Tips om BV op peil te houden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Paarse80, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Hallo dames,

mijn zoontje gaf ik vanaf de geboorte volledige BV. Hij kon uren aan mijn borst hangen/drinken/sabbelen. Ik vond het erg vermoeiend. Ook heb ik nog een rondstuiterende peuter, die op het moment van de BV vanalles deed wat niet mag. Toen heb ik besloten om te stoppen met de BV. Ik vond het absoluut niet leuk, maar het moest maar. Het afbouwen ging in eerste instantie goed, maar ik bleef op 4 BV zitten. Ik vond (en vind) dit hartstikke leuk en twijfelde of ik echt helemaal zou stoppen. Ik had besloten dat zolang ik het niet wist, ik niet verder zou gaan afbouwen. Ik besloot om het toch zo te houden, 4x FV en 4x BV. Vorige week was een spannende week (onderzoeken van F) en mijn BV liep terug. Ik gaf toen 2x BV en de rest FV. Nu wil ik toch weer graag terug naar 4x BV en ben af en toe kolven en leg F wat vaker aan. Zijn er misschien nog meer tips?

2. Bri

Bri Niet meer actief

Het is niet wat je wilt horen, maar ik geloof niet dat je je productie op peil kunt krijgen of houden met maar 4 voedingen per etmaal, bij een zo jong kindje.

Als je het dus echt wilt blijven doen, zul je vaker moeten aanleggen, hoe moeilijk dat ook is met een rondstuiterende peuter. Hier was het een kwestie van wennen voor de oudste; de eerste weken was hij een stuk 'lastiger' tijdens het voeden dan daarna. Valt ook niet mee, om je mama ineens zo te moeten delen met een baby'tje.
    Praat met hem, leg uit dat hij het ook gehad heeft (als dat zo is), wat je aan het doen bent, waarom dat zo belangrijk is voor de baby. En geef hem aandacht, heel veel aandacht, zowel tijdens het voeden als op andere tijdstippen. Dan zal het met de tijd wel beter gaan...

Succes gewenst, en een heerlijke tijd met je 2 mannetjes!

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Aanleggen aanleggen aanleggen aanleggen..
    En idd.. de kans dat je nu al FV en BV succesvol kunt combineren is best klein.

4. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Bedankt voor jullie reacties. Ja ik dacht het al. Ik begin nu maar elke voeding met de borst en vul het dan maar aan met de fles. Kijken of dat een succes is.
    Vanaf wanneer kun je BV en FV wél goed combineren?

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik ben dit bij een maand of 6 gaan doen, en dat ging best een tijdlang goed. Tot ik op nog maar 2 keer BV per etmaal kwam (9-10 mnd), dat was niet meer genoeg om BV in stand te houden.

6. Flavour

Flavour Niet meer actief

Ik kolf al bijna 15 weken fulltime, omdat onze dochter flink prematuur geboren is en niet aan de borst kon drinken (en het later niet wilde) en werd de laatste weken eerlijk gezegd helemaal gallisch van al het gekolf.

Ben twee weken terug dus van 6 keer kolven naar 5 keer gegaan, en een paar dagen geleden van 5 keer na 4 keer. En tegen alle verwachtingen in, is mijn productie juist omhooggegaan, ik vermoed omdat ik nu wat meer rust heb.

Dus mijn tip is: rust nemen. Maar laat dat nou precies niet erg makkelijk zijn met een pasgeborene in huis, laat staan als je ook nog een dreumes hebt rondlopen :).

O, en Oxytocinespray hielp mij ook als ik dipte in het verleden.

Suus

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    @Suus, jeetje respect meid om al zo lang te kolven :)! Ja rust zou ik ook wel willen, maar dat zit er idd niet in.
    Oxitocinespray zegt me niks. Kun je dat bij de drogist kopen?

@Bri, hmmm dat klinkt niet hoopvol dan.

8. Flavour

Flavour Niet meer actief

Oxytocinespray is in principe om een TSR op te wekken, maar werkte bij mij ook om de productie op te vijzelen. Je kan het krijgen bij de HA.

Suus

9. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Haai meisje!

Allereerst nog gefeliciteerd met de geboorte van F! Ik zie nu pas dat je bent wie je bent, maar je hebt een andere nick!

Als ik in je tweede zin lees: hangen en sabbelen, denk ik meteen: mmmm, dat had anders gekund. Dat is niet effectief drinken en misschien is er wel een probleem met aanhappen of iets anders. Je kunt alsnog een lactatiekundige mee laten kijken, daarvoor is het nog niet te laat. Is F te vroeg geboren?

Ik snap dat het vermoeiend kan zijn. Kan je niet lekker gaan clusteren op bed met de kleine man als de grote man slaapt 's middags?
    Speciaal speelgoed, hapje, video'tje?

Anyway: de baby is nog maar 5 weken en dan is 4 keer bv geven heel weinig om een goede productie op te bouwen. Je kan dan in de weer gaan met syntocinon en domperidom, maar dat is eigenlijk alleen als je geen tsr hebt en ondanks veel voeden toch te weinig productie hebt.

In deze periode kan je productie het best opbouwen door live te voeden, zoals ze dat noemen en niet door te kolven. Is toch een andere techniek, je baby haalt meer melk uit je borst, dus vraag en aanbod wordt beter geregeld.

Ik las ook dat je meteen na de borst kv geeft en dat kan je beter echt niet doen. Gewoon alleen borst geven en erop vertrouwen dat je baby'tje voldoende heeft? Of is hij echt ontevreden daarna? Jammeren, huilen zonder andere reden? Ik zou dan echt een lk inschakelen om te kijken of F effectief drinkt, klinkt nl. van niet!

Op je vraag wanneer bv en fv combineren zou ik zeggen ergens na 9 maanden, dan stabiliseert je productie en kunnen de meeste vrouwen toe met 2 a 3 voedingen per dag.

Ik hoop dat je ondanks alles toch kunt blijven voeden. 4x is wel heel weinig, ik dek dat je bij min. 6x de bv meer kans van slagen heeft!;)

10. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    @Zogelukkig, bedankt. Heb idd een andere naam ;)!

Lactatiekundige had ik na de kraamdagen ingeschakeld omdat F steeds opnieuw aanhapte (en daarna nog een paar keer). Mijn tepels gingen kapot en hij zoog gewoon gaatjes uit mijn tepel :$ (auw). Dit is na haar komst gelukkig verbeterd. Daarna heb ik spruw gekregen in mijn borst en deed het aanhappen erg pijn. Mijn TSR is erg sterk en moet daarom anders voeden. Ik heb het idee dat een LK niet zoveel meer kan doen.

Je zegt dat ik na de BV beter geen FV kan geven, maar ik heb dan echt niet genoeg en F is dan erg ontevreden. Vandaar dat ik zijn honger stil met FV. Hij wilt liever geen FV na de borst, is niet zo lekker denk ik. Het is geen jammeren maar echt een hongerhuil.

Graag zou ik 's middags met hem op bed liggen, maar T slaapt dus echt niet meer 's middags. Dus dat zit er niet in.

Ik leg F nu wat meer aan, hopelijk werkt dat.

11. zogelukkig

Oh, wat jammer! Zijn leeftijdsgenootje hier slaapt iedere middag nog 3 uur!

12. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    O wat heerlijk zeg, ik ben jaloers ;)!
    T heeft het middagslaapje opgegeven toen ik 8 maanden zwanger was. Echt zwaar beroerd gepland. Heb nog vanalles geprobeerd. Hij kán 's middags wel slapen, maar slaapt dan 's avonds niet meer.

13. zogelukkig

Ik maak me er een voorstelling van... help! Ik heb echt diepe bewondering voor moeders met baby's en peuters en die ook nog bv geven!
    Zoon slaapt momenteel 14 uur per dag, is ook weleens minder geweest.
    Vind het wel lekker, heb die tijd ook echt nodig om weer even op te laden!
    Gaat T wel eens naar psz, kdv of opa en oma ofzo?
    Vind T het verder wel leuk; grote broer zijn?

Deel Deze Pagina