Hoi allemaal, Afgelopen maand de diagnose psoriasis gekregen. Van de dermatoloog heb ik een middeltje gekregen wat ik op de plekken moet smeren voor 4 weken (zo'n spray kom ff niet op de naam). Afgelopen weken, heb ik enorm veel stress ondervonden en het houdt voorlopig ook niet op helaas... (lang verhaal, maar ik ben echt op) Hierdoor komen er steeds nieuwe plekken bij op mijn benen. Ze jeuken/branden enorm en ik word er gek van Wat doen jullie om de klachten te minderen? Ik gebruik sensitive Douchegel en smeer me daarna nooit in, aangezien mijn huid op bijna alles reageerde... Ik ben hier een leek in. Wat kan ik doen om de klachten te minderen? Welke zeep/douchegel/lotion of zalf raden jullie aan?
Ik heb geen psoriasis, maar mastocytose. Totaal wat anders. Alleen de uiterlijke kenmerken komen wat overeen. Ik heb veel baat gehad bij licht therapie. Mn hele lijf zat eronder, incl gezicht. Op dit moment is het beperkt tot onderarmen en onder benen. Helemaal happy mee, door de lichttherapie. De vriend van mijn schoonzus heeft wel psoriasis en heeft ook veel baat gehad bij lichttherapie. Ik weet dat hij momenteel een soort chemo medicatie slikt ertegen. Anders is het voor hem geen uithouden.
infraroodstraling helpt bij mijn vader om het onder controle te houden.. edit; foutje, ook licht therapie, zoals hier boven beschreven dacht infrarood, wist het niet meer zeker
Langs de dermatoloog voor een andere behandeling. Daarnaast gebruik ik als shampoo zarqua (ik heb het ook heel erg op de hoofdhuid) zout en zon wil ook helpen, dus op een mooie dag lig ik in een sauna met een zoutbad. Het is en blijft een rotziekte maar er is veel medicatie tegen.. ik heb een erge vorm en al 20 jaar en spuit nu injecties welke het goed onder controle houden..
Wat moet ik verstaan onder lichttherapie en hoe kom ik daarvoor in aanmerking? @mam1991 gebruik je verder nog andere midellen? Bepaalde zeep of zalf oid?
Ik heb binnenkort weer een afspraak staan. Uit wanhoop heb ik mijn broek uitgtrokken en zit ik in mijn onderbroek op de bank. Word er gillendend gek van heb de plekken nu extra dik ingesmeerd met vaseline. Is idd een nare rotziekte... Ik had sinds een aantal jaren plekjes op mijn knieën en dacht altijd dat het eczeem was. Werd met stress erger, maar bereidde zich nooit uit.. Sinds een aantal weken ondervind ik echter enorm veel stress en is het zich in een rap tempo aan het uitbereiden!
Lichttherapie is meestal uvb (small spectrum)licht. Er zijn ook nog andere types maar die zijn voor andere huidziekten. Je staat in een soort zonnebank. Het is een behandeling die je maar een aantal keer (5-6x) kunt doen in je leven en daarom kom je er alleen voor in aanmerking als je voor een bepaald percentage aangedaan bent. De rede is omdat lichttherapie een licht verhoogde kans geeft op huidkanker. Als je bijv alleen plekken hebt op je ellebogen en een paar op de romp is het zonde om daarmee te starten. Dit gaat via de dermatoloog en dan zul je waarschijnlijk 3x in de week naar het ziekenhuis moeten komen voor belichting. Stress is een trigger voor de psoriasis. Gebruik je de spuitbus (enstilar?) nog? Ik zou dat in ieder geval 1x per dag gebruiken. Zodra het rustig wordt zou je evt kunnen afbouwen naar 4 dagen van de week. Daarnaast kun je smeren met een basiszalf. Ook kun je lokaal nog wat uitbreiden met bijv silkis of teerzalven voor in de avond.
Je komt in een cabine met UVB straling, dit bouw je ontzettend langzaam op. 2x per week ging ik naar het ziekenhuis. Na een week of 6 merkte ik zichtbaar verschil. Ging via de dermatoloog. Nee ik smeer niks, het zit in mijn bloed de ziekte die ik heb. Smeren met crème/zalfjes doet niks.
Hmmm denk dat ik het beter oversla dan.. Dank voor de tips! Denk dat ik maandag de huisarts bel voor een receptje silkis. Heb het ff gegooled en lijkt me fijn om er bij te gebruiken. Ik gebruik idd de spuitbus enstilar. Ben er pas anderhalve week mee begonnen.
He bah lijkt me ook een vervelende aandoening. Heb het net gegoogled. Wat een rotaandoeningen zijn het ook!
Alle middelen die ik van de dermatoloog heb gekregen maakte het alleen maar erger. Het kwam op andere plekken drie keer zo hard terug. Ik gebruik een zalfje van aloe Vera en ga om de dag met zeezout in bad. Dat is het enige wat voor mij werkt.
Ik zou in ieder geval een zeep zonder sls/parabenen etc gebruiken. Heb je al eens pure wolvet (lanoline) geprobeerd?
Ik heb het ook helaas. Meestal een paar plekken, maar vorig jaar had ik een uitbraak. Binnen drie dagen zat mijn hele lichaam eronder. Ik heb twee soorten zalf gekregen en een flesje met een doorzichtige lotion. Heftig spul, maar het hielp wel. Na een paar maanden was het weer weg. Heb het via de huisarts gekregen.
Ik heb ook psoriasis en inderdaad, bij stress wordt het erger, maar ook bij warmte. Ik zou eens kijken of er alternatief misschien nog oplossingen zijn en je geeft aan dat de stress voorlopig niet minder wordt, maar misschien kan je toch kijken of je daar iets aan kan doen door naar de huisarts te gaan? Veel sterkte!
Ik heb psoriasis en heb het onder controle. Ik had grote plekken op mijn benen en armen. Mijn aanpassingen: -2 x per week in bad (38 graden, niet langer dan een half uur) met zeezout uit de dode zee (te halen bij kruidvat) -Alleen douchen wanneer noodzakelijk (kort en lauw) -Vit. D, B12 en magnesium slikken -GEEN STRESS (mijn trigger) -lekker in de zon! -voeding aanpassen (alles op soja) + thee drinken met echte honing van de imker Ik heb alle tips van het internet gehaald en bekeken wat bij mij werkte, het duurde ongeveer 6 maanden voordat ik psoriasis vrij was. Heb een half jaar geleden een kleine uitbraak gehad, een paar plekken op mijn been en 1 in mijn gezicht en ben weer trouw aan mijn regime! Succes ermee!!!
Ik weet niet wat de bron van stress is. Maar dat heeft grote invloed. Al die middeltjes helpen weinig als jij niets aan de stress doet. Verder gebruik biologische/veganistische producten. Lichttherapie en zonlicht.
Lichttherapie kan in sommige gevallen ook thuis, dus als het moeilijk is om vaak naar het ziekenhuis te gaan is dat misschien een optie. Verder is er soms sprake van het kobner effect bij psoriasis. Dat betekent dat er nieuwe plekken ontstaan als de huid ergens beschadigd is geweest. Op benen kan bijvoorbeeld scheren of epileren een trigger zijn. Dit merk je dan enkele weken later.. Het heeft trouwens geen zin om enstilar en silkis te combineren. De werkzane stof van silkis zit al in de enstilar.
Ik weet ook sinds een half jaar dat ik psoriasis heb, silkis hielp bij mij niet en gebruik nu sinds wen week enstilar en zie nu al verbetering. Zou het eerst even aankijken of dit werkt.