Rooms-Katholieke basisschool?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door MamaPeetje, 7 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Even een vraagje... Is er iemand die haar kind(eren) naar een RKB-school laat gaan zonder zelf gelovig te zijn? Ik ben nog altijd in dubio welke school ik zal kiezen. Het wordt of een OBS of een RKB. Zijn er wezenlijke verschillen? Wij zijn namelijk zelf helemaal niet gelovig en ik weet er werkelijk niets vanaf. Wil ook niet dat er een geloof aan mijn kinderen 'opgedrongen' wordt. Ik snap het best als wat verteld wordt over de Bijbel oid. maar niet dat het 'geloof' heel erg aanwezig is. Wie heeft ervaring? De school an sich spreekt me wel aan namelijk.

2. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Mijn dochtertje gaat binnenkort ook naar een RK basisschool. Mijn man is niet gelovig. Ik ben zelf RK, maar niet actief. Ik zie zelf geen problemen bij het feit dat ze godsdienstonderwijs krijgt.

Waarom neem je geen contact op met de school om na te vragen hoe bij hen het RK karakter tot uiting komt? Ik denk dat zelf dat er meer aandacht is voor de communie, het vormsel, Pasen, Kerstmis en andere Katholieke feestdagen.

Volgens mij speelt voor veel mensen tegenwoordig de geloofskwestie niet meer zo sterk als vroeger. Excuses alvast als ik daarmee iemand tegen het hoofd stoot.

3. M28

M28 Fanatiek lid

20 apr 2009
    1.044
    0
    0
    mijn kinderen zitten op katholieke basisschool. heb hier tijdens mijn rondleiding naar gevraagt wat ze op school eraan deden. of ze moesten bidden bijvoorbeel (weet ik veel) de directeur gaf toen aan dat ze kerstviering hadden maar verder eigenlijk alle geloven als thema op school hadden. En dat zelfs veel leraren op school ook niks deden met hun geloof.

Wat ik leuk vind aan deze katholieke school in tegen stelling tot de OBS ernaast. ze doen wel aan alle feesten.. carnaval wordt echt gevierd. met kerst hebben ze wel samenzang. maar dat het geloof echt aanwezig is absoluut niet.. heb ook nog nooit ergens een kruis ofzo zien hangen.

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Okee dank voor jullie reacties! Ben even wat rapporten van de onderwijs inspectie aan het lezen en deze school is wel het meest positief uit de bus gekomen als ik het zo zie. Ga ze even bellen voor een rondleiding. Wilde eerst even wat algemene info inwinnen op dit forum over de RKB want wil bij de rondleiding geen 'domme' vragen gaan stellen hihi ;) Want misschien is het wel vanzelfsprekend dat je Rooms Katholiek moet zijn om naar deze school te kunnen :).

5. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Focus je alsjeblieft niet te veel op dat rapport van de onderwijsinspectie. Ga gewoon bij alle scholen kijken en gebruik zowel je verstand als je gevoel. En stel vragen (ook domme vragen;)).

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het verschilt erg per school, dus ik zou even vragen.
    De RK school hier bid 2 keer in de week, en verder wat verhalen en de aandacht voor de feestdagen. Verschilt met een school verderop in de stad die echt elke dag beginnen met bidden, bij het eten en ook veel aandacht voor de bijbel..

Die rapporten zijn leuk, maar de praktijk is soms wel wat anders. De buurtschool heeft een mooi pestprotocol, dus netjes een vinkje. Maar in praktijk werkt het protocol amper en wordt er veel gescholden en gevloekt. Leuk zo'n protocol, maar als er zo'n sfeer hangt, dan bereik je er amper iets mee.
    Nu een school gevonden met dezelfde score. Maar wel een veel fijnere school.

7. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter gaat binnenkort naar een RK school. Maar ze doen niet echt veel wb het katholieke geloof. Ze vieren wel uitgebreid kerst en Pasen. Daarnaast zijn alle geloven vertegenwoordigd op school, dus ze leren over allerlei levensbeschouwingen wat. Acceptatie van elkaar is erg belangrijk.
    Ik heb zelf ook op een RK school gezeten, maar ook toen werd daar weinig mee gedaan. Er werd wel wat andacht besteed aan de communie, maar verder niet gebeden ofzo..

8. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Onze kinderen gaan straks ook allemaal naar de een rk-basisschool. Ze bidden niet en tijdens een normale schoolweek zie je er ook niks van terug.

Alleen met kerst, pasen e.d. vertellen ze het verhaal uit de bijbel.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Onze dochter gaat straks ook naar een RK school en hier doen ze eigenlijk alleen de katholieke feesten vieren. En ook communie en vormsel besteden ze aandacht aan in de betreffende groepen. Ze bidden echt niet elke dag. De bijbel zal vast wel aan bod komen maar echt niet wekelijks.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ik zat op school waar er dagelijks een verhaal vertelt werd...
    Zowel in de lagere klassen voorgelezen... 1 verhaal per week
    Als in de hogere klassen hardop lezen in de klas uit je eigen bijbel.

En tja... Ik ben helemaal niet gelovig.
    Ben jaren met kerst naar de kerk gegaan omdat dat nou eenmaal zo ging. Mijn hele familie ging naar dezelfde mis meestal... (Meestal de kindermis want die was leuker en korter)
    En daarna naar oma lekker Kerstbrood eten, chocomelk drinken..
    Puur traditie dus.
    (Ik woon inmiddels alweer bijna 10 jaar in een andere stad maar ben hier nog nooit in een kerk geweest... Het is of mijn kerk of niks blijkbaar)

Maar merk wel dat die verhalen me goed zijn bijgebleven en soms best handig zijn.
    Mijn dochter vroeg laatst.. "Wat is wijsheid?" (Want Sophia betekent wijsheid)
    Mja dan kom je er niet met dat het betekent dat je slim bent :)
    Dus het verhaal vertelt over het Salomons oordeel.
    (Meteen stukje algemene kennis kan nooit kwaad toch?)
    En dochterlief associeert dat helemaal niet met kerk, geloof of wat dan ook... Maar hing WEL aan m'n lippen en weet nu wel wat wijsheid is.
    Het is natuurlijk ook een mooi verhaal... Vond ik vroeger al :)

Maar ook het kerstverhaal ken ik tot in detail uit m'n hoofd, de ark van Noach, schepping, A'dam & Eva...
    En juist doordat het zo goed in mijn hoofd zit kan ik het gewoon vertellen op de manier waarvan ik weet dat mijn kleuter het snapt, begrijpt en bovendien nog leuk vind ook.
    Zonder dat ze het meteen associeert met een willekeurig geloof.

Bijv toen onze moslim-buuf kwam met soep voor het feest van Noa...
    Kon ik netjes uitleggen waarover het ging.. Beter dan de buurvrouw zelf, daar kon ik dan wel weer hartelijk om lachen.
    (De soep was overigens echt ontzettend vies... Krijg er nog de koude rillingen van)

11. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    wij zijn niet gelovig en onze dochter zit op een rk basis school .
    dit omdat we zelf uit ervaring van ons zelf hebben dat een rk school beter les geeft dan een niet gelovige school ( hebben zelf op een rk en een gewone gezeten) en deze school is kleiner dan de andere scholen in de buurt.

mijn dochter vind het ook leuk om verhalen te horen over jezus , als we al bij een kerk lopen en je kan er in moet ze even kijken (en een kaarsje branden)

Deel Deze Pagina