Volledig tegen mijn verwachting in ben ik nu langer dan 40 weken zwanger. Mijn vk heeft aangegeven dat ze met 41+3 een check-up willen in het ziekenhuis en alvast een plan voor inleiden. Dat zal bij elke praktijk een beetje verschillen. Nu wil ik heel erg graag thuis bevallen en word ik wat angstig van het idee ziekenhuis en inleiden. Kijk wat moet dat moet maar ik zou graag weten wat de risico's zijn van doorlopen na 40 weken zwanger en wanneer er echt ingegrepen moet worden. Zou ik bijv kunnen afspreken dat we zeker tot 42 weken wachten, evt strippen proberen zodat alles toch thuis kan? Is er een methode van inleiden waarna je ook nog thuis mag bevallen? Ik ben verder super gezond en de baby ook; beweeglijk, niet te groot, diep ingedaald, goede hartslag van baby en van mij altijd goede tot lage bloeddruk.
hier boj 40 weken geprobeerd te strippen zat nog pot dicht dus helaas. 41 weken precies hetzelfde. 42 weken 1ste check bij de gyn in zkh en dan kijken ze of de baby het nog goed doet en of je nog voldoende vruchtwater hebt. Ik had nog maar op 1 hoekje van de beeb vruchtwater dus de volgende dag 7 uur moeten melden voor inleiding. Vanaf de check bij de gyn bloedverlies gehad en slijmprop dacht ik. Maar die hebben ze op dag 2 eruit moeten snijden. Dag 3 na 72 uur weeen pas bevallen. Ik mocht niet naar huis.
Langer dan 40 weken doorlopen heeft op zich niet zo'n groot risico, mits het goed gaat met jou en baby. Langer dan 42 weken heeft wel risico's, namelijk het risico dat je baby onvoldoende voeding krijgt of dat er te weinig vruchtwater is. Ook komt het vaker voor dat er meconium (poep) in het vruchtwater zit, met alle risico's van dien. En de baby's kunnen wat groter zijn, wat de kans op bijv. een sleutelbeenbreukje vergroot. Daarom duren zwangerschappen bij voorkeur niet langer dan 42 weken en is het advies om bij een termijn >42 weken in het ziekenhuis onder begeleiding van de gynaecoloog te bevallen. Maar, ter geruststelling, de meeste baby's worden gewoon de komende 1,5 week nog geboren hoor! Dus misschien blijft dit alles je bespaard Mocht je er zelf meer op willen googlen: het tegenovergestelde van prematuriteit (vroeggeboorte) is serotiniteit (laatgeboorte). Als je op die term zoekt vindt je ook bijv. een folder van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie met meer informatie.
Je verloskundige zou kunnen proberen te strippen. Dat is lang niet altijd succesvol. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat, bij voldoende ontsluiting al, de vliezen werden gebroken om daarmee de bevalling op gang te brengen. Weet niet of ze dit in Nederland doen. Als je inderdaad ingeleid wordt is dat altijd in het ziekenhuis. Een thuisbevalling zit er dan niet meer in helaas.
7 jaar geleden mocht ik, als ik zover zou komen, tot 42 weken doorlopen. Voorwaarden waren wel dat alles vlekkeloos zou verlopen en ik dagelijks voor controle naar zkh zou gaan. Zkh is in mijn straat dus dat was prima. Ik haalde het niet, beviel met 40+0 maar het kon toen onder strenge voorwaarden eventueel wel. Met toestemming van de gyn natuurlijk.
42 weken is nog een normale tijd om te bevallen hoor! Mensen raken in de stress als ze 40+ zijn omdat ze overtijd zijn. Maar nee 'overtijd' is heel normaal. Mits het goed gaat met de moeder en baby zelf. Ze kunne wel een handje helpen door evt te strippen. De meeste baby's worden volgens mij zelfs geboren na 40 weken. Een deze dagen zal het vast zover zijn. Succes!
Eigenlijk is tussen 37 weken en 42 weken á terme. Daarna ben je pas overtijd. Dus niet na 40 weken al.
Zolang alles goed gaat met je kindje is inleiden nog niet nodig voor de 42 weken. Wel fijn natuurlijk dat ze even kijken of alles nog goed is. Bij mij was afgesproken om met 41+2 een echo te maken om te kijken of er nog voldoende vruchtwater was en ze zou dan evt. strippen. Die afspraak heb ik niet meer gehaald, want 's nachts begon de bevalling. Maak je nog niet te veel druk. De komende week kan er nog een hoop gebeuren.
Ik had met 41 weken een afspraak en dan zou ik ook zo mogelijk gestript worden. Nadat ik gestript was hebben we pas m'n bloeddruk etc opgemeten en die bleek veel te hoog. Ook wat eiwitten in m'n urine dus ik moest naar het ziekenhuis en m'n verloskundige vertelde dat ik er tekening mee moest houden dat ik daar ook moest blijven. Ik wilde ook heel graag thuis bevallen dus baalde mega erg! In het ziekenhuis aan de CTG en dat was prima. M'n bloeddruk was na een uur alweer een stuk gezakt en m'n bloed was in orde. Ik mocht weer retour naar huis en in de auto (18:00 uur) begonnen de weeën. Om 15:00 uur gestript en om 23:08 had ik m'n dochter in m'n handen! 😄
De conclussie; maak je er niet te druk over.. Zoals hierboven al vermeld, bevallen de meeste voor de 42 weken 😉
Bij inleiden mag je geloof ik niet naar huis toe. Ik dacht dat ik bij het rijpen van de bmm naar huis mocht om het daar af te wachten, maar dat was niet zo. Eigenlijk ook logisch, omdat men thuis de ontsluiting niet kan controleren. Alhoewel...de vk kan dat natuurlijk doen bedenk ik me nu haha! Waarom zie je zo tegen 'inleiden' op? Is dat omdat je dan niet thuis kan bevallen of heeft dat een andere reden?