Wij hebben geen tuin en voor 80 man moet je hele grote tuin hebben!! Ken ook niemand met zo een grote tuin en het is ook de bedoeling dat alle 80 mee dineren of dus lopend buffet, iedereen komt van ver
Wij hebben ook redelijk budget gedaan.. In ieder geval met de daggasten (30) bij ons thuis geluncht voor de plechtigheid.. En ook na die tijd bij ons thuis de bruidstaart gegeten.. Qua feest: eten voor 30 gasten en drinken/feest voor 80 was bij ons totaal rond de 3200.. Wij hadden ook drinken niet afgekocht (en daarmee heeeeel veel bespaard!) ligt aan je gezelschap, wij hadden niet veel zware drinkers en veel mensen van buiten de plaat die dus moesten rijden. Uiteindelijk zijn wij rond de 7000 kwijt geweest (exclusief huwelijksreis).. En dan hebben we niet bespaard op ringen en fotograaf. Voordeel hier was dat we de bruidskleding cadeau hebben gehad en geen kosten voor haar/visagie. Maar als je creatief bent kan er een heleboel
Dat afkopen kan idd, ligt aan wat je gasten drinken, wij hadden heel veel alcoholdrinkers, dat ligt aan de gasten. Maar als jij weet dat er maar beperkt gedronken wordt kun je dat wel doen.
Wat is dat dan afkopen? Dat je betaald per gast een vast bedrag voor heel de avond? Want dat wil ik sowieso doen Hoe hebben jullie geselecteerd wie daggast en wie alleen voor het feest? Ik vind dat super super moeilijk!!'
Afkopen is idd afspraak maken per gast, of in mijn geval een vast bedrag voor het hele feest, zo wisten wij waar we aan toe waren financieel. Bovendien wonen wij in Twente en daar wordt ontzettend veel, echt heel veel alcohol gedronken. Vandaar dat wij hadden afgekocht.
@ Gaab27 Ten eerste gefeliciteerd dat jullie gaan trouwen! Leuk! Ik heb eventueel wel wat tips voor je, ben zelf afgelopen maart getrouwd. Wij hadden een lopend buffet voor ongeveer 70 mensen. Ik zal kort onze dag omschrijven: Om 08.30 uur was ik bij de kapper. Man haalde boeket om 9.00 uur op. Daarna heeft hij bij zijn ouders zijn pak aangetrokken en daar stond de trouwauto klaar. Om 10.30 uur was ik klaar bij de kapper. Daarna gauw jurk aan trekken (bij mijn ouders) en 11.15 uur werd ik opgehaald. Daarna foto's maken, lunchen en naar ons eigen huis rijden. Daar nog een aantal foto's gemaakt. Om 15.30 uur trouwen. Dat duurde een uurtje ofzo, onze gasten hebben ons daarna gelijk gefeliciteerd. Daarna nog een groepsfoto gemaakt en samen nog wat foto's bij de trouwlocatie. Om 17.00 uur in het restaurant toasten en bruidstaart aansnijden. Tusssen 18.30 en 19.00 uur verwachtten wij de gasten. Om 19.00 uur werd het buffet geopend. We hadden geen DJ of iets dergelijks en dat hebben we ook niet gemist. Het was vreselijk gezellig en iedereen kon naar huis wanneer ze dat uitkwam. Sommigen moesten nog een eindje terug. Rond 23.00 uur vertrokken de laatste gasten. Mensen vonden het erg fijn dat ze niet zo laat thuis waren. Doordat we het trouwen wat later hadden konden we om 17.00 uur mooi de bruidstaart doen. Dat was een mooie overbrugging naar het eten toe. Zo was het niet nodig om tussendoor nog extra hapjes te regelen (die ook weer geld kosten). Ook het tijdstip 18.30 - 19.00 uur kwam mooi uit. Mensen die nog moesten werken die dag konden zich thuis nog even omkleden. We hadden overigens een restaurant met bar. Iedereen kon zelf drankjes halen. We hadden een aantal zitplaatsen maar ook veel statafels. Hierdoor bleven mensen een beetje lopen en heeft iedereen met elkaar gekletst. Van te voren hebben we een offerte kregen met wat het zou gaan kosten. We waren ongeveer 2200, euro kwijt aan de avond, dus drankjes, buffet met veel lekker eten, toetjes en de bruidstaart. Sterke drank zoals whiskey, cocktails e.d. werd niet geschonken. Afkopen kan best maar bedenk wel dat zo'n 10% van de gasten niet komen. Over je dilemma met gasten: Nodig de mensen die het dichtst bij je staan uit als daggast. Zo hebben wij de ooms, tantes, neven, nichten, vrienden enz. uitgenodigd waar we regelmatig contact mee hebben en waar we ook op verjaardagen komen. Nodig geen mensen uit omdat pa of ma het zo leuk vindt dat oom Y en tante X ook komen, nee, het is JULLIE dag. Kan nog een heleboel meer typen over de taart, het eten, de locatie en de gasten maar het is nu al zo'n lang verhaal Als je meer wil weten/tips dan mag je me altijd pb-en!
Dank je Emma voor je uitgebreid antwoord Heb net mijn vriend gesproken en het lijkt ons het beste om het zo te doen: We hebben een mooie intieme locatie gevonden daar willen we trouwen met onze ouders en broertjes en zusje en daar ook met elkaar dineren. Dan door naar de feestlocatie in een hotel met restaurant waar we tussen de 80 en 100 mensen verwachten. Daar wil ik dan een lopend buffet zodat iedereen kan eten en drinken en ergens tussendoor een moment nemen voor de taart en te toosten. Na afloop logeren man en ik in bruidssuite en overnachten onze ouders en broertjes n zusje ook daar. En dacht aan een tijd van 19.00 tot 00.00 uur ofzo. Wij wonen in Den Haag maar alle familieleden komen vanuit Brabant dus moet niet te laat worden. In mijn familie zingen een heleboel mensen dus daar kunnen we de avond wel mee vullen
Mag ik vragen waarom je gaat dineren als daarna nog een lopend buffet volgt? Eet je zelf dan niet mee? Of is het meer een buffet met wat hapjes en geen buffet waar mensen een complete maaltijd uit kunnen halen? En wanneer wil je de taart aansnijden? Wellicht kan je dan een ijsbruidstaart nemen als toetje ofzo? Als je er niet uit komt met de kosten kan je misschien een kleinere taart laten maken die aansnijdt en dan eet met je ouders, broers en zus. Dan heb je nog even een moment voor jezelf. Nog een kopje koffie samen, naar het toilet, make-up bijwerken... Een grote taart voor iedereen is ook leuk alleen onderschat de kosten van bubbels en taart voor 80 man niet. Trouwen in nou eenmaal duur (helaas).
Misschien een leuker idee om ipv taart bijvoorbeeld cupcakes of cake pops te serveren.. scheelt aanzienlijk in de kosten...