In januari ontdekten we na 11w4d dat het kindje was overleden. Bij 7 en 9 weken had ik prima echo's gehad, kloppend hartje, mooi op schema. Na ruim een half ben ik nu opnieuw zwanger en natuurlijk heel blij, maar ontzettend onzeker. Daarom zoek ik wat herkenning. Wat me met name heel onzeker maakt is dat de kwaaltjes zo erg wisselen. Ik ben wel af en toe wat misselijk, maar veel minder dan bij mijn dochter. Ook neemt het niet toe. Hetzelfde geldt voor pijn in borsten, vermoeidheid, eetlust. Dat blijft zo'n beetje hangen. En er zijn veel momenten dat ik me goed voel. Maar dan sla ik zo aan het piekeren. Vorige week een goede echo gehad, kloppend hartje, en toch niet gerustgesteld. Pffff.... ik maak het mezelf zo moeilijk, maar het lukt niet om het los te laten. Dus, ik hoor graag herkenning van anderen en vooral positieve ervaringen
Hoi mamaLara, Wat spijtig van je miskraam. Ik herken alles in je verhaal zeer goed. Verloor ons tweede kindje met 16 weken zwangerschap. Na een korte tijd zwanger geraakt van ons derde kindje, en is ons zoontje in goede gezondheid geboren. Maar wat je zegt over de bezorgdheid, ik had het helaas de hele zwangerschap lang, ondanks dat alles goed verliep. Zelfs op het punt van bevallen, zat ik meer te stressen om het feit dat ons kindje gezond ter wereld moest komen dan om de bevalling zelf. Dus was voor mij een onbezorgde zwangerschap, waar ik gewoon niets aan kon doen. Maar wat wel fijn was, was dat ik bij de verloskundige, waar ik alle drie de keren bij liep, altijd mocht bellen als ik me ongerust voelde. En dan kreeg ik een echo of er werd naar het hartje geluisterd, dat was heel fijn en dan kon ik er weer even tegen aan. En dat was in het begin tot aan de 4 maanden vooral heel erg. En met 17 weken voelde ik mn zoontje fladderen, dat was het fijnst om via je buik bevestiging te krijgen dat alles ok was, dus van die momenten genoot ik zo erg. Dus ik adviseer je altijd ten alle tijden te bellen met je vk als je eventjes in de stress zit, al is het om maar eventjes gerust gesteld te worden, daar zijn ze voor! De kwaaltjes waren bij alle 3 anders, dus dat zegt eigenlijk helemaal niets. En mamaLara, gefeliciteerd, bij jou komt het ook goed!
Wat is dat spannend he, na een miskraam! Ik ben beide laatste keren zwanger geraakt na een miskraam en de spanning zat er toch goed in. Dit keer werden we zelfs dubbel beloond! Vaak mag je voor een vroege echo na een oskraam maar dat geeft jullie wellicht weinig zekerheid? Hopelijk kan je toch vertrouwen vinden?
Wat verdrietig! Ik kan me je onzekerheid goed voorstellen. Wat vaak helpt is er over praten of schrijven maar ook weer even het laten gaan. Vaak gaan je gedachten alle kanten op maar kloppen die gedachten ook niet. Simpelweg omdat je het niet weet. Ik heb met 9 weken een miskraam gehad en ben nu dus weer zwanger. Bij mij helpt het bovenstaande. Maar je kan misschien ook met iemand gaan praten om met die onzekerheid te leren omgaan. Veel sterkte!
Ook hier heel herkenbaar! Met 10 weken een MA gehad in oktober vorig jaar.. Wilde bewust even wachten met weer zwanger raken, maar in januari ging het toch alweer kriebelen en in maart had ik een positieve test. Ik denk dat, als je eenmaal een miskraam hebt gehad, de zwangerschappen erna nooit meer onbezorgd zullen zijn. Ook hier heel bang geweest tijdens deze zwangerschap, heel onzeker, ik durfde niet blij te zijn en niet te genieten. Gelukkig was (en is) de verloskundige heel erg lief voor mij en als ik me onrustig voelde kreeg ik gewoon een extra echo. Toen ik ons meisje eenmaal kon voelen (met 15 weken heel duidelijk) nam de onzekerheid af en kon ik er meer van genieten. Maar het is zeker niet gek dat je je zo voelt!
Bedankt voor jullie positieve reacties en bemoedigende woorden. Dat geeft toch weer even een positief gevoel Ik probeer er steeds aan te denken dat de kans dat het gewoon goed gaat groot is, maar de hormonen en emoties nemen het toch regelmatig van me over, haha.
Die eerste onzekere welen blijven zo spannend! Herkenbaar hoor. Het is helemaal moeilijk omdat je eerder bij 7 en 9 weken een goede echo had en dat het daarna alsnog mis ging. Dat maakt dat je nu ook niet echt gerustgesteld wordt bij een echo binnen de termijn van 12 weken. Kwaaltjes zeggen gelukkig niet zo veel. Bij alle zwangerschappen heb ik nooit kwaaltjes gehad. Alleen misschien wat sneller moe. Toch nu drie gezonde kinderen na drie prima zwangerschappen. Probeer wat afleiding te zoeken en heb vertrouwen in je lichaam. Je hebt al een gezonde dochter. De kans dat het nu gewoon weer goed gaat is groter dan dat het weer mis zal gaan. Duim voor je dat alles goed blijft gaan en je snel die eerste onzekere drie maanden door bent!