Wij gaan dit jaar op zomervakantie naar Oostenrijk, de eerste autovakantie die we ooit met onze kinderen hebben gedaan, die dan 6 en net 2 zijn. Ik zie er best een beetje tegenop; de oudste is wagenziek (maar met een pilletje Suprimal gaat dat meestal wel goed) en de jongste is echt zo'n wiebelkont die het na een uur wel gezien heeft in haar autostoeltje We gaan het in 2x rijden dus rijden de eerste dag zo'n 6 uur en de tweede nog zo'n 5 uur. Wie heeft tips om de rit een beetje aangenaam te maken, voor iedereen, zeg maar ?
Wij hebben tussen hun stoeltjes in een krat staan met vanalles erin. Leesboekjes, kleurboeken, autootjes, popjes, raamstickers. Van te voren kijken de kinderen een beetje mee waar ze denken mee te spelen.. Misschien ng wat duploblokken (ben bang dat lego te klein is en zo kwijt is). Zoon kijkt heel graag naar buiten, naar andere auto's, dat houdt hij op een ritje van een uur al zeker vol, dus hopelijk ook op de lange rit naar italie
Vaak stoppen op grotere parkeerplaatsen met een speeltuintje waar ze echt even lekker kunnen bewegen. Muziek aan waar je zelf van houd, afgewisseld met kinderliedjes. Van alleen kinderliedjes wordt ik zelf zo gaar als een klontje. Geef een klein cadeautje waarmee ze in de auto kunnen spelen. Dan is het nog nieuw en dus langer interessant.
Ik heb voor iedere 100 km een klein cadeautje. Misschien wat ‘over de top’, maar ik zit/rijd wel een stuk lekkerder als zij bezig zijn. Een film/filmpjes kijken kan soms ook helpen (wij hebben geen dvd-spelers in de auto en eigenlijk hoef ik die ook niet per se). Naast regelmatig stoppen en dan lekker uitrazen natuurlijk.
Tablet met een filmpje aan! En wie hebben altijd een krat met eten en drinken op de achterbank staan zodat ze onder t rijden kunnen eten. En als we dan stoppen kunnen ze lekker spelen, en wij rustig eten.
Dvd speler met filmpje aanzetten. Stoppen bij grotere parkeerplekken met mc donald bv kunnen ze even spelen. Iets van speelgoed maar daar kan ook ruzie over gemaakt worden dus niet altijd handig. mijn kinderen slapen vaak ook wel even in de auto.
Onze dochter is heel makkelijk. Inmiddels is ze bijna 8. Vorig jaar had ze MP3 speler met muziek die ze leuk vind. Heb er ook een paar sprookjes opgezet. Verder print ik via de ANWB de route uit. En ze hebben autobingo. Dat was vorig jaar een groot succes. Die ga ik dit jaar weer voor haar printen. Potlood bij de hand en klaar. We stoppen elke 2-3 uur even. Tablet doen we niet meer aan ivm misselijk worden. En ze weet vooraf dat het een lange rit word. Tussendoor slaapt ze, kijkt naar buiten.
Nog een tip: de app Snelweg Sprookjes van BMW. Het zijn maar vier korte verhaaltjes, maar als het goed is zijn ze iedere keer net even anders, afhankelijk van waar je rijdt. En het is sowieso een leuke afwisseling.
Vorig jaar zijn wij voor het eerst zo ver met de auto op vakantie geweest. Mijn dochter was toen 9 jaar, dus wel een stuk ouder dan jouw kinderen. Misschien heb je toch iets aan mijn tips. * Op Netflix kun je films downloaden. * Luistercd (sprookjes) opzetten: bij Kruidvat zijn ze vaak in de aanbieding * Autobingo: gezien de leeftijd van jouw jongste zou ik voor eentje met plaatjes gaan * Mijn dochter kreeg af en toe een cadeautje onderweg: een tweedehands Nintendospel, een tijdschrift, een vakantieboek met quizjes * Neem voldoende pauzes & neem een picknickkleed en een bal mee. Even lekker de benen strekken en een bal overgooien o.i.d. Verder zou je kunnen denken aan een magisch kleurboek, raamstickers, een set van Djeco of Janod met magneten, een setje met aankleedpoppen (van papier of hout met magneten). Dit soort dingen zijn wel leuk: https://www.ilovespeelgoed.nl/djeco-magneten-verklede-poppetjes.html https://www.ilovespeelgoed.nl/janod-magneetboek-de-vier-seizoenen-115st.html https://www.ilovespeelgoed.nl/janod-magneetboek-prinsessen-55st.html
Hier is hij met een tiptoi boek vaak wel even zoet. Hij kan soms wel een uurtje naar 1 boekje kijken/ luisteren.
Dank voor alle tips! Tablet kijken of iets wat ook maar enigszins op lezen lijkt is echt een no-go met onze wagenzieke dame maar de rest: dank!
Mijn oudste is ook enorm wagenziek, maar filmpje kijken gaat wel goed als de tablet recht voor hem hangt en hij niet naar beneden hoeft te kijken.
Onze zoon is ook snel wagenziek en krijgt ook een reistabletje. Hij kan geen films kijken of lezen. Onze eerste lange tocht was 2 jaar geleden (3jaar) naar italie en vorig jaar naar oostenrijk. Wij rijden in 2 keer. Om de 1.5/2 uur even stoppen, luisterboeken zijn hier een groot succes. Zorg voor afwisseling wij waren 2 jaar geleden helemaal klaar met dikkie dik en de musical van jip en janneke. Raamstickers toen hij 3 was heeft hij zich even mee vermaakt, verder wat slapen en naar buiten kijken. We hadden bij beide vakanties letter en cijfer chips (plus) meegenomen voor onderweg en kreeg hij een klein bakje. Hij mocht ze opeten wanneer hij de letter of cijfer zag, groot succes, nog nooit zo lang over een bakje gedaan hahaha. Anwb autobingo, gewoon afstrepen. Je kan ook met een raamstift laten tekenen op het raam.