Keukenprinsessen onder ons, wie kan me helpen? Of misschien valt er helemaal niets te helpen, dat kan ook... Mijn man en ik zijn gek op stamppot witlof met ham en kaas. Gewoon witlof en aardappelen koken, door elkaar stampen, hamblokjes erdoor en dan geraspte kaas. Heel simpel, maar we eten er onze vingers bij op ! De kaas roer ik er in de pan door, maar als ik daarna het eten uit de pan geschept heb, blijft er gesmolten kaas aan de binnenkant van de pan plakken. Dat is altijd een heel karwei om er weer uit te krijgen. Met de afwasborstel (jaja, hier is er nog eentje die met de hand afwast ) gaat het niet, want dan blijft de kaas tussen de borstelharen zitten.... Echt heel vies! Dus gebruik ik een schuursponsje om de kaas van de pan af te krijgen. Maar dan heb ik hetzelfde probleem, de kaas gaat op het harde deel van het schuursponsje zitten en dat krijg ik er niet meer vanaf. Dus moet ik het schuursponsje na gebruik weggooien. Nu zit ik er niet mee dat ik het schuursponsje na één keer gebruikt te hebben al weg moet gooien, zo duur zijn die dingen nou ook weer niet. Maar misschien hebben jullie een beter idee om de pan schoon te krijgen? Vind het zo'n gek gevoel dat stamppot witlof mij iedere keer een schuurspons kost. Dat moet toch eenvoudiger kunnen . Mmmm, zometeen weer smullen van mijn zelfgemaakte prakkie !
Is het aangebrand dan? Zo ja, zou ik cola in de pan gooien en dan op het vuur zetten dan weekt het zo los..
Ik zet het vaak al in het water met sop om te weken, maar die kaas is taai spul... Vaak zit het dan nog steeds aan de rand vast. En Lydian, het is niet aangebrand, maar die tip van de cola vind ik geweldig! Ik laat namelijk andere gerechten wel eens aanbranden, en dan sta ik te schrobben! Ik ga het eens een keertje uitproberen, die cola tip!!
Wat ik wel eens doe dan, als ik een aangebrande pan heb, met wat keukenpapier en je nagels eraf schrapen haha. Mocht die cola niet lukken. Maar ja, ook weer zonde van de cola toch? Zo blijf je bezig denk ik haha
Haha, ja das waar, zo blijf je bezig. Maar cola in een pan kwakken is toch makkelijker dan met een schuursponsje schrobben
Ik doe altijd meteen na het eten de pan een nachtje met een sopje laten staan. Vokgende dag is alles losgeweekt.
Voor het koken je pan met zilverfolie bekleden Zo dat je allen het zilverfolie er uit hoeft te halen en normaal de pan kan afwassen of de witlof ham/kaas in de oven doen. Daar onder ook zilverfolie mag wel een of twee laagjes. Dan blijft het wat makkelijker schoon.En is kaas makkelijker weg te halen.