Vanaf wanneer corrigeren???

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Reintje85, 4 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Hoi!

Ik merk dat mijn dochter van 11 maanden echt een eigen willetje gaat krijgen en dus ook weleens dingen doet die niet mogen. Nu doet ze bijvoorbeeld:

- Als ik haar eten geef wacht ze tot de lepel vlak bij haar mond is en dan slaat ze razendsnel haar handjes samen en pakt al het eten van de lepel af, met een ravage tot gevolg...
    - Als we haar vast hebben/bij ons op schoot zit/een kusje geven als ze in bed ligt slaat of knijpt ze weleens. dit vind ik echt niet kunnen en als ik dan nee zeg en haar streng aankijk, gaat ze lachen....
    - Ze tijgert richting gordijnen en gaat er dan aan liggen trekken
    - trekt boeken uit de boekenkast e.d.

Nu vind ik bovenstaande op het moment niet zo erg, denk ook dat ze het niet zo beseft allemaal, maar als we het toelaten ben ik bang dat ze het blijft doen?

Is dit zo? Is dit al de tijd om te beginnen met corrigeren? En hoe doen jullie dit dan... ik heb het idee dat ze er weinig van snapt als ik streng 'nee' zeg, aan de andere kant..is er wel dat geniepige lachje af en toe:D

2. RianneF

RianneF Bekend lid

31 okt 2008
    712
    0
    0
    Zelf zou ik wel corrigeren, als ze dingen pakt die niet mogen (boeken, gordijnen enz) zou ik haar in de box zetten en eigen speelgoed geven.

3. mamavanlucas10

mamavanlucas10 Actief lid

14 jul 2011
    399
    0
    0
    Hier al zo een hevig ventje vanaf dat hij 8 mnd oud is geweest.
    Wij negeren het gordijnentrekken en na 2 dagen vindt hij het niet meer leuk.Ivm dat eten negeren wij hem ook als hij moeilijk doet dan eten we even zelf verder tot hij weer normaal gedraagt en geven we hem weer verder eten.

Even aftasten wat voor je kindje het beste werkt.
    Maar hier is het zo: geen aandacht geven an de dingen die hij niet mag doen als hij dit wel doet.Dit werkt hier goed.Alleen de echt gevaarlijke dingen dan grijpen we in.Maar gordijnen enz..daar kunnen ze nu wel tegen.

Mss wilt je kindje nu zelf leren eten ipv gevoerd worden.Geef haar een lepel of een kindervork en laat haar maar meedoen.

4. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter snapt het woordje nee echt al wel, maar soms gaat ze nog gewoon door de draak, dus dan leidt ik haar af..

5. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    hier hetzelfde verhaal vanaf die leeftijd en wij hebben we gecorrigeerd, maar niet bij alles. alleen dingen die ik echt niet wil, zoals gevaarlijke plekken en knijpen ook. ik zeg dan rustig maar zonder lach: niet knijpen, aaien. en dan doe ik het voor en beloon ik als hij het 'goed' doet. dat werkt wel maar je moet het CONSTANT blijven doen.niet opgeven dus. soms bij stopcontacten ben ik wel strenger en een paar keer als ik mijn stem verhef begint de kleine te huilen, hij schrikt dan. ik troost hem dan maar zeg wel: dat mag je niet meer doen!

ik herken heel goed dat gniepige lachje. soms maken we er wel ene spelltje van maar meestal blijf ik nee zeggen en hij weet nu bijna 14 maandsen wat wel en niet mag en toch doet hij het wel hoor!maar een kindje moet consequente en duidelijke grenzen aanleren.

6. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Vanaf een maand of 9 kun je kinderen wel al echt corrigeren, hoor! Zeker als je een beetje ondernemende baby hebt, dan zou ik er mee beginnen op het moment dat hij/zij iets doet wat jij niet wilt.
    Probeer het rustig met 'nee' en haal eventueel het kind bij de situatie weg.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier vanaf een maand of 9, zodra ze 'nee' echt ging begrijpen (ze heeft een periode gehad dat ze elke keer als ik nee zei meteen begon te huilen, terwijl het dan niet eens tegen haar gericht was - maar toen begreep ze het dus wel :) ). Er zijn hier een aantal dingen die ze gewoon echt niet mag doen, waaronder de boekenkast overhoop halen, aan de tv komen, met eten gooien etc. Vanaf 9 maanden ben ik gewoon begonnen met nee-zeggen, ik zeg het ongeveer 3 keer en als ze dan nog doorgaat haal ik haar weg en zet ik haar ergens anders neer. Als ze erg overstuur raakt laat ik haar even begaan en dan leid ik haar af met wat anders. Ik moet zeggen dat het hier over het algemeen wel effect heeft; ze weet dondersgoed wat wel en niet mag, en natuurlijk probeert ze het nog regelmatig, maar effect heeft dat corrigeren zeker wel.

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik denk dat als je gewoon nee zegt en weg zet de boodschap langzaam wel duidelijk wordt.

Zo corrigeer je ook.

Straf kan natuurlijk nog niet.

9. juffie roos

juffie roos Bekend lid

8 okt 2010
    959
    1
    18
    hier corrigeer ik ook al een tijdje hoor.
    Als hij iets doet wat niet mag, dan zeg ik nee en haal ik hem daar weg. Ik geef hem dan iets anders om te doen.
    Consequent blijven doen en dan snappen ze het wel. Hier blijft hij het evengoed doen maar ik houd vol haha.:D

10. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier rond 8 maanden begonnen met 'nee' te zeggen en haar erbij weg te halen. Na 2x leidde ik haar dan af met wat anders.
    Eerst was het ook wel eens huilen. Na een tijd begreep ze het ook. Inmiddels weet ze goed waar ze wel en niet aan mag komen, maar natuurlijk is ze regelmatig even ondeugend ;)

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Hier corrigeren we ook hoor! Haar favoriete bezigheid op het moment is pogingen doen om de scartkabels uit de tv te trekken. En de wasmachine op 95 graden draaien (ook als ie al aan staat, moeten nog een hekje om het aanrecht af te schermen). En tijdens het eten de hond en katten te voeren. Eten doet ze zelf, haar voeren hebben we een poos geleden al opgegeven toen ze ook steeds het eten van de lepel mepte/greep.

Tja, hier is meestal 2x nee zeggen voldoende, en anders haar er bij weg halen.

12. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Vanaf het begin hebben we telkens 'nee' gezegd en haar afgeleid met iets anders. Wat knijpen of slaan betreft, daarvan zeiden we ook 'niet slaan/knijpen, aaien'. En dan deden we het voor met haar handje.

Gaandeweg merk je dat ze het opeens veel beter begrijpen! Moesten we haar tot voor kort nog telkens bij de tv kast weghalen, tegenwoordig gaat ze zelf weg zodra ik mijn kont van de bank optil :D We boeken vooruitgang dus :cool:
    Hetzelfde met slaan of knijpen. Hier ging ze dan bijvoorbeeld slaan, zei ze 'Néh' en dan ging ze aaien. En wij maar complimentjes geven natuurlijk :D

Dus ja.. hier werkt het wel om te corrigeren, corrigeren en nog eens corrigeren... wij hebben trouwens het idee dat we dat ook echt moeten doen omdat we onze geloofwaardigheid verliezen wanneer we niet standvastig zijn. (Alhoewel ik soms voor het gemak ook wel eens doe alsof ik het niet zie... :) ghehe :D )

13. naomi123

naomi123 VIP lid

22 mrt 2009
    8.840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    ik corrigeer ook al, ze is net 8 maanden...

ze tijgert het hele huis door en doet dus ook dingen die ze absoluut niet mag zoals naar de hond toe gaan. ik zeg nee, meestal stopt ze dan even en dan beloon ik haar. vaak gaat ze daarna wel weer door dus dan pak ik haar op en zet haar weer op haar eigen mat om te spelen. ze was toen straks ook al bijna buiten! maar dat mag ze echt niet, is een dubbele afstap dus dat kan ze nu echt nog niet, heb nee gezegd en haar terug binnen gezet.
    gelukkig vind ze het bijna altijd prima en zoekt ze weer wat anders om naar toe te tijgeren.

14. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Esmée is nu bijna 10 maanden en begon ik met 8/9 maanden al te corrigeren.. Als ze ht al die maanden wel mag en dan in 1x niet meer is het voor hun ook moeilijk.

Ik zeg paar x nee, pak haar weg & kijk een beetje boos de eerste paar x lacht ze maar daarna weet ze dat het menis is. Als ze het daarna nog doet gaart ze een paar min. in de box. werkt hier goed! De dvd speler, gordijnen en schaal op tafel laat ze voortaan staan!

15. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Ik corrigeer Jayden zo'n 3 maanden nu, hij snapt het woordje nee dondersgoed haha. Vaak is het ook 3 keer nee zeggen 'nee Jayden dat is van papa en mama' en dan is het niet meer leuk dat er nee wordt gezegd dus gaat hij weer verder met zn eigen speelgoed.
    Hier is het of dat hij gaat huilen dat hij het echt wil hebben, dan nog blijft het nee.. of hij schud zelf ook al nee haha of hij zegt 'huh' als weerwoord lol

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook vanaf 10 maand. Hij begon de kastje open te doen, en tegen de radiatorombouw te slaan. We zeiden dan eerst duidelijk nee. de 2e keer zeiden we nee en haalden zijn handjes weg. De 3e keer legden we hem (meter of 2 verderop), tussen zijn speelgoed.

Hij pakte dat snel op, maar je zag ook dat ze best slim zijn: Dan deed hij eerst zijn linkerhand op de ombouw, wij zeiden nee, dan deed hij zijn rechthand erop en keek ons aan met een blik van "en zo dan?".. Ook nee dus, en daarna met een knuffel, en weer ons aankijken "en dit dan ook niet?".. Echt heerlijk om die slimheid al te zien op die leeftijd..

Deel Deze Pagina