Ze komt inderdaad uit een Afrikaans land waar je of heel rijk bent of heel arm. Ik kan stoppen haar lunch te maken, maar dan krijg je net als de vorige keer dat ze er dus een probleem van gaat maken. En dat kan ik weer laten gebeuren en negeren, maar zij is dus zo erg dat ze ondanks dat je haar negeert doorgaat. We hebben haar wel vaker ergens op gewezen namelijk, nou dan ging ze los hoor! En er zit dan geen stop op. Ze kan uren doorgaan! Ik heb haar 1 keer gezegd dat het wel genoeg was. Toen heb ik een enorme shitload over mij heen gehad. Dat het respectloos was van mij om te zeggen dat ze een keer haar mond moest houden. Ik ben toen ook weg gegaan en heb mijn man gezegd dat ik niet eerder terugkom voordat zij besefte waar ze mee bezig was. Was ook nog eens in een heel ander land. Ik ben uren weg gebleven, ze was er namelijk van overtuigd dat ik mijn mond had moeten houden. Haar excuses toen waren fake, maar heb ze omwille van mijn man en kinderen geaccepteerd. Dit soort dingen wil ik gewoon niet meer mijn energie in steken, ze doet er toch niks mee.
Eeeuh, je gunt het haar dus wel dat ze je compleet onder de duim heeft en je als sloofje gebruikt? Nou sorry hoor maar dan praat ze maar slecht over mij. So what? Er is er maar 1 die hier in haar vuistje lacht en dat is je schoonmoeder. Serieusq, denk je nu echt dat ze je nu bij familie op gaat hemelen of geen kwaad meer over je praat? Dit soort mensen verzinnen wel wat anders om iemand zwart te maken. Van mij zou ze niks meer krijgen. No way dat ik tussen de middag naar huis zou gaan om haar te bedienen. Q Ze kan van dr luie reet afkomen en dr handen uit dr mouwen steken. Zelf dr eten en drinken pakken en wat meehelpen in het huishouden. Wat klusjes in huis doen. En zo niet, dan negeren die hap. Veegt ze wel haar eigen kont af of moet je dat ook voor dr doen?
Omdat er in dit geval geen goed of fout is maar anders. dat hoef je ook niet te begrijpen. Ik kies ervoor om met mijn man getrouwd te zijn en daar komt (voor een klein stukje) ook zijn cultuur meekijken. Hoe super mijn man met mij en de kinderen omgaat kan ik niet ook zijn moeder verwachten te veranderen. Dit is de norm voor hun, het is zo normaal, geaccepteerd en de standaard verwachting dat ik dat niet bij iemand van 65 meer kan veranderen. Dus ja in nl ogen ben Ik de slaaf van mijn smoeder als ze bij mij (soms weken) in huis is. Maar in haar ogen doe ik gewoon wat je hoort te doen en ik kies ervoor ook haar cultuur en de verwachting te respecteren en klaag ik af en toe bij mijn man. Het hoort er in mijn ogen gewoon bij.
En dan gaat ze maar als een dolle tekeer. Kinderen pakken en lekker op stap gaan. Laat haar maar in dr sop gaarkoken. Werkt net als bij kleine kinderen. Slecht gedrag Negeren, negeren en negeren.
Hoe reageert je man dan? Staat hij wel achter je? Dan vind ik namelijk belangrijk. Samen sta je sterk en waar is de schoonvader in dit verhaal? Ik las zojuist dat hij weet hoe het in het westen werkt, kan hij haar niet meer sturen? Verder hoop ik dat je man haar meer instructies geeft, dat werkt prima
Als ik dit lees en gedrag wordt vegoelijkt met het argument cultuur... dan denk ik dat er in NL nig veel moet gebeuren op het gebied van integratie. Want er wonen hier veel culturen bij elkaar in dit land en dat heeft veel mooie kanten. Maar vasthouden aan een cultuur waarin er echt duidelijk sprake is van ondergeschiktheid en disrespect, daar kan ik persoonlijk echt helemaal niks mee. Kinderen zien hoe hun ouders en grootouders vasthouden aan die culturele waarden. En zo houd je dus op grond van ‘cultuur’ ongelijkheid in stand. Ik vind dat een heel slechte zaak.
Mij is altijd geleerd dat het geven en nemen is. Op deze manier is jouw cultuur dus grote bullshit waar overheen gedenderd wordt. Al is je schoonmoeder 120, respect hoort wederzijds te zijn.
Maar hoe zit het dan voor jouw man als jouw moeder bij jullie komt? Moet hij dan haar "sloofje" zijn?
Dan denkt ze maar dat ze mij onder de duim heeft, dat heeft ze niet. Op het moment dat ze mij zover kan krijgen dat ik een discussie met haar aanga, dan heeft ze mij precies waar ze mij wil hebben. Zij is zo zielig dat ze geen enkele moeite wil nemen om het leven van haar zoon te leren kennen en houdt zich vast aan haar eigen gedachten van wat “normaal” is. Zij mist door haar instelling heel veel. En eigenlijk heb ik medelijden met haar dat ze dit niet in wil en kan zien. En ookal klaagt ze nu over mij, maakt mij niet uit. Ik weet in ieder geval dat ik mij 100% heb ingezet en dat is voor mij veel meer waard. Ik sta boven haar en dat gedrag. En laat mij daardoor absoluut niet kennen door haar maar lekker in haar sop gaar te laten koken. Dat is gewoon mijn manier van handelen.
Mijn schoonmoeder woont niet in Nederland, ze heeft dus geen reden om te integreren. Ze is slechts op bezoek.
Dat weet ik, maar wat ik al zei: er wonen waarschijnlijk genoeg mensen in NL die net zo zijn als je schoonmoeder. Je moet ergens een begin maken. En verder geef je ook weer een voorbeeld aan je kinderen.
Hij staat inderdaad achter mij en heeft groot respect dat ik het op deze manier doe. Ik krijg vanuit hem elke dag de waardering dat ik ondanks alles toch voor zijn moeder zorg.Hij wil er gerust wat van zeggen, maar dit hoeft niet van mij anders krijgen hij een hele invasie over zich heen. Mijn schoonouders zijn gescheiden, dus mijn schoonvader bemoeit zich niet met haar. Die is allang blij er vanaf te zijn! Ik snap dat anderen het totaal anders zouden doen, maar het is gewoon niet zo makkelijk als er gedacht word. Er zit ook zoveel gevoel achter. Ik heb mijn man op breekpunten meegemaakt dat hij enorme heimwee had, het zitten in een tweestrijd want in een ander continent zit je familie waar je graag wil zijn maar 10! jaar niet heen kon en hier heb je een gezin die je ook niet wil verlaten. Want daarheen gaan was tot een aantal jaren terug geen optie, dan had hij nooit meer naar zijn gezin in Nederland terug kunnen komen. De pijn die ik heb gezien, dan stellen die 2 maanden mijn schoonmoeder over de vloer niks voor. Ik weet dat hij hetzelfde voor mij zou doen!
Ik blijf het vreemd vinden dat JIJ je aanpast aan een niet geboorte cultuur van jezelf in je eigen huis? Waarom moet jij dat? Jij bent ook een mens. Laat je man en sm lekker samen cultureel doen. Waarom HIJ niet? En als hij dan maar 1 week op kan brengen ivm werk of simpelweg aankunnen dan is dat zo. Stop met sloven!
Ik vind het ontzettend lief van je dat je dit voor haar doet, ook al behandeld ze jou niet goed. Het getuigt van veel liefde en respect voor je man om dit 'in huis te halen'. Persoonlijk vind ik haar gedrag ook wel ver gaan, maarja het is een enorm cultuurverschil dus ik wil daar ook niet te veel over oordelen. Ik hoop voor je dat de tijd totdat ze naar huis gaat voorbij vliegt en je man daarna een enorme bos bloemen voor je koopt
Ik had der echt geen lunch gemaakt hoor Als ze honger krijgt loopt ze vanzelf wel naar de koelkast Was ze boos geworden had ik men spullen gepakt en was ik wel naar een hotel gegaan. Zou me niet zo laten behandelen , cultuurverschil of niet
Ik ben wel benieuwd uit welk land ze komt. Omdat je zegt dat het 'daar' geaccepteerd gedrag is. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat een Afrikaanse vrouw onder het mom van cultuur niet voor haar eigen kinderen zorgt en haar zoon voor alles laat opdraaien. Dat is toch echt een flaw in character, lijkt mij.
En ik pas mij niet volledig aan hoor! Als we dat zouden doen, zouden we geen Sinterklaas vieren, kwam er geen kerstboom in huis of zouden mijn vriendinnen aankomende zaterdag niet komen borrelen. Ik heb uiteraard mijn grenzen!