Tips om productie te verhogen tbv kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door bananarama, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Heidi,

    Mijn zoontje is inmiddels 4 maanden oud en we hebben een moeizame start gehad met de borstvoeding. Inmiddels is hij sinds een maand of 2 aan de borst, wat met up en downs gaat - gelukkig meer ups dan downs inmiddels, dus ik ben niet van plan het op te geven.

    Zoals gezegd is hij inmiddels 4 maanden en ik merk dat mijn productie wat teruggelopen is. Een maand geleden kon ik met kolven makkelijk 150+ cc bij elkaar rapen, maar nu is dit met moeite nog 50 cc. Ook wanneer hij een flesje moedermelk krijgt wanneer ik er niet ben, en ik dus een voeding mis die ik dan kolf, krijg ik niet veel meer dan die 50 cc. Nu weet ik wel dat 'je kolf opbrengst niet veel zegt over je productie' maar ik kan me voorstellen dat als je in een tijdsbestek van een aantal weken drastisch minder kolft, dit wel degelijk iets zegt.

    Ik heb geprobeerd de productie wat op te hogen dmv kruiden te gebruiken als fenegriek, anijs (met mate) en venkel (met mate) en pas al borstcompressie toe tijdens het voeden en tijdens het kolven. Massage om de boel beter te laten stromen, warmtecompressen.. teveel om op te noemen - alle gangbare middeltjes heb ik al geprobeerd.

    Ik merk dat ik mij enorm zorgen maak om mijn productie, dit geeft veel stress en dit werkt ook niet bepaald mee.

    Heb jij nog tips voor mij die me kunnen ondersteunen in het ophogen van mijn productie?

    De reden waarom ik graag iets meer produceer is dat ik nu vaak moet kolven om een flesje mm bij elkaar te krijgen, het maakt me erg onrustig. Ook wil ik zo langzamerhand een voorraadje gaan aanleggen. Hier ben ik wel al mee gestart, maar er komt tegenwoordig maar erg weinig bij, helaas. Mijn zoontje groeit verder best OK, daar ligt het niet aan. Ik heb genoeg voor hem wanneer ik elke voeding live voed - maar wanneer ik meer dan 1 flesje moet laten geven, kom ik al snel in de problemen!

    Excuses voor het lange verhaal en alvast bedankt voor je hulp!
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    ik ga er van uit dat je ook al hebt geprobeerd om te kolven terwijl je kindje drinkt? En heb je je kolf goed nagekeken en door laten meten? Dit om uit te sluiten dat er iets mis is met het apparaat in plaats van dat het aan jouw melkmakende capaciteiten ligt ;) immers: je hebt genoeg wanneer je live voedt!

    Dan: kolven in stappen: nakolven met de hand na het voeden, kolven en massage afwisselen, wat heb je hierin al gedaan?
    De truc is ook dat je toeschietreflex goed op gang komt. En deze is onderhevig aan stress...:( Dus probeer dat te doorbreken: warme drank, kindje op schoot misschien, probeer wat.
    En verder kun je powerkolven proberen: gedurende een uur (ga lekker zitten met een boekje, kopje thee) kolf je 10 min. en pauzeer je 10 min. kolf je 10 min. en pauzeer je 10 min. Tot je het uur rond hebt. Doe dit drie dagen op rij en kijk wat er gebeurt.

    Je kunt nog een lactatiekundige inschakelen, om te kijken of je kolfschilden bijvoorbeeld goed passen. Soms zit daar de oplossing...
    Succes!
     
  3. bananarama

    bananarama Actief lid

    16 apr 2014
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie!

    Ik had eerst een wat oudere Swing die wat kuren vertoonde, dus ik heb inmiddels een nieuwe Freestyle gekocht - ik neem dus aan dat mijn kolf goed is. Het verschilt overigens wel ietsje, maar niet heel veel.

    De schilden zijn als het goed is de goede maat. Ik heb een maat kleiner 'aangemeten gekregen' door kraamhulp en verloskundige samen. Het kolven zelf voelt ook niet onprettig aan, geen geschuur (dit had ik bijvoorbeeld wel met de standaard schilden) en geen andere pijntjes. Er komt gewoon niet zoveel uit :(

    Ik krijg het niet voor elkaar om te kolven terwijl mijn zoontje drinkt. Ik heb een redelijk formaat borst dus ik moet twee handen gebruiken tijdens het voeden. Jammer dat het niet mogelijk is om liggend te kolven. Mijn zoontje is de expert om mijn toeschietreflex op te wekken, maar ik zie niet in hoe ik daar gebruik van zou kunnen maken.

    Wat betreft het toeschietreflex: ik heb een heftige, maar hele korte toeschiet van melk. Het loopt maar kort door en daarna moet ik weer even wachten tot het volgende 'golfje' om het zo maar te zeggen. Ik heb ook de neusspray om te kijken of het dan beter gaat, maar ik merk niet heel veel verschil tussen met en zonder de spray.

    Ik probeer nu zo vaak mogelijk na een voeding te kolven. Mijn zoontje drinkt minstens elke 2 a 3 uur bij mij, en eigenlijk altijd uit twee borsten. Dit betekent helaas ook dat ik niet altijd veel tijd heb om na te kolven, omdat er altijd zo veel moet gebeuren rondom zijn zorg. Na het nakolven met de kolf, kolf ik ook na met de hand omdat ik gehoord heb dat juist dat restje belangrijk is voor het stimuleren van je productie.

    Ik zit er over na te denken om de huisarts te vragen om Domperidon, omdat ik ook wel eens zonder mijn zoontje weg moet (en wil) en het kost me gewoon te veel stress om genoeg melk voor hem te verzamelen.
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Goede optie, domperidon. Lees je goed in en zorg dat je informatie mee hebt voor je huisarts. Niet iedere huisarts is op de hoogte.
    je vindt informatie op borstvoeding.com

    Succes!
     

Deel Deze Pagina