jij heb vast een geweldige kraamweek gehad.
    Mag je ook verwachten dat ze wat doet in het huishouden? Als je bijvoorbeeld vind dat er iets gedaan moet worden en je ziet haar veel zitten kan je dat van haar vragen of is dat gek? Of verwacht ze dat mijn man dat dan doet

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier werden deze huishoudelijke dingen gedaan : slaapkamer stoffen en stofzuigen,bedden verschonen (ook die van de oudste)de was,badkamer en wc schoonmaken. En ook de afwas tussendoor.
    Daarnaast natuurlijk ook voor mij zorgen en voor de baby en ook zorgen dat de oudste en ik fruit en lunch kregen.ontbijt had onze dochter al gehad van mijn man en ik meestal ook.en verder dan de controles,helpen met voeden,badje ect.

6. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier kwam ze rond 8u, dan spraken we door hoe de nacht was gegaan.
    Ik had ook stagiaire erbij dus ze waren met 2.
    Ik kreeg ontbijt op bed en ze deden mijn controles, daarna tijd om lekker te douchen terwijl zij de kleine in de gaten hielden. Daarnaast elke dag stofzuigen en dweilen. Was erdoor werken. Daarnaast waren ze ook wat met administratie bezig of was de kraamhulp dingen aan het uitleggen aan de stagiaire. Overdag steeds thee en eten voor mij verzorgen en het eten voor savonds voorbereiden zodat we alleen het vuur aan hoefden te zetten.
    Ze hebben ook mijn hele gangkast met schoonmaakspullen geordend en schoongemaakt.
    Als er visite was koffie enzo regelen.
    En sanitair elke dag schoon. Bedden elke dag schoon.
    En natuurlijk helpen met de borstvoeding en badderen.

Hier was ze de hele dag dus wel bezig, maar zonder in de weg te lopen. Ik vond het heerlijk! En doordat ze met z'n tweeën waren ook extra tijd voor het huishouden.
    Mijn vriend had vakantie, maar die kon lekker buiten in de tuin bezig en werd ook regelmatig bediend.

7. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Hier ook zelfde als bovenstaand.
    Heerlijk! Heb huis nog nooit zo schoon gezien whahah

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat zo ongeveer inderdaad. Ze maakte zelf ontbijt op bed voor mijn man :) Met de oudste van 4 heeft ze tijdens mijn middagslaapje ook gespeeld. Ze zaten zelfs voor de wii te mario karten samen. Prima, heb ik even rust en mijn zoon even lekker 1-op-1 aandacht.
    Ze was soms wel verbaasd dat ik zo snel van bed was en veel deed. Had ook weinig last. Zaten we gezellig samen aan de eettafel de was te vouwen en te kletsen. Beide kraamverzorgsters waren heel sociaal, maar ook professioneel op de goede momenten, dat was erg fijn.

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Yep zo was het exact ook bij mij :) Ze hielp ook met de baby in bad doen, deed controles bij mij (bloeddruk, temperatuur, stand baarmoeder, hechtingen checken) en ze gaf ons aan het einde van de dag wat informatie.

Ik vond het echt fijn zo! Door alles wat zij deed hadden wij echt een heerlijke eerste week met de baby.

10. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Bedankt voor de reacties dames, dit klinkt een stuk positiever dan ik had gedacht! Ik verheug me er zo wel stiekem een beetje op

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Kraamzorg was er hier ook zo rond 8 uur smorgens. Ze kwam even snel goedemorgen wensen en ging dan ontbijt klaarmaken. Daarna kwam ze bij ons zitten, wij eten en zij noteren hoe de nacht etc was gegaan.
    Meestal kwam dochterlief ook rond die tijd voor voeding, dus indien nodig bood ze daar hulp.

Verzorging dochter en controles van mijzelf plus dochter.
    Verder mocht mijn vriend eigenlijk niets doen in huis, buiten het genieten van het nieuwe gezien en het uitlaten van onze honden :D
    Zij zorgde voor de was, schoonmaken sanitair, bedden verschonen en zette bijna iedere dag alvast het eten zover mogelijk klaar (aardappelen geschild etc)
    Hulp bij bezoek zorgde ze ook voor.

12. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Ik hoop dat ik er ook zo een tref! Lijkt me ook wel is lekker om helemaal in de watten gelegd te worden en optimaal te kunnen genieten van het nieuwe wondertje zonder mij druk te hoeven maken om andere dingen

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Je krijgt geloof ik gemiddeld 6 uur per dag, maar vaak mag je dat ook anders verdelen. Ik heb altijd kraam in het begin lange dagen laten maken (8-9 uur) omdat je dan meeste hulp nodig hebt, meest in kreukels ligt, alles nieuw, wennen, in een ritme moeten komen. En dan de laatste dagen kwam ze maar 2,5-3 uur. Dan was zelf ook al aardig weer op de been en weer een beetje gewend ;).

Verder deden ze zo ongeveer hetzelfde als al beschreven door de andere dames. Vooral bij de derde heb ik mezelf heel bewust in de watten laten leggen, wetende dat het aanpoten zou worden op moment dat ik het weer alleen zou moeten doen :D.

14. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze kraamhulp had een rustig werkweekje 😁 Ze kwam rond 9 uur binnen, rond die tijd was ik al gedoucht en begon ik met mijn ontbijt. Ze dronk dan een bakje thee mee, en nam de nacht door. Daarna deed ze wat huishoudelijke taken, controles bij mij en een stukje verzorging van de baby. Rond 13 uur zat haar dag er weer op, dan ging ik samen met de kleine slapen en was er voor haar niet veel meer te doen.

15. Fratello di deb

Fratello di deb Actief lid

19 apr 2013
    171
    0
    16
    Zuid-Holland
    Bij onze eerste mocht/moest mijn man mee genieten. Dus ook hij kreeg ontbijt op bed en deed tussen de middag met ons een tukkie mee. Toch vond hij het zelf niks en bij de tweede hebben we gekozen dat ik de eerste week alleen met de kraamzorg zou zijn. Zij deed alles voor mijn dochter, zoontje en mij en nadat zij weg was heeft mijn man drie weken vakantie opgenomen. Dit beviel eigenlijk prima en zo wil ik het bij de derde ook weer doen. Zo ben ik ook niet gelijk alleen na een week en is de hulp verdeeld.
    Maar goed om op je vraag terug te komen, je man kan gewoon zichzelf zijn. Ze zullen hem er gewoon bij betrekken want ze zijn er tenslotte om jullie te leren omgaan met de baby. Normaal gesproken neem je op dag 1 ook door wat jullie willen, verwachten en maak je afspraken over wat wel en niet te doen.

16. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Hier kwam ze ook om 8 uur binnen, met de sleutel. Dan maakte ze voor mij ontbijt en thee en voor zichzelf ook een kopje thee en dan kwam ze in de slaapkamer bij me zitten, bespreken hoe de nacht is gegaan en belangrijke dingen noteren in de map. Daarna ging ik douchen en zij het bed verschonen. De rest van de dag hield ze zich bezig met stofzuigen, dweilen en de was. En tussendoor maakte ze voor mij lunch en wat fruit. Ook hielp ze me met de borstvoeding, kookte elke dag de tepelhoedjes die ik gebruikte uit, hielp met het in bad doen van de kleine, gaf tips en deed voor hoe ik hem handig kon aan- en uitkleden. En natuurlijk de controles bij me. Ze is ook nog voor me naar de apotheek en supermarkt geweest en is een huurkolf gaan halen bij de lactatiekundige. Ze deed dus echt heel veel en het was een superaardige vrouw.

17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wij hadden echt een hele fijne kraamverzorgster bij de jongste. Ze maakte 's ochtends ons ontbijt, deed ontzettend veel in het huishouden, ging zelfs uitgebreid de hele badkamer en keuken poetsen toen ze zich verveelde. Ze heeft ook alle kleding gestreken, haha,l. Verder deed ze spelletjes met de oudste, maakte lunch en avondeten voor ons. En natuurlijk de controles bij mij en de jongste ook nog!

18. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hier ook een super kraamverzorgster. Jonge meid van 20 jaar.
    Ikzelf ben 22. Was wel erg prettig een leeftijdsgenootje.

Haar dag begon rond 8:00. Ze kwam dan even goeiemorgen zeggen en ging een ontbijtje klaar maken voor me.
    Tijdens het ontbijt schreef ze de bijzonderheden op en ging ze daarna het huis stofzuigen.
    Na het ontbijt ging ik eventjes onder de douche, kon zij het bed verschonen. Daarna werd de kleine gewassen en kreeg haar voeding.
    's middags werd ik wakker gemaakt na mijn middag dut met een heerlijke fruithap.
    Verder deed ze enorm veel in het huishouden. Zelfs de plinten werden afgenomen. Of het stopcontactje achter mijn nachtkastje bijvoorbeeld.
    Verder was ze niet al te beroerd om de hond eventjes uit te laten. (stiekem wilde ze dit heel graag doen)
    Ook heeft ze meerdere malen aangeboden om boodschappen te doen, maar dit deed mijn man gewoon trouw.
    Ook bood ze aan om het eten alvast klaar te maken voor 's avonds. Maar mijn man kookt liever zelf en vers. ;)

Kortom de volgende keer mag ze weer komen.
    In mijn kraamweek was het trouwens heerlijk zonnig. Dus heb haar regelmatig lekker naar buiten gestuurd om lekker een tijdschriftje te gaan lezen. Huis was nl. spik en span.
    En met de kleine en mezelf ging het ook erg goed!

19. naomirebecca

naomirebecca Actief lid

16 apr 2015
    192
    10
    18
    Heerlijk die zelfstandigheid. Ik heb zelf om een niet te jonge kraamzorg gevraagd ik hou daar niet zo van als ze van mijn leeftijd is en down under aan het checken is haha
    Ik ben zo benieuwd wat ik krijg

20. Toet85

Toet85 Actief lid

9 jul 2015
    459
    0
    0
    NULL
    NULL
    Rond 08.30 uur begon ze. Eerst iedereen goedemorgen wensen en aanhoren hoe de nacht was gegaan. Ik kon dan ook vragen stellen enzo. Dan ging ze ontbijtje voor me maken. Zij ging weer naarbeneden om wat te rommelen en mij man soms ook helpen met inze zoon. (man was ook thuis en mijn zoontje heeft zijn been gebroken 30 uur na de bevalling).
    Dan deed ze de controles en ging ik douchen terwijl zij de slaapkamer deed luchten en bed verschonen/rechttrekken. Ergens kreeg ik dan ook een lekker fruitje. Ze deed de was en het sanitair bijhouden. Ze deed het badje of de voeding als ik liever wilde rusten even.
    Ze hield zich bezig met mijn zoontje zodat mn man af en toe ook even rustig naar het toilet kon, berichtjes kon beantwoorden etc.
    Ze lunchte gezellig met ons mee en zorgde ervoor dat ik 's middags ging rusten en zij nam dan de zorg voor de baby over (flesje, in slaap wiegen etc)
    Super kraamtijd gehad!

Deel Deze Pagina