Goede doelen

Discussie in 'De lounge' gestart door Mamafiets, 22 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    In de kerstvakantie houden wij ook altijd de goede doelen die we regulier steunen tegen het licht.
    Even een reset. Wie zeggen we af, wie blijven we steunen en moet hoeveel, wie mag erbij komen?

Welke doelen steunen jullie? En waarom deze?

2. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik steun het rode kruis, de voedselbank en sos kinderdorpen. Allemaal 7-10 per maand. Mijn vriend steunt vluchtelingenwerk Nederland (geen idee voor welk bedrag). Ik loop nog elk jaar collecte voor de brandwondenstichting.
    Per toeval een beetje tegen deze doelen aangelopen en blijven plakken. Rode kruis steunt wereldwijd en dat vind ik een mooi doel. Voedselbank ben ik mee begonnen een paar jaar terug toen er bekend werd dat steeds meer mensen hiervan afhankelijk zijn. Sos kinderdorpen kwamen onlangs aan de deur en die wil ik in elk geval een tijdje steunen. Zou in de toekomst nog wel een doel willen steunen wat zich op de natuur richt.
    Ik vind het ook altijd lastig kiezen. Het liefst steun ik veel meer maar het moet wel te doen blijven.

Mamafiets vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.513
    30.969
    113
    Vrouw
    Ik ben er zelf nog niet helemaal uit. Maar in elk geval blijven we Amnesty international steunen. Gevoelsmatig zijn die belangrijker dan ooit geworden als ik kijk wat er wereldwijd gaande is.

Daarnaast ws natuurmonumenten en/of WNF en/of greanpeace. Voor natuurbehoud binnen Nederland en wereldwijd en vanwege aandacht voor klimaatproblematiek.

En unicef en/of oxfam novib of een andere ontwikkelingsamenwerking voor betere kansen/leefomstandigheden in de armste regio's

Moet t nog allemaal met man doornemen en dan beslissen we samen. Lijstje met wie ik zou willen steunen wordt altijd weer langer. (vluchtelingenwerk, kwf, voedselbank) Maar er zijn ook grenzen aan het beschikbare budget :roflmao:

4. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Haha herkenbaar. Amnesty is ook een hele mooie ja! Gaat hier nog op het lijstje erbij :)

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.096
    17.087
    113
    Ik doneer vast aan het Emma Kinderziekenhuis en de Epilepsie stichting.

Verder tussendoor aan andere, wisselende doelen, dat varieert.

Edit:
    Helemaal vergeten, ik doneer ook terugkerend aan het Ronald McDonald fonds

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ik steun alleen de Afasie stichting maar dat komt door mn vader (restschade na hersenletsel).

Een kind leert de wereld kennen en de patronen, luistert naar de intonatie en doet stapjes met woordjes en is o zo schattig.

Een volwassene die al die woorden kende in meerdere talen maar een taalstoornis heeft wordt gezien als debiel , dronkenlap, genegeerd in een gesprek (praat over hem heen). Terwijl je knokt om dat laatje met al die woordjes weer open te krijgen, want je WEET dat je ze WEET. Je komt is een sociaal isolement waar de wereld jou niet meer snapt, maar jij vooral de wereld niet meer.

Computeren, lezen, de klok aflezen, je werk, rolmaatje hanteren, de verpakkingen in de winkel, het verhaal wat je kleindochter probeert te vertellen (wat kennelijk erg leuk was dus je glimlacht maar), ondertiteling van films maar ook de tekst en plaatjes van die film gaan te snel langs om het eigenlijk nog te volgen.

Het is allicht een "luxe" doel, in die zin dat je er geen hongersnood mee verlicht. Maar ik hoop dat, zeker met de grote aantallen ouderen, het in elk geval bekender wordt dat het bestaat en hoe je met zo iemand om kan gaan ookal is het niet je directe familielid (want eerste lijn heeft zich doorgaans wel verdiept bij de lotgenoten hoek van "partners/kinderen van")

Het was voor hem de reden dat hij niet behandeld wilde worden voor de kanker en nu R dus nooit heeft gekend. De lol was uit het leven, de lichtpuntjes zoals G (zijn kleine prinses) wogen niet op tegen de donkerte.

Dementie is een beetje uit de schaduw gestapt door de spotjes en posters en wat bekender. Ik hoop dat afasie volgt.

Mien30, Mamafiets, Zuul en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.868
    18.641
    113
    Vrouw
    Ik doneer met name aan kleinere (of regionale) goede doelen. Tussendoor ook wel eens aan grotere zoals het MS fonds of de hartstichting.
    Familieleden hebben een eigen project in Afrika, ik vind het dan mooi om te zien waaraan het geld wordt besteed..

8. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Ooit werd ik aangesproken op een beurs door VBOK, ben daar nog steeds donateur van.
    Wij steunen een stichting in Roemenië waar mijn man vrijwilligerswerk voor gedaan heeft.
    En we zijn donateur van stichting downsyndroom, onze jongste heeft downsyndroom en donateur zijn heeft voor ons ook voordelen en uiteraard willen we het werk van de stichting ook steunen.
    Ik loop 1x pj met collecte voor het gehandicapte kind. Eerder ook voor andere doelen maar vond 1x pj toch genoeg. Collectes aan de deur geef ik ook altijd wat.

9. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.584
    3.915
    113
    Vrouw
    We steunen niks echt structureel elke maand maar doorheen het jaar wel verschillende goede doelen, vaak via een actie wel.
    Wat ik me in herinneren van afgelopen jaar:
    Sinterklaasontbijt voor de warmste week
    Veiling met leuke spulletjes voor kleine superhelden
    Gewoon geld gestort voor voeding voor vluchtelingen in Calais
    Plantjes van kom op tegen kanker
    En dan hier of daar wel eens een sms actie meegedaan

10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.896
    4.167
    113
    Vrouw
    Momenteel armoedefonds, keer aan de deur afgesloten. Die blijven want die spammen niet zoveel.
    Verder natuurmonumenten, wonen vlak naast een gebied dat door hun beheerd wordt en maak daar dankbaar gebruik van.

Hartstichting nooit meer, die blijven bellen.
    Had afgelopen jaar een keer meegedaan aan een actie van Heifer en die blijven nu ook post sturen, ook irritant dus die ook niet meer.

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Structureel en al jaren
    Amnesty
    Oxfam Novib
    WNF
    Rode Kruis
    KWF

En dan komen daar nog eenmalige of tijdelijke dingen bij afentoe. De structurele dingen vallen allemaal in een andere categorie, daardoor weinig noodzaak om te wisselen.

12. Cornflake

Cornflake Fanatiek lid

12 jul 2023
    1.316
    1.413
    113
    Vrouw
    Cliniclowns standaard. En de postcodeloterij :p

En verder doe ik alles gewoon los. Alle collectes die langskomen geef ik wel iets. Als de voedselbank hier een supermarkt actie heeft doe ik mee. Ik doneer sowieso elk jaar aan armoedefonds , voedselbank , stichting jarige Job, actie pepernoot / vergeten kind.

En dan nog regelmatig acties van mijn werk/sponsor/crowdfunding etc.

13. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    #13 TopperD, 22 dec 2023
    Laatst bewerkt: 22 dec 2023
    Al jaren SOS kinderdorpen. Die wil ik eigenlijk stoppen :oops:
    En sinds een klein jaar TheGoodRoll. De helft van de winst gaat naar het bouwen van toiletten op plaatsen waar die hygiëne niet vanzelfsprekend is. Dat vind ik wel een hele leuke. Is misschien wel wat aan de prijs, maar vanuit het kleine kamertje een goed doel steunen, voelt wel goed. En het idee dat er geen bomen gekapt worden om dit wc-papier te produceren is ook wel een fijn idee. Past wel bij ons.
    En inderdaad de deur-collectes krijgen altijd iets en Kinderpostzegels kopen we altijd iets.
    Heb zelf jaren gelopen voor het KWF.

14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.104
    12.084
    113
    Strongbabies, daar heb ik dit jaar veel geld voor op gehaald (met dank aan @Mamafiets ;))

Ronald McDonald huis

Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.102
    1.592
    113
    Ik steun het KWF ieder kwartaal met een klein bedrag (heb jaren geleden wel gedreigd om dit op te zeggen omdat ze maar bleven bellen en daar ben ik niet van gediend).

En deze week heb ik een bedrag overgemaakt naar stichting ALS n.a.v. de 3FM Serious request actie.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.200
    6.622
    113
    Ik steun al jaren WNF en natuurmonumenten, omdat ik van alle problemen de milieuproblemen eigenlijk wel het belangrijkste vind. Als ik post krijg voor een extra donatie (bedelbrieven noem ik die), dan geef ik extra.

Mijn man geeft aan Oxfam Novib en KWF.

Ik lees dat iemand structureel aan de cliniclowns geeft. Ik heb nog net geen clownfobie, maar man, wat zou ik willen dat geen enkel kind meer een clown hoeft te zien zeg.

citroenrasp vindt dit leuk.
  17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.576
    113
    Wij hebben al 20 jaar via Woord en Daad een adoptiekind. Inmiddels is de jongen volwassen een nu een meisje.

Liliane Fonds vindt ik heel belangrijk. Kinderen met een beperking in armere landen krijgen ondersteuning met een opleiding of aanpassingen om voor zich te kunnen zorgen als volwassene

Nu soskinderdorpen er in maar daar switch ik regelmatig in.

Collectes aan de deur krijgen voor altijd wat.

18. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.912
    8.083
    113
    KWF, Stichting aap en WNF.

Nu twijfel ik heel erg om iets te steunen voor kansarme kindjes op de wereld maar weet even niet welk doel dan wijsheid is.. het zijn er zo veel..

19. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.043
    16.551
    113
    -Epilepsie stichting
    -De Hersenstichting
    -Hulphond
    -cliniclowns

Sado vindt dit leuk.
  20. mamameer