Hallo dames, ik heb hard advies nodig. Ik ga binnenkort ff informeren bij het consultatiebureau maar wil ook graag advies van jullie. Ik heb een kindje van 14 maanden en heb het idee dat ik alles verkeerd heb gedaan vanaf het begin. Hij krijgt borstvoeding en ik heb het helaas onbewust zo aangeleerd dat hij zowel overdag als s'nachts aan de borst in slaap valt. Dus hij heeft nooit zelfstandig in slaap leren vallen, altijd aan de borst. En zowel overdag als s'nachts wordt ie even wakker, hup weer aan de borst en dan slaapt ie weer verder. Dit is natuurlijk voor mij erg lastig. Wat ik ook verkeerd heb gedaan is dat hij bij mij in bed slaapt. Nu ben ik 4 maanden zwanger en vind ik het allemaal vermoeiend worden en wil ik dus de borstvoeding stoppen, een ledikant aanschaffen en hem leren om dus in zijn bedje te slapen. Maar hoe pak ik dit nu aan? Ik denk zelf dat het het beste is om eerst te stoppen met de borstvoeding en daarna het slapen aanleren. Anders is het teveel verandering ineens? Maar dan is mijn eerste vraag, hoe stop ik de borstvoeding? En tweede vraag, als dat goed gegaan is hoe leer ik hem in zn bedje te slapen. Verder vind ik dat hij een hele actieve/onrustige en beetje agressieve baby is maar misschien is dat omdat hij vanaf het begin geen regelmaat heeft gehad. Soms voelt t echt alsof ik gefaald heb.... Hopelijk hebben jullie tips voor me.
Hoi, Wat vervelend voor je, inderdaad een lastige situatie. Wat ik in ieder geval zou doen, is inderdaad niet borstvoeding afbouwen en tegelijkertijd slapen in een ledikantje aanleren. Ik zou denk ik beginnen met in ledikant leren te slapen en dan overdag beginnen. Ik zorgde met mijn dochter dat ze na het drinken aan de borst niet in slaap viel (meestal werd ze vanzelf weer wakker), dan was het speeltijd. En daarna, bij vermoeidheidsverschijnselen (in oogjes wrijven, rode wangen, geeuwen) wakker in bed leggen. Dat is echt heel belangrijk, dat je je kindje wakker in bed legt en niet slapend want dan is het paniek als het kindje wakker wordt. 's Nachts is het natuurlijk niet zo'n goed plan om je kindje echt goed wakker te maken na de borst, dus dan zou ik m na borst in bedje leggen met bijvoorbeeld een doekje/knuffeltje waar je kindje aan gehecht is. Als dit allemaal lukt, zou je de bv misschien wel gewoon kunnen voortzetten. Succes!!
Ik zou idd ook beginnen met in zijn ledikantje te slapen. Daarna de borstvoeding af bouwen. Dit kan je doen door eerst 1 voeding te vervangen voor flesvoeding. Dit hou je een week vol, dan vervang je de tweede voeding. Meer heeft hij er niet meer denk ?
eventueel kan je als tussenstap in eigen bedje ook een klein flesje geven zodat ie gaat slapen. en dan zodra hij goed gewend is in zijn eigen bed dit flesje gaan afbouwen, bijv steeds wat minder en uiteindelijk alleen slokje water geven bij huilen. veel succes! Je hebt echt niet gefaald, soms ontstaan gewoontes gewoon. Tis wel moeilijk om het te veranderen maar de volhouder wint. Doorzetten en consequent zijn in wat je per stapje gaat veranderen!!
Je kunt met het slapen ook voor een tussenstap kiezen: het ledikantje eerst op jullie kamer, dan went hij aan het bedje terwijl hij wel in een bekende omgeving ligt. En ook nog heel belangrijk: je hebt echt niet gefaald! Je hebt je kindje heel veel geborgenheid en veiligheid gegeven in een belangrijke periode. En nu vind je de tijd rijp om nieuwe gewoontes aan te leren, dat komt echt wel goed!
Eens met mijn voorgangers: zou ook eerst beginnen met slapen in het ledikantje overdag voordat je de BV af gaat bouwen. Hoeveel voedingen krijgt hij nog per dag? Het is inderdaad lastig om het nu nog af te leren en zal gepaard gaan met een aantal onrustige dagen/ nachten ben ik bang. Maar het is wel belangrijk om dan toch door te zetten... Je kindje is inmiddels een dreumes die ook een eigen willetje krijgt/ heeft, dus dat kan het ook nog extra pittig maken. Geef je naast de BV overdag ook nog andere zuivel?? Want ip kan hij meteen over op koemelk (tenzij hij een allergie heeft).... Bij voorkeur ook volle koemelk, daar zitten de beste vetten in. Daarvan is 300-500cc/ dag voldoende na 1 jaar. Je kan inderdaad eerst 1 voeding vervangen en na een week weer een voeding, maar dat ligt er aan hoeveel voedingen je per dag nog geeft... Wat betreft het slapen: misschien kan papa naar hem toe gaan als hij 's nachts wakker wordt, anders koppelt hij jou misschien meteen met eten/ de borst en wordt hij misschien alleen nog maar onrustiger als hij het niet krijgt. Het zal even pittig zijn, maar het is wel de moeite om door te zetten! Succes... Even off topic: Vroeg me trouwens nog wat af: hoe doe je het dan met tanden poetsen als hij aan de borst in slaap valt??
Je hoeft niet zo hard voor jezelf te zijn hoor! Je hebt helemaal niet gefaald. Je zoontje heeft 14 maanden lang de beste troost gehad die hij kon krijgen! En is altijd met alle liefde in slaap gevallen. Meer kon hij niet wensen Qua afbouwen sluit ik me aan bij het voorgaande.
Ter aanvulling: je hebt inderdaad helemaal niet gefaald!!! Zo moet je niet denken... Je hebt je kindje tot nu toe alles gegeven waar hij behoefte aan had: geborgenheid! Dit wordt gewoon een nieuwe fase in jullie leven, de weg naar (meer) zelfstandigheid!