mannen vrij in de kraamweek??

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Linda1712, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda1712

Linda1712 Lid

1 jul 2011
    11
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Hoofddorp
    Hallo ladies,

ik heb even een vraagje voor jullie,wat betreft de kraamweek.

Heeft bij jullie jullie man/vriend vrijgenomen, de eerste week na de bevalling?

Mijn man zit een beetje te twijfelen en hoort om zich heen verschillende verhalen van nieuwe papa's

De ene zegt dat hij graag thuis was toen de kraamhulp er was zodat hij ook veel dingen kon leren enzo. De ander zegt dat hij het gevoel had dat hij soms een beetje in de weg liep en het gevoel had dat hij niet zoveel kon doen tijdens deze week met de kraamhulp erbij.

Mijn man gaat na de bevalling 3 weken vrijnemen,maar weet dus nog niet zo goed wanneer hij dat het beste zou kunnen doen.

Wat zijn jullie ervaringen en tips? We horen ze graag!
    Vast bedankt!

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Bij ons was hij er de eerste dag dat de kraamhulp er was. daarvoro twee dagen bevallingsverlof maar die vielen toevallig in het weekend dus had hij zowieso al vrij. Hij liep met haar mee zodat ie alles een keer gezien had. (en ik in bed kon blijven liggen)
    Daarna is hij weer gaan werken, om een en ander over te dragen, en heeft vanaf de laatste dag van de kraamhulp twee weken vrij gepakt. Zo kon hij nog de "overdracht" meemaken en eventueel nog vragen stellen.
    Ik vond het zelf wel prettig dat ik er na de kraamhulp niet helemaal alleen voor stond. En tijdens de kraamweek heeft kraamhulp mij goed geholpen en echt visite deden wij of savonsd of pas na de eerste week.

Bij de tweede zou ik dit weer zo doen.

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hier ging hij juist werken die eerste week....na 2 dagen vrij te hebben gehad. Nou ja bij de tweede is hij gelijk gaan werken.

Toen de kraamzorg weg was heeft hij vrij gehad....wij vonden het ideaal op deze manier;)

4. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Mijn vriend had 4 weken vrij genomen, inclusief de kraamweek... Achteraf gezien had hij beter vanaf de tweede week vrij kunnen nemen, want wij hadden een hele rustige, relaxte kraamweek, zelfs de kraamverzorgster 'verveelde' zich... We waren alledrie lekker in de weer hier, dus dan loop je elkaar inderdaad een beetje in de weg of zit je elkaar een beetje loos aan te staren :D. Was overigens wel heel gezellig hoor!

Maar de volgende keer rommel ik de eerste week lekker aan met de kraamverzorgster... dan kan hij daarna lekker hannessen hier!

5. sarahtj3

sarahtj3 Fanatiek lid

8 jun 2012
    1.628
    0
    0
    almere
    Je bent zwanger van je eerste kindje.. dus in princiepe zou hij de eerste weekndat de kraamzorg er is gewoon nog kunnen werken... dat hij de eerste twee dagen na de bevalling wel thuis is...daarna weer aan de slag gaat en daarna een week of 2 vrij neemt.

Hier moet mijn vriend wel vrij nemen omdat hij mijn dochter naar school moet brengen en ophalen.hij neemt twee weken..zodat ik het daarna weer zelf kan doen.

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik beval aan de start van de grote vakantie. Hier neemt mijn man na de bevalling 3 weken vakantie. Wij hebben geen kraamzorg dus het is wel fijn als mijn man thuis is

7. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    bij de eerste had mijn man na de kraam week 2 weken vrij (geloof ik)
    bij de tweede na de kraam week 4 weken vrij dat was echt heeeeerlijk
    bij de derde was er problemen rondom de tijd kwa was eind july uitgerekend dus vakantie tijd dus was allemaal wat moelijk plannen en htoen hebben we nadat n was geboren was eerst mijn moeder 3 weken vrij en daarna 2 weken mijn man hij had per 1 okt een nieuwe baan dus was allemaal wat rommelig vond ik maar ach de 2 jongens hadden eerst nog 4 weken vakantie dus kwa tijd kwam het heerlijk uit.

zelf had ik vakantie opgespaard en was ik met 32 weken eruit en n was 20 weken toen ik weer wat begon alleen weekenden en was dik 5 maanden dat ik weer volledig werkte (heb maar een contract van 10/15 uren dus das wel lekker) bij alle drie heb ik zelf wel veel vakantie na die tijd opgenomen

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Beide keren heeft mijn man in de kraamweek gewoon gewerkt. Hij ging dan wel pas naar zijn werk als de kraamhulp er was en kwam naar huis als zij naar huis ging.

Bij de eerste heeft hij de 3 weken na de kraamweek vrij gehad. Heerlijk was dat, zo kon ik ook goed bijslapen overdag. Bij de 2e heeft hij maar 1 weekje vrij gehad na de kraamweek.

9. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik had er niet aan moeten dénken dat hij meteen weer ging werken... Al die eerste momentjes, ik zou het echt bizar hebben gevonden als hij daar niet bij was geweest. Ik ben dus heel blij dat mijn man tijdens de kraamweek thuis kon blijven, en zo wat dingen kon leren, dezelfde informatie kreeg als ik, mij kon ondersteunen (ik heb toch liever mentale ondersteuning van mijn man dan van een wildvreemde kraamverzorgster) en gewoon die ervaringen met mij kon delen; samen ons kindje leren kennen.

10. Kimmuh

Kimmuh Fanatiek lid

23 okt 2007
    1.679
    0
    36
    Ik ben op zondag bevallen, mijn man was 's maandags vrij omdat hij onze zoon aan moest geven bij de gemeente,
    dinsdag,woesndag,donderdag is hij aan het werk geweest en vrijdag had hij een dag vrijgenomen.
    Had de kraamverzorger wel de gehele dag van maandag tot vrijdag van 8 tot 4.

11. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hier een tamelijk spanningsvolle zwangerschap en onzekerheid of baby + ikzelf na de bevalling wel naar huis mogen.
    Dus ja, manlief neemt lekker vrij, ook tijdens de kraamweek.
    Dat heeft hij dik verdiend!

12. spikkeltje

spikkeltje Niet meer actief

Bij de eerste, was man een week thuis, zodat hij ook even bij kon komen, maar ook dingen kon leren. Hij had mazzel.. hoefde maar 1 dag op te nemen. Zoon werd op dinsdag geboren (voor hemelvaartsdag) dus die dag en de woensdag had hij "verlof" donderdag hemelvaartsdag en vrijdag was de zaak sowieso dicht. Dus hij nam de maandag op.

Bij de jongste, had hij na de kraamweek vrij genomen.. omdat ik er anders ineens alleen zou voor staan en we niet zouden weten hoe het zou gaan. De hulp zou van dinsdag-dinsdag zijn.. dus vanaf dinsdag zou hij vrij zijn.. 1 dag samen met hulp.. kraamhulp bleef door opstart problemen 2 dagen langer.. dus kon man ook nog even bijtanken.. Had hij ook wel nodig..En toen was hij t/m dinsdag vrij..

13. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Hier hebben we het zo geregeld dat manlief blijft werken als de kraamverzorgster er is, en dat hij daarna twee weken vrij heeft. Zie het helemaal zitten!

14. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

15 aug 2012
    1.533
    0
    0
    Hier was mijn man vrij vanaf de geboorte tot aan de leeftijd van 2 maanden, Hij had dus 8 weken verlof.
    Hij had het zo geregeld met zijn werkgever dat hij 3 weken van de werkgever kreeg, 3 weken van zijn verlofuren/vakantiedagen ( hij heeft er zat staan ) en 2 weken verlof met 75 procent doorbetaling. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat hij een top werkgever heeft.

15. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Mijn partner heeft vanaf de bevalling tot 2 weken na geboorte van Fay vrij genomen. Voor hem is dit zijn eerste kindje en wilde dit ook helemaal meemaken. Het is voor mij mijn 5de kindje en laatste kindje. Dus hij kon het maar 1 keer meemaken.
    Ook kon op deze manier de kraamverzorgster hem de dingen laten zien zoals het badje enzo. Ik had namelijk een keizersnede gehad en het was makkelijk dat mijn partner de verzorging op zich kon nemen als de kraamverzorgster weer weg was.

Wij hebben samen echt genoten van de kraamtijd. De eerste dagen in het ziekenhuis. Ik vond het heel prettig dat hij er was. En smorgens kon hij nog wat uitslapen en bijkomen.
    Daarna thuis met de kraamzorg. We hebben thuis ook weinig bezoek laten komen. Dus we hebben echt kunnen genieten. Heerlijk!!!

16. tresje

tresje Fanatiek lid

13 jun 2011
    2.414
    0
    36
    de eerste week is juist zo mooi! daar moet je man gewoon lekker bij zijn! en dan kan de kraamvisite hem ook gelijk feliciteren!
    we kregen lekker sochtends ontbijt op bed van de kraamhulp, heerlijk genieten die week!

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Wauw tresje......wat een kraamhulp zeg! Ontbijt op bed....

18. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Hier net zo!

19. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Man was bij beide kindjes gewoon vrij in de kraamweek. Hadden het niet anders gewild. Want op die manier had hij wel de eerste momentjes gemist en had ik dat met niemand kunnen delen. Wel is het zo dat de kraamverzorgsters een groot deel van de zorgen aan mijn man overlieten zoals eten maken voor gezin, wasgoed etc. In de kraammap stond bij heel veel dingen ook aangevinkt 'mantelzorger'. Dat vonden we dan minder... maar goed m'n man houdt ook niet zo van op zijn billen zitten ;)

20. 84Chantal

84Chantal Lid

4 mrt 2013
    8
    0
    1
    Zeker als je man niet zo makkelijk vrij kan nemen zou ik de vrije dagen bewaren voor als de kraamhulp weg is. Dan heb je extra lang de hulp van iemand.

Mijn man nam de eerste 2 maanden iedere week 2 dagen vrij. Zo maakte hij veel mee en kon hij mij goed steunen, maar kostte het niet teveel vrije dagen.

Deel Deze Pagina