Prematuurtje, ziekenhuis, borstvoeding, help!

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Snootches, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helleu dames,

Mijn zoontje is geboren met 35,3 met 2,5 kilo en hij doet het prima qua zichzelf warm houden.

Nu wilde en wil ik nog steeds volledige bv geven, maar na de bevalling hebben ze hem gelijk in de couveuse gelegd en ben ik na een paar uur pas begonnen met kolven.

Eerste kolf was 30cc, nice! Daar is hij dus mooi de nacht mee doorgekomen. Tweede kolf 20cc, ook prima. Maar sindsdien kolf ik elke keer max 5cc per keer kolf en zijn voeding is nu opgehoogd naar 20cc per voeding. Ik kolf om de 3 uur met 1x aanleggen tussen door maar vanwege vlakke tepels hapt hij niet goed aan en hij houdt zijn aandacht totaal niet bij mij. Heb ik inmiddels tepelhoedjes voor dus hopen dat dat werkt. Ik baal ervan dat hij nu via de fles kv krijgt al snap ik het wel, maar toch lijkt me 160cc per dag wat veel voor een kleintje...

Mijn vragen dus:
    - is het redelijk om 200cc per dag aan colostrum te willen kolven of is dit simpelweg onhaalbaar
    - wat kan ik doen zodat mijn productie blijft lopen en meer wordt behalve vaak kolven, aanleggen en huid op huid contact
    - moet ik me aan een bepaald eetpatroon houden
    - zal mijn baby ooit 100% live bv kunnen drinken of ben ik gedoemd om altijd te blijven kolven, voeden met tepelhoedjes en bijvoeden... Dit maakt me erg onzeker en hoor graag succesverhalen.

Thanks xx

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    #2 frannie82, 27 jun 2013
    Laatst bewerkt: 27 jun 2013
    Heeeeel herkenbaar:

- kolven opvoeren als je maar 6x kolft. Liefst 8 tot 10 keer bij een prematuur is mij
    verteld door de lactatiekundige.
    - probeer 1x per dag te clusterkolven zie moedermelknetwerk.nl
    - recept huisarts vragen voor domperidon tabletjes start met 3 x 10mg
    - bestel goat's rue van motherlove (kruid dat ontzettend goed werkt ik gebruik het
    nu 2 dagen en merk al verschil. Baby en borst.nl of moedermelknetwerk.nl of via
    Amerikaanse site iherb.com.
    - hoe is je toeschietreflex? Anders recept oxytocine neusspray!
    - en ik ben begonnen vandaag met de borstvoeding hulp set.

En verder: volhouden!!!! En niet accoord gaan met een fles laat je niet pushen en vraag om de lactatiekundige.

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wanneer is hij geboren dan? Ze zeggen dat je in een week op 500cc moet zitten. Dat zat ik niet en na 5, 5 week nog niet. Ik kolf 9 tot 10 keer en o ja: 1x kolven in de nacht is zeer belangrijk en als je dat niet wilt dan maximaal 6 uur tussen dr laatste en de eerste keer. Anders is het te lang. Mijn dochtertje is met 30 weken geboren en kan pas net een week aan de borst. Heb al die tijd alleen maar kunnen kolven.

4. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat nog kan helpen:

-fenegriek capsules
    -cashewnoten
    -anijs
    -gezegende distel
    -borstvoedingsthee van Weleda of de Tuinen eigen merk

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Nog 1 ding: het zal pittig worden en zijn maar als je echt wilt dan moet je er 100% voor gaan! Veel succes!

6. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is gisteren eind vd middag geboren.

Maar je zegt niet akkoord gaan met de fles, met wat moet hij dan kolfmelk/kv binnen krijgen? Ze hebben me eigenlijk geen alternatief geboden en m'n zoontje krijgt met veel energie z'n flesje leeg, daarvoor leg ik hem 10 min aan aan elke borst voor het wennen.

Heb geen toeschietreflex en kolf 8-9x in totaal ook 's nachts.

De zuster zei dat ik moet blijven kolven en aanleggen met een tepelhoedje en dat ik moet wachten tot de stuwing komt omdat colostrum nou eenmaal niet in grote hoeveelheden komt. Maar vraag me af waarom mijn zoontje dan ook niet kan wachten tot de stuwing met zoveel cc drinken.

7. Mirjam87

Mirjam87 Bekend lid

21 jul 2011
    987
    0
    0
    GO
    160 cc vind ik erg veel voor een kindje van 2.5 kilo en net geboren!

Mijn zoontje is met 33.6 geboren en was 2 kilo, die begon met 5ml per 3 uur?!

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Gefeliciteerd trouwens! Dochter heeft een neussonde maar ze kunnen hem de voeding geven via finger feeding of cupfeeding. De meeste protocollen verbieden de fles als een moeder borstvoeding wil geven. En ik heb nu zelf 2x al gevoed met haar aan de borst en een slangetje langs het tepelhoedje in haar mondje waardoor ik met een spuitje gekolfde melk bij geef.

Maar ik snap de hoeveelheid ook niet ik dacht dat pasgeboren baby's niet meteen veel nodig hadden de eerste 48 uur....

Geen toeschietreflex ik zou om die oxytocine neusspray vragen ben je nog opgenomen? En je bent al super bezig in het begin is het erg weinig.

9. knap

knap Niet meer actief

Hij kan niet wachten om dat hij te vroeg geboren is. Hij heeft regelmatig voeding nodig om te groeien. Daarom kan hij niet wachten. Een op tijd geboren baby kan wel iets langer wachten maar een te vroeg geboren baby niet. Kunnen zich waarschijnlijk nog niet warm houden en verder.

Gisteren bevallen de kans is groot dat je morgen stuwing kan gaan krijgen. Dan lopen je borsten vol en heb je voldoende voeding waarschijnlijk. Dat was hier dan met stuwing werden mijn borsten twee keer zo groot als een dag daar voor.

Succes verder en hopelijk komt alles goed en kan je bv geven zo als je het zou willen.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.822
    5.957
    113
    Vrouw
    Ik denk dat er waarschijnlijk wel een LK aan het ziekenhuis verbonden is..
    Heb je die al geraadpleegt?

11. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Hoi hier twee kindjes, maar allebei met een eigen geschiedenis.

Onze eerste dame was prematuur. 6 weekjes te vroeg en zoooooo moe. Het ritueel van wegen-borst-wegen-fles-sonde en kolven begon. Om de drie uur kolven (ook in de nacht) zorgde ervoor dat ik snel heel veel melk had. In het begin lijkt het heel weinig, maar voor je het weet zit je met een vriezer vol. Onze dame viel alleen van mijn warmte iedere voeding zo snel in slaap. Met een flesje deed ze dat ook, maar dat ging toch veel beter dan de borst. om haar toch op een gegeven moment mee naar huis te krijgen zijn we dus meer de fles aan gaan bieden. Langzaam maar zeker begon ze steeds meer aan de fles te wennen en na drie weken ziekenhuis mocht ze naar huis. De borst heeft ze echter nooit meer gepakt. Ze wilde het gewoon niet. Uiteindelijk heb ik een jaar lang gekolfd om haar toch het beste van mezelf te geven.

Onze tweede dame was op tijd, maar dronk gewoon niet. Weer hetzelfde ritueel volgde: wegen-borst-wegen-fles- sonde en kolven. Een maand lang in het ziekenhuis omdat ze gewoon niet dronk. Hetzelfde verhaal volgde een beetje, alleen heb ik dit keer met de borst doorgezet. Een tepelhoedje en echt elke voeding eerst de borst geven, waardoor ze niet te veel aan het flesje ging wennen. Na een maand ziekenhuis mocht ze naar huis. Er was gelukkig niets aan de hand. Ze had er gewoon nog geen zin in gehad. Al die tijd ben ik door blijven voeden en met vier maanden van de één op de andere dag lukte het haar zelfs om te drinken zonder tepelhoed.

Nu drinkt ze nog steeds mijn melk en ze drinkt makkelijk. Ik kan haar overal voeden. Maar mijn ervaring met onze kindjes is dus: doorzetten. Het lukt je echt, maar het is wel heel vermoeiend. Vooral in het begin. Andere baby's drinken gewoon bij mama's, maar voor deze kindjes moet je als mama zoveel extra moeite doen. Hopelijk lukt het allemaal snel.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nog geen oxytocinespray gekregen om te helpen bij het kolven?

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    200cc voor een baby van 2 dagen kolven is überambitieus, zoveel kan een baby van dagen niet eens op. Maag is niet groter dan een flinke knikker op dag 2 en op dag 4 hooguit een stuiter (of walnoot). Om er 200cc in te krijgen zou je dan elk uur moeten voeden of zo.

14. Nele87

Nele87 Fanatiek lid

24 feb 2012
    1.286
    9
    38
    Vrouw
    Je kindje is woensdag geboren lees ik.
    Bij mij duurde het 3 dagen voor ik meer dan een paar druppels kolfde. (Keizersnede had hier misschien ook wel mee te maken)
    De hoeveelheid die ik dan kolfde, werd elke dag een beetje meer.

15. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames, bedankt voor jullie reacties. Erg fijn om ervaringen terug te lezen.

Inmiddels kolf ik ruim 80cc per kolfsessie, en hij hoeft maar 35cc nu. Vind het nog steeds veel voor een 3 dagen oude randprematuur maar hij krijgt het op, poept en plast goed en geeft echt om de 3 uur aan voeding nodig te hebben. Ben allang blij dat mijn melk nu voldoende is.

Wegen-aan de borst-wegen-voeden is ook iets te intensief dus ik weeg niet elke keer en leg hem vaak maar 5min aan met een tepelhoedje. Het is al fijn dat we dat intieme momentje samen hebben.

Fingerfeeding doen ze hier niet aan, rooming-in ook niet ondanks dat ik alle verzorging en voedingen op me neem en hij in een wiegje ligt zonder kruik. Ik baal, rotziekenhuis, maar hij doet het gelukkig erg goed. Ga een lactatiedeskundige inschakelen voor thuis, en blijven kolven en kolven en kolven want van niet-leegkolven krijg ik bakstenen.

Deel Deze Pagina