tips nodig van experts ivm borstvoeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mamavanmenno200, 6 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    hallo dames

Berre is nu 9 weken en de borstvoeding loopt super goed waar ik heel blij om ben.

Nu gaan we volgende week een dagje zonder Berre op stap met onze oudste zoon en er rijzen een aantal issues naar boven wat ik moet gaan doen met kolven.

Ik ben nu al sinds week 6 aan het kolven om een voorraadje in huis te hebben (ik ga in september ook weer aan het werk en weet niet of kolven op het werk gaat lukken...). Berre drinkt ook flink uit flesje (timmee tippie - die van medela wou hij niet aanvaarden)...

Mijn mama gaat dagje babysitten en zij zal dus de bevroren borstvoeding gaan geven.

Alleen weet ik niet goed hoe ze dat moet gaan doen... of beter gezegd hoeveel kan ze best geven per keer? Ik zit op zo'n 8 a 0 voedingen per dag en Berre weegt bijna 5 kilo ... dus ik had berekend dat hij zo'n 750 cc per 24u zou moeten hebben.

Ik heb de indruk dat hij s ochtends en s avonds (laatste borstvoeding rond 22-23u) meer en langer drinkt dan overdag (dan is het vaak met hapjes en beetjes en komt hij om de 2u soms), is het dan best dat mijn mama flesjes maakt van zo'n 80cc per keer, en indien nodig bijmaakt? Iemand enig idee hoelang het duurt om borstvoeding te laten ontdooien in de koelkast?

fffieew veel vragen en bedenkingen :)

Ook wou ik nog vragen of ik de melk dat ik zal kolven tijdens onze daguitstap (ik vermoed dat ik om de 4u ga kolven), hoe bewaar ik die best? Iemand tips?

Zo ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn hihi :D
    en bedankt voor de antwoorden alvast !

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Hoeveel drinkt hij normaal iit een flesje? Want je hebt al geoefend toch? Ik zou altijd beginnen met kleine beetjes. Zo zonde om moedermelk te moeten weggooien ;). Dus 80 cc lijkt me prima om mee te beginnen.
    Borstvoeding haal je het beste de avond van te voren uit de koelkast, dan is het zeker ontdooit. Je kunt het dan nog 24 uur in de koelkast bewaren.
    De melk die je op de dag zelf afkolft kun je in een klein koeltasje met koelelementen bewaren.

Beste au bain marie opwarmen he!

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Compleet off topic,wat leuk dat je zoon berre heet!
    De BFF van mijn oudste dochter heet ook berre,ik wist
    niet dat het voor jongen en meisje kan.
    Leuk hoor!

Voor de rest, wat hierboven staat.
    Enne, het komt verder goed hoor!Altijd spannend de eerste keer weg
    zonder kind..maar het zal waarschijnlijk zonder problemen gaan verder :)

4. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik kolf fulltime voor mijn dochter die vandaag ook 9 weken oud is. Ze drinken rond de 80cc per keer. Soms iets meer en soms iets minder. 80 cc flesjes maken om mee te beginnen lijkt me dus prima.

Bij mijn zoontje ook fulltime gekolfd en ik haalde bevroren melk de nacht ervoor de borstvoeding uit de vriezer. Is toch 24 uur houdbaar.

Leuk qualitytime me je oudste! Alvast veel plezier.

5. LiToEn

LiToEn Actief lid

8 aug 2010
    483
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ow en bewaren kan je in een koeltas met koelelement.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.933
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Meeste is al gezegd: idd avond ervoor ontdooien. Mijn tip erbij: ontdooi niet te veel zodat je zeker genoeg hebt, maar haal uit waarvan je zeker weet dat op gaat en geef ook nog wat extra mee wat bij je moeder in de diepvries gaat. Ze ziet dan zelf in de loop van de dag wel of ze het gaat redden of dat ze nog extra uit de vriezer moet halen. Zo voorkom je dat je aan het einde van de dag een hoop moet weggooien. Ontdooien gaat natuurlijk (zoals met alles) het best langzaam in de koelkast. Maar als het een keer zo uitkomt dat het wat versneld in een bakje warm water ontdooid wordt, is dat ook geen ramp.

Kijk even op de plek waar je naar toe gaat. Ik weet dat ze bijv. in de Efteling een koelkast hebben waar je je melk kwijt kunt. Ik heb mijn melk ook wel eens in de koelkast van het theater gehad enz. Als je het lief vraagt is er vaak wel wat mogelijk.

Extra ongevraagde tip: ik heb laatst een liter moedermelk kunnen weggooien: vriezer kapot of een keer niet goed dicht geweest ofzo.
    Nu werk ik nog niet, dus het leverde verder geen stress op. Maar toch wel jammer natuurlijk. Als je dus twee vriezers hebt, zou ik zeggen: doe aan risicospreiding!

7. mamavanmenno200

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    super hard bedankt voor jullie reacties dames

LiToEn, we kijken uit naar dagje quality time met de oudste maar zal toch wel traantje wegpinken als ik mijn Berreke achterlaat bij mijn mama, maar het is ondertussen haar vierde kleinkind dus ik weet dat hij in goede handen is ... alleen heeft ze (we) nog geen ervaring met het geven van flesjes met borstvoeding.

ik denk dat ik dus aan mijn mama ga meegeven dat ze best per keer 80cc geeft en mss voor het laatste flesje (we gaan naar Disneyland dus hij zal blijven overnachten bij mijn mama) een beetje meer geven ...

En dan denk ik dat ik best een liter bij haar in de vriezer ga bewaren zodat zij al een deel kan uithalen en in de koelkast kan plaatsen zodat het ontdooid is tegen dat Berre bij haar komt ... fieuw een hele organisatie maar we hebben het er voor over ;)

Zoe123, wist niet dat de naam ook aan meisjes gegeven werd... nu ja hier op het forum werd de naam Berre niet echt positief onthaald, is meer een BE naam genre Ferre, Warre, Seppe ... maar leuk dat je dochters vriendin ook zo heet :)

tupp, melk in bewaring geven in Disneyland zal mss brug te ver zijn, maar ik kan het vragen... wie weet
    oh en bedankt voor de tip ivm vriezer, is inderdaad zonde zeg... we hebben helaas maar 1 vriezer maar mijn zus woont twee huizen naast me mss kan ik bij haar een deel bewaren !

groetjes
    mama van Menno en Berre :D

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk kunnen ze bij Disney je melk in de koelkast zetten!

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Disneyland Parijs is zeer goed afgestemd op moeders met baby's (al dan niet aan de borst of kolvend)! Wij waren er jaren geleden met een borstgevoed 8-maandertje en dat is prima gegaan.

Op verschillende plaatsen in de parken zijn "coins bébés" (babyvoorzieningen) met zithoek, speelhoek (waar papa en oudere broertjes en zusjes kunnen wachten), voedingsruimte met microgolfovens (steriliseren kan dus ook met bvb. Medela quick clean zakjes) en stromend water, verschoontafels... Er is daar ook een medewerker die je kan helpen met "speciale noden" (elektriciteit, koeling...). Ook in de hotels is men hierop voorzien.

Ter info (maar had je misschien al opgezocht):
    kolven = tirer du lait,
    een kolf = un tire-lait

Kan handig zijn om weten, al spreken de meeste medewerkers ook nog wel andere talen zodat je je altijd wel uit de slag kan trekken.

Veel plezier! ;)

10. mamavanmenno200

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    bedankt voor de tips, ja de quick clean zakjes heb ik gekocht, alleen nog niet getest ...

Ik ben Belgische en mijn man is perfect tweetalig dus vertaling wist ik al maar toch lief van je :D

11. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ook Belgische hier. Sorry hoor, voor de wijsneuzerij. Ik heb zelf ooit alle Duitse vertalingen opgezocht voor vakantie in Oostenrijk na een tip op een ander forum. Kwam toen goed van pas, want die termen zitten - hoewel we beiden vlot meertalig zijn - toch niet bepaald in de actieve woordenschat ;)

12. mamavanmenno200

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    haha nee nee ik vond het super lief van je ! mijn man is in Frans opgevoed maar ikzelf kan goed Frans maar gewoon door het te leren op school/werk dus ik wist het ook niet hoor hoe je kolven moet vertalen ... maar mijn man gelukkig wel

nu we toch over vertalingen bezig zijn, zal maar eens zoeken naar de Spaanse vertaling want in september gaan we naar Spanje ;)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jaar of 13 geleden zijn we al creatief geweest met borstvoedingsvertalingen...kijk hier even en klik op 'woordenlijsten': Website van Heleen Hayes

Deel Deze Pagina