bv en zwanger worden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door leutjj, 11 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leutjj

    leutjj Niet meer actief

    We hebben besloten om voor ons tweede wondertje te gaan.
    nu heb ik wel een paar vragen..
    geef onze dochter van 13 maand nog steeds bv en eigenlijk wil ik daar nog niet mee stoppen. ben thuis mama dus ze krijgt het eigenlijk nog de hele dag door wanneer zij wil.

    mijn vragen zijn;

    hoe hebben jullie het ervaren om zwanger te zijn en nog je kindje aan de borst?
    is het de hele zwangerschap gelukt of stopte het?
    heb ook wel gehoord dat als er geen melk meer uit komt ze toch nog kan blijven 'drinken' en het later weer op gang komt.

    tot nu toe zou onze kleine meid ook niet zonder bv kunnen.
     
  2. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Hier ging het goed. Het zwanger worden zelf en tijdens de zwangerschap voeden. Ze heeft wel een tijdje droog gedronken maar dat vond ze niet erg.ik gaf haar na het drinken nog haar beker met water zodat ze dat bij mij op schoot kon drinken.
    Na de bevalling kwam de melk ook goed op gang en hebben ze nog 4 maanden samen gedronken. Daarna wilde de oudste niet meer.
     
  3. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83
    Ik heb geen ervaring hiermee maar wat ik me af vraag is het volgende. Ze zeggen altijd dat de melk precies is aangepast aan de behoefte van je kind. Daarom nooit te veel als het om bv gaat.Daarom zó goed bij een prematuur, de melk is daaraan aangepast (was bij mijn eerste zo).

    Maar als je 2 kids kort op mekaar krijgt en ze dus beide bv geeft, hoe is het dan aangepast aan het kind?
     
  4. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben zwanger en heb ons meisje van 21 maanden aan de borst.
    Zwanger worden was geen probleem en onze dochter drinkt nu al zo'n week of 10 droog en het lijkt er niet op dat ze stopt.

    Ik heb altijd begrepen dat de melk is aangepast op het jongste kind maar ik weet niet hoe dat zit als de jongste prematuur geboren wordt.
    Ik ben nu bezig in het boek 'adventures in tandemnursing', mocht ik het antwoord daarin tegenkomen dan zal ik nog even reageren.
     
  5. leutjj

    leutjj Niet meer actief

    @arual83 voelt het voor jou zelf anders dat ze droog drinkt of valt dat best mee?

    @giebel dat is een goede vraagt, maar zelf denk ik dat je lichaam het aanpast aan beide een beetje. Want als je een tweeling zou krijgen past je lichaam zich daar toch op aan met bv?
    Ik weer het niet eigenlijk!
     
  6. MamaMaya

    MamaMaya Fanatiek lid

    6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik ben zwanger geworden met mijn jongste dochter nog aan de borst. Ze was 2j9mnd toen ik zwanger werd en dronk nog 1 á 2 keer, sporadisch meer bij ziekte. Ik had toen goed 1j terug een cyclus, zij het lang en onregelmatig. Mijn dochter is blijven drinken tot er geen melk meer kwam, dat was rond 4 maanden. Ik vond het droogdrinken eerder onaangenaam, maar niet pijnlijk. Tandemvoeden was nooit de ambitie hier, maar mocht ze volgehouden hebben, dan had ik het wel willen proberen. Maar nu was het goed zo.

    De melk is qua samenstelling aangepast aan het jongste kind volgens mij, en qua hoeveelheid aan het aantal kinderen aan de borst.

    Succes met zwanger worden!
     
  7. Lauwra

    Lauwra Fanatiek lid

    5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Lijkt me prachtig om zwanger te worden tijdens je borstvoedingsperiode en daarna 2 kindjes aan de borst!!

    Volgens mij produceer je ook gewoon weer colostrum als je net bevallen bent. En er wordt dan ook geadviseerd om altijd eerst het jongste kind aan te leggen en dan de oudste.

    Bij mijn zus is het niet gelukt, die had geen melk meer toen ze net zwanger was. Heeft heel veel gekolft en extra aangelegd, maar jongste bleef afvallen:( dus is overgegaan op kunstvoeding noodgewongen eigenlijk. (Helaas is de zwangerschap een MA geworden bij 16 weken, maar dat terzijde)
     
  8. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Lawra, er komt idd eerst weer colostrum na de bevalling. (de oudste had bijv wat zachtere ontlasting hiervan)Het gaat hier ook om een kindje dat al ouder is dus niet meer volledig afhankelijk is van de borstvoeding dus niet afhankelijk van flesvoeding. Mocht de productie dalen.het is natuurlijk wel fijn om door te blijven voeden zolang mama en kind dit willen.
    Na de bevalling wordt idd aangeraden om eerst de jongste en dan de oudste aan te leggen.
    Hier heb ik dat gedaan totdat ik zo'n flinke stuwing kreeg dat ik met druk afkolven binnen 3 minuten 250 CC aan een kant had.toen eerst de oudste laten drinken en gaan blokvoeden. En later heb ik ze meestal niet vlak achter elkaar gehad omdat de oudste alleen smorgens en s'avonds dronk.
    De oudste hebben we trouwens een pop voor de bevalling gegeven zodat ze een beetje aan het idee kon wennen. (die geeft ze nu vaak zelf ook de borst en moet dan ook een boertje laten). We hebben haar ook vaak verteld dat de baby strakjes ook borstje ging drinken en dat ze dat ook mocht blijven doen.gelukkig hier niet jaloers geweest.
    Succes ermee en hopelijk mag je straks 2 kleintjes aan de borst!
     
  9. Lieke84

    Lieke84 Fanatiek lid

    1 jun 2011
    3.016
    1
    38
    Hier ook zwanger geworden terwijl ik borstvoeding gaf, gaf toen 1 jaar BV. Dit liepprima tot ik 6 maanden zwanger was. Toen had ik te weinig melk en wilde mijn zoontje niet meer. Na de bevalling toonde hij wel intresse in de borst, maar aangezien hij toen met zijn laatste kiezen bezig was een veel aanhet bijten was, heb ik dat niet aandurft. Weet ook niet zeker of ik het anders had gedaan hoor....
     

Deel Deze Pagina