Mijn dochter (7) heeft een half jaar geleden al haar laatste zwemdiploma gehaald. We zouden gaan kijken welke sport/hobby ze hierna zou willen gaan doen, maar door de lockdown hebben we het er toen even bij gelaten. Ze weet ook niet zo goed wat ze wil. Hadden jullie kinderen een duidelijk idee van wat ze wilden? Van ons hoeft ze niet per se op een sport of vereniging, maar ze is nogal een kat uit de boom kijker en ik denk dat als we het niet stimuleren ze er nooit aan gaat beginnen en zichzelf dan ook leuke dingen ontzegd. Ze kan nu binnenkort meekijken bij een clubje, maar daar mogen ouders niet mee naar binnen i.v.m. Corona. Ik vraag me af of ze dat wel gaat doen, want ze krijgt nog wel eens veel last van spanningen in situaties die nieuw zijn en dat levert soms drama op, dat voorzie ik hier ook. Moet ik wachten tot ze zelf met een idee voor een hobby komt of haar toch stimuleren her en der eens een proefles te gaan volgen?
Ik zou haar proeflessen laten volgen. Op dit moment mag je als ouder bijna nergens mee naar binnen. Misschien kunnen jullie in september kijken naar proeflessen, die worden dan vaak weer aangeboden.
Ik zou een paar proeflessen laten volgen. Onze zoon zit op judo en een moeder mocht laatst mee omdat hij nog niet durfde. De zaal is ook heel ruim dus kon ook met afstand houden. Anders de situatie uitleggen.
Ik zou gewoon even hier en daar informeren. Als je het uitlegt mag je misschien wel even mee. Misschien kan ze samen met een vriendinnetje ergens een proefles volgen?
Bij onze gemeente hadden ze een soort “markt “ waar alle verenigingen zich presenteerden en je ook een beetje kon uitproberen. Mijn zoontje koos toen meteen voor 1 sport, terwijl hij ook heel erg kat-uit-boom-kijker is, dus dat was handig. Nu vanwege corona organiseren ze gratis proeflessen bij verschillende verenigingen waar je voor kunt inschrijven. Misschien is er zoiets bij jou ook? Anders via vriendjes of klasgenootjes? De meeste verenigingen zitten te springen om leden en het is vaak geen probleem als er vriendjes een keer mee komen kijken. Bij ons wordt dat juist aangemoedigd om vriendjes mee te nemen!
Hier zijn er zogenaamde sport in beeld weken. Via de sportservice staat dan een sport centraal waarmee ze op school bij gym kennis mee leren maken en daarna kun je 3x meetrainen met een club. Mijn zoon zei ook op alles nee. Toen een vriendinnetje gevraagd of ze mee wilde naar zo'n proefles. Na de proeflessen is hij lid geworden (zij niet). Hij zegt dat ie het vooral voor mij doet maar volgens mij vindt hij het echt wel leuk
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben plan deze week met haar naar een proefles te gaan. Een paar dagen geleden klonk ze wel enthousiast, maar nu begint ze toch aan te geven dat ze niet wil en het spannend is. We gaan een poging wagen en dan zien we wel hoe het gaat. Wie weet kan ik toch even mee naar binnen inderdaad.
Mijn jongste dochter is pas bij turnen wezen kijken. In principe mogen er geen ouders mee, maar de juf deed totaal niet moeilijk, mocht ook de hele les blijven als ze anders niet durfde (was niet nodig). Bij paardrijden gaat het net zo bij nieuwe kinderen, zeker als ze jong zijn. Nu zullen ze niet overal zo zijn, maar je kunt het wel proberen/vragen. En als het niet kan/mag en je dochter durft niet, dan zou ik nog even wachten tot het wel weer kan en mag en dan dingen uitproberen. Of tot ze zelf met iets komt dat ze graag wil.
Dat zal het probleem zijn, ze vindt het spannend. Heel begrijpelijk, maar dat gaat vanzelf over als ze het leuk vindt en een paar keer is geweest. Dus inderdaad gewoon doen die proeflessen en hopen dat je de eerste keer mee mag.
Doen jullie zelf ook aan sport? Mijn kinderen zijn eigenlijk allemaal op 'onze' sporten gegaan. Mijn man speelt al jaren badminton en dat hebben ze alle drie ook gedaan. Jongste gaat er nu wel mee stoppen, omdat hij eens wat anders wil proberen. De oudste twee zitten ook op reddingszwemmen. Ze wilden graag blijven zwemmen toen ze hun diploma's hadden en ik had ook reddingszwemmen gedaan vroeger. Dus daar hebben ze een proefles gedaan en dat was leuk genoeg. Oudste zit er nu al 6 jaar op of zo en hij blijft enthousiast. Ze hebben hier ook wel eens meegedaan aan iets dat voetbalschool heette. Dat was voor kinderen die niet echt op voetbal zaten, maar voetbal wel erg leuk vonden. 12 weken op de woensdagmiddag of zo. Ideaal, want in die tijd waren ze dol op voetbal, maar wij wilden ze er niet op hebben. De trainingstijden kwamen niet uit met ons werk en wij houden niet zo van dat wereldje. En zo konden ze toch een tijdje voetballen en er wat beter in worden. Als je niet mee mag met proeflessen en dat is een probleem, dan zou ik gewoon wachten tot na de zomervakantie. Grote kans dat tegen die tijd alles weer min of meer normaal is en als je kind nu ergens op gaat, dan stopt dat toch al weer over een paar weken voor de zomer.
Uit laten proberen inderdaad. En als ze het zo spannend vindt, dan wachten tot september. Hier heeft ze tennis uitgeprobeerd, daarna hockey. Dat is het geworden, ze vond het gelijk geweldig. We wilden ook nog bij Handbal gaan kijken, maa4 na één hockeyles was dat niet meer nodig. Ze had haar keus gemaakt. (Ondertussen tennist ze ook trouwens).