Kinderen & zakgeld

Discussion in 'Mama en gezin' started by Nina Sanders, May 26, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    #1 Nina Sanders, May 26, 2022
    Last edited: May 26, 2022
    Een klein beetje n.a.v. een ander topic. Spaar jij voor je kinderen? Of zet je wat zakgeld elke maand opzij? Doe je juist niks en krijgen ze alles tot op zekere hoogte? En hoe zit het dan met leeftijden? Vanaf wanneer krijgt jouw kind zakgeld en wat moet/mag er vanaf?

Ik heb de ballen verstand van wat normaal is eigenlijk. Maar ik ben wel nieuwsgierig. Mijn oudste zoon wordt 5 en vind ik daar nog te jong voor. Hij beseft immers de waarde van geld niet. Snapt wel dat hij niet zomaar alles krijgt en dat hij bijvoorbeeld ook een verlanglijstje kan maken voor zijn verjaardag, zodat mensen een bijdrage kunnen leveren of iets kunnen kiezen. Hij weet wel dat hij een 'beloning' kan verdienen met goed gedrag. Maar denk dan gewoon aan kleine dingen die ik nog niet uitdruk in geld.

Maar vanaf wanneer is het eigenlijk gebruikelijk om je kinderen zakgeld te geven? En hoeveel geef je dan?

Verder sparen wij per kind 50€ p/mnd zodat ze €10.000 euro elk hebben als ze 18 zijn. Dat leek ons een paar jaren geleden een goed idee, maar ik vraag me soms nog wel af hoeveel dat dan nog waard is. Met de inflatie denk ik dat 10k straks gewoon relatief weinig meer waard is. Maargoed, dat zien we dan wel. Wellicht komt daar tussendoor nog een keer een schenking bij. Dit staat natuurlijk los van zakgeld wat ze straks nog gaan ontvangen en is ook bedoeld om t.z.t. gewoon vrij te besteden.

Dingen zoals de kinderbijslag zetten wij niet apart, maar zien we puur als extraatje. Die heel eerlijk, op dit moment meestal gewoon in de kinderopvang gaat zitten.

Daar staat wel tegenover dat we qua kleding, schoenen en gewoon benodigdheden voor de jongens dergelijke zaken aanschaffen wanneer ze het nodig hebben. Ik ga dus niet eens per kwartaal shoppen per kind, maar kijk regelmatig in de kasten of ze nodig iets nodig hebben en dat koop ik. Is ook wel een beetje een zwak punt van mij, want ik vind shoppen voor hen echt enig. Kleine sneakertjes en jasjes.. daar ben ik wel gevoelig voor. :p Maar drie jongens betekent ook dat nummer 2 en 3 soms wat doorgeschoven krijgen van een broer ;) denk dan vooral aan (duurdere) jassen of schoenen die weinig gedragen zijn.

Qua sporten enzo mogen ze van mij straks gewoon een sport kiezen, mits ze eerst op zwemles gaan. Als ze wat ouder worden hoeven ze van mij niet per se een bijbaantje, maar willen ze echt sparen voor een omvangrijk iets of bijvoorbeeld een zomervakantie naar het buitenland gaan, dan kunnen ze hier wat mij betreft wel een bijbaantje voor nemen. Dat betekent dus eigenlijk dat ze zich tot hun 18e geen zorgen hoeven te maken over wat dan ook, maar dat ze voor de extra's wel zelf moeten sparen of werken zodra ze een leeftijd hebben waarop dit verantwoord is.

Met zaken zoals studie en rijbewijs zullen we ze op weg helpen, maar mogen ze verder wel zelf bekostigen (lees: erbij gaan werken en aanvullen). Maargoed dan hebben we het ook over een volwassen leeftijd en kinderen die waarschijnlijk uit huis gaan.

Hoe denken jullie hierover? Mijn verhaal gaat wat verder dan enkel zakgeld lees ik nu, maar ik ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen hier in staan.

2. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,148
    3,026
    113
    Nederland
    Ik begon met zakgeld toen de oudste een jaar of 7/8 was. De middelste kreeg toen ook zakgeld als de oudste het kreeg. Maar ik moet zeggen dat ik hier zo slecht in ben, ik vergeet het bijna elke week omdat ik nauwelijks contant geld in huis heb.:rolleyes:

Als ze Zakgeld krijgen is het 1 a 2 euro per week voor de oudste en middelste. Jongste krijgt iets van 50 cent. Maar: ik vergeet dit dus vaker dan dat ze het krijgen.:o: Ik heb wel een regel trouwens als ze zakgeld krijgen: minimaal de helft moeten ze sparen. Ze hebben dus 2 aparte spaarpotten.

Wat betreft sparen: we sparen een klein bedrag per maand voor ze. Wanneer ze 18 zijn zal dit zo'n 5000 euro per kind zijn. Hier kunnen ze dan hun rijbewijs van halen of hun uitzet. Ze krijgen een mooi bedrag van hun overgroot oma uit de erfenis en daarmee kunnen ze straks hun studie betalen en/of een deel gebruiken voor de aankoop van een woning. Maar ze kunnen en moeten ook gewoon werken voor hun geld, het is niet zo dat ze alles maar van ons zullen krijgen.

KBS gaat hier op aan kleding en wanneer ze tussentijds iets nodig hebben dan krijgen ze dat gewoon.

Nina Sanders likes this.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    #3 suus1983, May 26, 2022
    De jongste krijgt 2 euro per week zakgeld. De oudste 2 krijgen 25 euro per maand.
    De oudste kreeg kleedgeld, maar dat werkte niet, dus dat hebben we voorlopig even teruggedraaid.

Ze krijgen van ons hun rijbewijs en in principe betalen we hun studie ook. Eventuele extra kosten zoals op kamers gaan moeten ze zelf betalen.

We sparen gewoon op onze eigen rekening. Alles gaat op de grote hoop. Dat geldt ook voor de kbs.

Sporten vinden wij super belangrijk, dus dat betalen we zeker.

Neuzeke and Nina Sanders like this.
  4. Haje32

Haje32 Bekend lid

Sep 4, 2019
    582
    383
    63
    Female
    Met zakgeld zijn we gestart op hun 6e. Ze kregen 0,50 per week. Met 8 jaar een euro. Dochter kreeg met 9 jaar een bankpas en 1,50 per week. Ze betaald daarvan ook de cadeautjes voor ons als ouder en haar broertje. We proberen dan wel echt betaalbare cadeautjes te bedenken uiteraard, maar zo leert ze ook te sparen en niet alles uit te geven.

We sparen 10 euro per kind per maand op een zilvervloot rekening. We hebben op dit moment niet meer budget en sparen ook niet voor hun studie. Het was altijd de bedoeling dat ik ging werken als de jongste 4 zou worden en dat we dat bedrag deels zouden sparen voor de studie, maar helaas ben ik ziek geworden. We moeten het dus met 1 inkomen doen, wat op zich wel gaat, maar dan hebben we geen budget om nog weer een hoop extra te sparen. Wie dan leeft, wie dan zorgt denk ik nu maar.

Michje, Maan14 and Nina Sanders like this.
  5. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Wij sparen per maand €30,- per kind.
    Ze krijgen niet standaard elke week zakgeld, ik heb ook bijna nooit los geld in huis. Hebben we dat wel, krijgen ze op zaterdag wel is een centje die ze in hun spaarpot mogen doen. Vinden ze helemaal leuk, van dat geld mogen ze in de vakantie dan wat leuks uitzoeken.

Voor de kinderbijslag heb ik een aparte rekening, per maand sparen we daar nog bij. Dat gebruik ik echt voor de kleding, luiers en voeding.

Nina Sanders likes this.
  6. KleineLai

KleineLai VIP lid

Dec 30, 2017
    14,228
    28,201
    113
    poeh, eh.. geen idee..

We sparen 50 euro per kind per maand. Dat geld komt vrij rond hun 18e. Het ligt eraan hoe wij er financieel bijzitten of dat vrij te besteden is of dat ze er zelf hun studie/uitzet/rijbewijs van moeten betalen. Mijn hoop is dat ze het vrij kunnen besteden.

Zakgeld starten we denk ik mee wanneer ze er om vragen.

Sport geen idee. Zwemles is hier niet zo'n ding. Het bestaat wel, maar het is niet iets wat alle kinderen standaard doen. Zwemdiploma's (A B C) bestaan hier bijv. niet. Ik denk dat sport ook iets wordt dat gaat gebeuren als ze er om vragen.

Nina Sanders likes this.
  7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Zo is het ook gewoon toch? En anders kunnen ze een studielening afsluiten, niks mis mee. Fijn als het niet nodig is, maar anders nog geen ramp.

8. Fanne

Fanne Fanatiek lid

Feb 16, 2017
    3,060
    4,314
    113
    Zakgeld krijgen ze nog niet, dat doen we waarschijnlijk pas tegen de tijd dat ze een in groep 3 zitten ofzo. We zetten wel de kinderbijslag voor hen apart op een rekening en ze hebben een spaarpot, daar stop ik het geld in dat ze van opa en oma krijgen.
    Verder krijgen ze gewoon wat ze tussendoor nodig hebben. Iedere vakantie krijgen ze weer wat nieuw speelgoed en dat hoeven geen buitensporig dure dingen te zijn. Het is gewoon net hoe het uitkomt.

Nina Sanders likes this.
  9. Elsa86

Elsa86 VIP lid

Jun 30, 2014
    6,569
    3,507
    113
    Zakgeld krijgen ze nog niet. Geen idee wanneer we daar mee gaan starten. We sparen 50 euro per maand voor ze. Het ligt aan ons financiële plaatje of we later hun studie voor ze kunnen betalen en dat is ook afhankelijk van de kosten van de studie.
    Rijbewijs moeten ze zelf betalen.

Nina Sanders likes this.
  10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    #10 Lief of Stoer, May 26, 2022
    Hier sparen we de kinderbijslag voor ze op een aparte rekening. Tot voor kort deels, 300 euro per kwartaal voor beiden. Maar nu ik ook werk gaat het volledige bedrag aan de kant. Een echt doel is er nog niet. In principe willen we hun studie later zo veel mogelijk voor ze betalen, maar lukt dit niet dan is deze rekening een mooie aanvulling. Lukt dat wel, dan zouden ze dit voor bv hun rijbewijs en voor de aankoop van een woning kunnen gebruiken.
    Ze hebben verder beiden een rabo rekening met eigen pasje. Hier stort ik wekelijks hun zakgeld automatisch op. Voorheen deden we dit contant in een portomonneetje, maar dat werkte niet. Ik vergat het vaak, of er was geen kleingeld.
    Alle verdere uitgaven voor kleding, school e.d. doen wij gewoon van onze eigen rekening. Qua sporten moeten er eerst zwemdiploma's zijn (de jongste is nog bezig), de oudste zit op paardrijden. Een bijbaantje mag later, maar als school te veel is (wat ik bij veel kinderen om ons heen toch wel zie) liever niet.

Nina Sanders likes this.
  11. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    De kinderen krijgen bij ons zakgeld. De oudste 2 euro per week, de jongste 1 euro. Hiervoor moeten ze wel wat dingen doen per week. Op woensdag kamer opruimen (geldt vooral voor de oudste, is een 1e klas rommelkont :D) en iedere avond de tafel afruimen.
    Het geld gaat in de spaarpot en dit mogen ze besteden aan wat ze willen zolang het maar geen snoep is. Verder krijgen ze wel eens geld van opa's/ oma's voor rapport, vakantie ed. Dit gaat ook in de spaarpot.
    Heel eerlijk krijgen ze ook nog vaak dingen tussendoor of hoeven ze maar de helft te betalen (ze weten wel dat ze daarvoor bij papa moeten zijn en niet bij mij :roflmao:)

Mijn ouders hebben zo'n zilvervloot rekening (?) Voor de kinderen. Dat geld komt vrij als ze 18 zijn. Ik heb geen flauw idee wat ze sparen en hoeveel ze straks krijgen. Het is dat mijn ouders dit perse wilden doen omdat de andere kleinkinderen dat ook gekregen hebben.

Wij sparen zelf niet voor de toekomst. Inderdaad wat iemand hierboven schreef: hoeveel is het later nog waard? Qua studie ed. Is de verwachting dat we dat prima kunnen betalen. Over 8 jaar is ons huis grotendeels afbetaald en blijft er weinig hypotheek over. We hebben een groot inkomen en er blijft dus genoeg over om alles te bekostigen. Verder zullen wij / de meiden een leuk bedrag overhouden uit de erfenis van mijn schoonouders.
    Ik wil wel dat de kinderen een bijbaantje nemen als ze die leeftijd hebben. Niet alleen voor het geld maar ook voor hun ontwikkeling.

Kinderbijslag komt bij ons op de grote hoop. Hou me er totaal niet mee bezig wanneer het binnenkomt en hoeveel het is, geen idee eigenlijk :oops:
    Ik koop dingen als het nodig is. Wel let ik op de prijs al schaf ik tegenwoordig wel duurdere dingen aan. Mijn oudste groeit onwijs snel naar doet nu wel langer met kleding die die grens heb ik naar boven gesteld.
    De middelste groeit langzaam, aangezien de jongste ook een meisje is kan ik ook nog kleding doorschuiven. Ik ben er dus wel makkelijker in geworden de afgelopen jaren.

Sporten: ze moeten eerst A B en C hebben voor ze wat mogen kiezen. De oudste heeft erna atletiek gekozen de middelste is nu bezig met haar A diploma en wil erna ook op atletiek.

Rijbewijs nog niet over nagedacht. Ik denk dat dat 50/50 wordt maar ligt er ook aan hoe we er dan bijzitten financieel.

Nina Sanders likes this.
  12. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Eigenlijk doen wij dat met sparen ook wel. We hebben 1 hoop zonder bestemming :p
    Maar bij de oudste zijn we toen daarmee gestart omdat mijn man dat ‘leuk’ vond. Nou prima, waarom ook niet.

Oh edit: de spaarrekening wordt hier wel ‘aangetast’ bij verbouwingen of eerder ook voor de aanschaf van een auto. Dat doen we nu niet meer want we private leasen.

suus1983 likes this.
  13. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

Jul 17, 2013
    3,277
    1,440
    113
    Mijn kids zijn eigenlijk al best rijk zonder dat ze het weten :roflmao:. Oudste heeft al 25k spaargeld omdat hij nogal fanatieke opas en omas heeft.
    Wij geven wekelijks zakgeld (vergeten het ook vaak). Oudste (8) krijgt 1 euro en jongste ( 6) 0.50. Als ze iets willen moeten ze dat vragen voor de verjaardag of sinterklaas. Koop zelden zomaar iets.

Als ik wel eens iets op marktplaats verkoop geef ik het geld aan de kids. Maar ze kopen er zelden iets van, vinden ze zonde:D.

14. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

Aug 1, 2016
    38,191
    45,331
    113
    Zo! Dat is wel veel. De grootouders sparen hier niet voor de kinderen maar dat vind ik ook niet nodig. Wel pakken ze met verjaardagen flink uit (vinden ze ook leuk) en dat is me ook wat waard.

En soms maak ik een grap met een kern van waarheid, maar mijn vader wil nog wel eens vanuit Duitsland een kwartaalvoorraad luiers meenemen voor alle kinderen die op dat moment nog in de luiers zitten. Eerlijk, met Pampers pants scheelt dat enorm. Hij wil er nooit wat voor terug en ik vind het echt hartstikke lief. Dan neemt hij gelijk soms ook nieuwe sneakers mee voor alle jongens (hij weet dat ik een kindersneaker-obsessie heb en heeft van te voren dan uiteraard gevraagd welke ik op het oog heb) en dat is echt mega lief. Kunnen we weer even vooruit, zijn z’n woorden. Meestal neem ik hem dan wel mee uit eten haha ;)

esklessebes likes this.
  15. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Zakgeld krijgt die van 6 nu sinds kort, 50 cent. Die van 12 krijgt 3 euro pw en die van 14 25 per maand (nu in de 1e van de middelbare) Als m’n dochter naar de middelbare gaat zal dat ook wel 25 per maand worden. Daar kunnen ze dan voor zichzelf wat voor kopen, of een keer naar de bios/Mac etc met vrienden. Telefoon wordt door ons betaald.
    Jongste krijgt nog geen zakgeld.

Verder sparen we op de zilvervloot, dus 50 pm per kind, hopelijk voor straks voor iets leuks voor hun zelf en anders voor een deel studiekosten/rijbewijs als wij daar niet in kunnen voorzien op dat moment.

Sporten is ip 1 sport per kind (maar als ze echt niet kunnen kiezen en het kan qua tijd want dat is de grootste belemmerende factor bij ons mag het ook meer) en eerst zwemles.

En voor de rest weten we niet wat de toekomst brengt, dus genieten we nu maar van wat er kan. :)

Nina Sanders likes this.
  16. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

Mar 1, 2011
    548
    269
    63
    Ik heb 3 kinderen 1 van 11, 1 van 10 en 1 van 6. Hier krijgen ze geen zakgeld. Wel ben ik voor hun sporten elke maand 1000 euro kwijt. Als ze wat nodig zijn dan krijgen ze dat van ons. Als de oudste naar het voortgezet onderwijs gaat dan zorg ik wel dat ze een paar cent heeft wat ze vrij kan besteden.

17. brownielover

brownielover VIP lid

Mar 9, 2009
    8,148
    3,026
    113
    Nederland
    Wauw duizend euro voor alleen sport?? Wat voor sporten beoefenen je kinderen?:)

Nina Sanders and Mamavanvier95 like this.
  18. Cobon

Cobon Niet meer actief

Bijna 10.
    €10 p/m zakgeld op haar rekening gestort.
    €50 p/m sparen op haar zilvervloot voor rijbewijs en studie.

Nina Sanders likes this.
  19. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

Mar 1, 2011
    548
    269
    63
    2 hebben allebei een eigen wedstrijdpony en 1 racet

Nina Sanders and brownielover like this.
  20. Leolove

Leolove Fanatiek lid

Apr 16, 2016
    4,143
    1,682
    113
    De oudste krijgt sinds ze 6 is 1 euro per week, de jongste heeft geluk en krijgt nu al 50 cent. Hiervan mogen ze doen wat ze willen. Oudste heeft nog niet echt wensen, jongste ziet altijd wel iets wat ze hebben wil haha.
    Sparen voor beide 50 euro per maand en de kbs.
    Sporten doen ze al sinds ze net kunnen lopen, peutergym. Intussen allebei van turnen af, jongste nu net begonnen met zwemles, en die wil verder nog niks. Oudste zit op volley, zwemles En wil graag na de zomer beginnen met klimmen. Zolang het een beetje past in het schema en ze genoeg tijd over houdt voor andere dingen vinden we het prima, ze is nu eenmaal erg sportief en moet kunnen bewegen.

Nina Sanders likes this.

Share This Page