Vandaag kreeg ik een onverwachte bloeduitslag. Was een routine bloedonderzoek ivm een operatie die ik heb gehad, daarvoor wordt standaard bloed geprikt. Nou gaat het herstel heel goed en de operatie verliep zonder complicaties, dus dit overvalt me. Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts en de gyneacoloog kon verder geen inforrmatie geven behalve dat ik naar de huisarts moet voor vervolgonderzoek. Ik zou het fijn vinden als iemand misschien meer informatie voor me heeft. Het gaat om te dik bloed, afwijkende HB en Hematocriet.
Ik denk dat het zonder context moeilijk uitleg geven is. Waaraan ben je geopereerd? Waarom naar de huisarts én de gyn? Laag HB duid op een anemie. Maar het kan ook een andere betekenis hebben. Daarbij; waardoor zou een eventuele anemie ontstaan zijn?
vaak is je hb dan te hoog en je ht ook, dit kunnen op verschillende dingen duiden. Soms een meet fout soms bijv een autoimmuun iets etc. Met alleen een bloeduitslag alleen kan je niet veel zeggen. Daarom wordt je denk ik ook weer terug verwezen.
Het gaat om een plotseling verhoogde HB waar ik normaal te laag zit. Hematocriet is ook verhoogd. Bloed is geprikt de ochtend voor de operatie, ik heb bijna geen bloed verloren tijdens de operatie (baarmoederverwijdering en endometriose schoonmaak). Gisteren ben ik bij de huisarts geweest omdat ik veel hevige pijn en ongemakkelijk gevoel heb in de linker bovenuik, net onder de ribben, vooral messteken/krampen en pijn bij diep inademen. Hij wist het niet zo goed, behalve maagpijn en maagbeschermers. Toen belde vandaag de gyneacoloog met deze uitslagen.
Hoop een meetfout, maar heb allerlei rare klachten opeens waardoor ik dinsdag al bij de huisarts was: - pijn bovenbuik links, milt/maag - hevige pijn bij diep inademen (ook links oven onder ribben) - Ontstoken ader na infuus - Elke ochtend/dag hoofdpijn - Pijn achter schouderblad links
Als je alleen de uitslagen van hb en ht hebt, dan kan het werkelijk alles zijn. Weet je hoe hoog de waardes precies waren. Het kan van totaal onschuldig tot potentieel levensbedreigend zijn. Ik zou echt even het verhaal van je arts afwachten, hoe moeilijk dat ook is.
Je kunt googelen op te hoog Hematocriet en Hemoglobine, dan kom je wel bij een bepaalde aandoening uit. Ik ga het niet meteen noemen omdat het maar 1 van de vele opties is. Ik zou de interpretatie van de waarden aan de huisarts overlaten..
Is er een mogelijkheid dat je je uitslagen eerder met je huisarts kan bespreken? Van onzekerheid wordt het ook niet beter en er flink op los google'en ook niet. Ik zou dit soort zaken liever aan je huisarts overlaten. Schrijf vooral even de dingen op die je voelt in je lichaam en maak jezelf niet gek! Want straks ga je overal iets achter zitten en is het allemaal 1 grote mindfuck.
Ik ga morgen bellen! Ik was toevallig dinsdag al bij de huisarts geweest ivm vreemde klachten (pijn milt/maag, pijn bij inademen en een aderontsteking waar het infuus zat). Morgen bellen of ik eerder terecht kan.
Te hoog hematocriet kan het bloed stroperiger maken. Het kan natuurlijk zijn dat de klachten die je hebt los staan van je bloeduitslagen. De arts kan nu kijken of het met elkaar te maken heeft of niet. Als je het vervelend vindt om tot volgende week te wachten zou je morgenochtend kunnen bellen om te vragen of ze willen laten weten als er eventuele afspraken uitvallen en of je daar voor in de plaats mag.
Altijd navragen bij de huisarts. Dik bloeddruk geeft zoals gezegd hoog Ht en Hb. Hoog Ht kan komen door teveel rode bloedcellen of te weinig plasma. Dat laatste zie je vaak bij uitdroging, drink je genoeg? Het kan bijvoorbeeld ook aan de longen liggen bijvoorbeeld, slechter functionerende longen = verminderde zuurstofopname = verhoogde productie rode bloedcellen. En zo kan het nog vele andere oorzaken hebben. Je moet echt het complete plaatje hebben, wil je een goed conclusie kunnen trekken. Het is nu dus nog teveel giswerk, dus toch even afwachten.
Hebben ze bij jouw ingreep ook gas gebruikt om ruimte te creëren zodat ze er goed bij konden en zicht hadden? Die pijn in bovenbuik en schouder en pijn bij ademen herken ik namelijk daarvan na mijn galblaas verwijdering (net als ontstoken ader na infuus) en nu weer die pijn door het gas na sterrilisatie. Heb je de gyn niet gevraagd waar het op man wijzen? En anders bel je morgen terug of met de huisarts dat het je niet lekker zit en liever voor het weekend wat duidelijkheid hebt omdat je hier een beetje zenuwachtig en onzeker van word.
Dacht ook meteen aan dat gas. Heb daar echt zeker 2 WK ongemak van gehad en echt pijn . Middenrif gebied en schouders zelfs. Kon snoer rechtop staan. Zou indd ook gewoon de huisarts bellen dat je graag wilt weten waar je aan toe bent
Ik ben geen officiële medicus maar je mag je waardes ook pb aan mij doen. Heb een lange zoektocht met vanalles en nog wat achter de rug (jaaaren)
Maar je kent het medisch dossier van to niet dus het lijkt mij verstandiger om dit aan haar arts over te laten.
Nee ik ben geen arts idd. Helaas zitten artsen er ook wel eens naast (vaak ). Vitamine b12 en schildklier kennen een donkergrijs gebied die artsen niet erkennen en ook bestaat er een ijzertekort zonder dalend hb om maar een klein voorbeeld te noemen. Hoe hoog is de celafbraak etc. Ik kan ook geen pillen voorschrijven maar kan misschien wel in een richting kijken waar ts dan weer met de arts in overleg kan.
Dat kan altijd nog als er niets uit het gesprek met de arts komt. Ik zou het voor nu tussen to en de arts laten.