Toeslagen België

Discussion in 'De lounge' started by Kitty07, Oct 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Ik heb een aantal Vlaamse collega's en wij praten wel eens over toeslagen, belastingen etc etc.

Ik krijg de indruk dat het in België echt allemaal een stuk goedkoper is...klopt dat??
    Vooral kinderopvang en kinderbijslag is daar volgens mij stukken meer!
    Klopt het echt dat je in België per maand iets van 90 euro kinderbijslag per maand krijgt voor je 1e kind en dan voor een 2e kind nog eens 160 euro meer?? :(
    Dus 250 euro per maand kinderbijslag als je 2 kinderen hebt?

Ook ziektekostenverzekering...mijn collega (die een behoorlijke functie heeft en echt een behoorlijk inkomen) vertelde dat ze maar 17 euro netto voor een hele dag kinderopvang betaalt! :$

Ik woon eigenlijk niet zo ver van de Belgische grens....misschien is emigreren toch wel een optie... :D

2. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

Apr 4, 2013
    1,173
    0
    36
    Opvang is inkomstenafhankelijk ja. Ik betaal voor 2 dagen in de week, 105 euro iedere maand.
    Kinderbijslag is 93 euro voor eerste kind, 150 voor 2e, en ik dacht 230 voor 3e en alle andere.
    Gaan ze nu 150 euro voor ieder kind van maken.
    Ziektekosten tja, basis dingen kost 12,30 per kwartaal. Maar als je naar de dokter/apotheek of whatever gaat moet je zelf nog een deel betalen.
    ziekenhuisopname is ook niet volledig vergoed daar kan je nog een bijkomende verzekering voor afsluiten en die kost mij voor mij en mijn dochter een gold bij DKV 53 euro iedere maand.

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Mijn ziektenkosten verzekering is 117 euro per maand en ik mag de eerste 400 euro aan ziektenkosten ook gewoon nog zelf betalen... :(
    Ik vind dat hier in NL de laatste 10 jaar echt schandalig duur geworden! :x

4. Silinde

Silinde Fanatiek lid

Dec 8, 2011
    1,385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Kinderopvang hangt af van waar je ze inschrijft, mijn crèche is een vaste prijs ongeacht inkomen.
    In Brussel kan dit oplopen tot 35 Euro per dag (deze zomer paar dagen nodig gehad) en bij onze vaste crèche 20 Euro per dag. Je mag daar dan de belastingen op 11Euro per dag van aftrekken (zolang ze niet wegens bezuinigingen hieraan sleutelen), dus die 17 Euro na belastingaftrek zou wel kunnen.
    De belastingaftrek heb je uiteraard enkel als je ook in BE je personenbelasting betaalt.

Ziektedingen ben ik niet zo in thuis. Ik betaal jaarlijks 85 Euro aan de mutualiteit, hospi is via 't werk (geen idee wat mijn eigen bijdrage of totale bijdrage daarvoor is) en verder dus inderdaad het remgeld bij elk consult. Ook betaal je alles boven de "geconventioneerde bedragen" zelf, dus als je arts/tandarts/... niet geconventioneerd is (en dus eender wat kan vragen) betaalt de mutualiteit enkel terug op basis van wat je zou betaald hebben bij een geconventioneerde arts/tandarts/...

Edit: in mijn streek zijn alle tandartsen niet-geconventioneerd, heb ooit +/- 500 Euro moeten betalen voor 1 vulling (oude vulling was eruit gevallen en had tandpijn).

5. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

het lijkt zo veel beter dan in NL maar er zullen vast andere dingen zijn die veel slechter of helemaal niet geregeld zijn zoals bij ons. Lijkt haast wel ergens een catch te moeten zitten haha
    Emigreren is zo makkelijk nog niet denk ik want om overal recht op te hebben moet je denk ik niet alleen wonen in België maar er ook werken.

Ik heb wel eens gezocht op vacatures in mijn branche en salaris lag veeel lager dan hier in NL en ook andere arbeidsvoorwaarden. Wellicht dat als je het een en ander naast elkaar wegstreept je aan het eind toch min of meer hetzelfde overhoudt.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Boodschappen zijn volgens mij ook vrij duur daar.

7. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je kinderbijslag in belgie wil ontvangen zul je daar ook moeten werken. Anders mag je het toch echt gewoon doen met de nederlandse. Geld ook voor veel belastingen dat je die in nl afdraagt. alzo ook de zorgverzekering. Ga je in belgie werken dan hou je minder netto over van je bruto salaris. Dus laten we zeggen dat je uiteindelijk net zo weinig over houd.

Wij zijn bezig om te emigreren en lopen tegen deze dingen aan. Probeer overigens in belgie maar eens boodschappen te doen dat is een dure hobby ten opzichte van nl. Gras lijkt altijd groener aan de andere kant maar er zitten toch wel veel haken en ogen aan hoor.

8. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Ergens in Limburg
    Ja, dat zal ook wel hoor. :)
    Hier zullen inderdaad wel weer andere dingen goedkoper zijn.

Maar van die kinderbijslag dacht ik echt......wooooooooooooow!!! :$:$:)

9. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Umm inderdaad en fors ook.

10. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kortom als je het alleen daarom zou doen... is mijn advies niet doen. Kost je een hoop moeite en gekkigheid voor niets. Je wordt er verder niets wijzer van.

11. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

Aug 5, 2011
    2,586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hoe zit het in België met pensioen(opbouw) dan?

12. mrien

mrien Actief lid

Aug 24, 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je in nederland gewoon blijft werken loopt dat door dat maakt dan niet uit. Hoe dat verder zit weet ik niet want wij hebben eigen bedrijf dus dat zit anders dan in loondienst. Wij moeten er gewoon zelf voor zorgen.

13. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Boodschappen valt reuze mee de AH lidl en Aldi zijn echt niet duurder als in nederland.
    Delhaize en carrefour wel ja maar daar kom.ik dus nooit.
    De kinderbijslag is veel maar daar zijn ze fors aan het sleutelen net als de kosten voor kinderopvang dat worst duurder en de bijdrage aan het ziekenfonds.
    De mooie tijden in België zijn ook wel voorbij hoor leve de nva ;)

14. nazli21

nazli21 VIP lid

Jul 28, 2006
    7,052
    9
    38
    fulltime mama

Valt mee hoor. Wij doen boodschappen bij de aldi en de lidl.

Carrefour, delhaize etc zijn wel iets duurder.

15. Kwek

Kwek Fanatiek lid

May 16, 2009
    3,214
    1,278
    113
    Centrum België
    Pensioenleeftijd is net opgetrokken tot 67 jaar.
    Niet werken is geen pensioen.

Wat ook blijkbaar anders is, is de ziektewet heb ik vorige week gehoord (weet niet in hoeverre het klopt). Als je in BE langdurig ziek valt, betaalt je werkgever de eerste maand en dan val je terug op de mutualiteit, terwijl in NL de werkgever blijft betalen (aan 100% ?)

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Maar kinderen zijn hier tot hun 18de gratis mee verzekerd.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

Apr 16, 2013
    4,184
    1
    0
    Hier nog een Belgje.

Ik betaal iets van een 100 à 120 euro aan ziekenkas per jaar. Daarnaast ook nog es 100 euro aan hospitalisatieverzekering.

Hier betaal je sowieso wel eerst je dokterskosten. Daarna kan je een deel terugvorderen (hoeveel hangt af van de arts, welk soort arts, of die geconventioneerd is, ...). Dus ook de huisarts betaal je hier contant.

De kinderopvang is hier wel merkelijk goedkoper. Er is een deel dat gebaseerd is op inkomen, maar een heel deel zijn dat niet. De meesten rekenen rond de 20 à 30 euro met warm eten 's middags inbegrepen (en fruit om 3 uur).
    Aan 't eind van 't jaar krijg je een fiscaal attest van je opvang. Dit kan je ingeven in je belastingsbrief met een maximum van 11 euro en een klets per dag.

De belastingsbrief die je moet invullen wordt hier overigens pas opgestuurd rond april-mei van 't volgend jaar en moet ingediend zijn op papier op 30 juni of via internet ergens in juli.
    Dan heeft de belastinginspectie nog een jaar de tijd om te zien of je terugkrijgt of moet bijbetalen. Ik kreeg mijn afrekening dit jaar "vroeg" en mag tegen half volgende maand bijbetalen (maar er zijn al jaren geweest dat ik pas een afrekening zag in januari).

Boodschappen zijn toch echt wel duurder aan deze kant van de grens. Zelfs als je shopt bij Aldi.

Kinderbijslag is inderdaad zo'n 230 euro voor 2 kinderen. Voor 1 kind inderdaad iets van een 90 euro. Men is overigens al jaren bezig met te soebatten om het voor elk kind gelijk te maken overigens, want eigenlijk is het behoorlijk stom dat kind 1 90 euro krijgt en kind 2 140 euro.
    Overigens krijgt een alleenstaande moeder in sommige gevallen nog een verhoging.

Bij een bediende-contract zit je inderdaad na 1 maand op ziekenkas. Da's dan in eerste instantie zo'n 70 % van je loon. Na een tijd zakt het nog. De hoogte hangt ook af van of je alleenstaande bent of samenwoont.
    Bij een arbeider is het dacht ik na een week of 2 weken al dat de ziekenkas betaalt.
    Na een half jaar ziekte mag een werkgever je hier overigens zonder reden ontslaan als je een vast contract hebt.

Werkloosheid hangt ook af van je voormalig loon en is ook in eerste instantie zo'n 60 à 70 %, afhankelijk ook van je "statuut". Voor alleenstaanden zijn er wel minimumbedragen maar die liggen echt wel laag en je kan er bijvoorbeeld nagenoeg geen appartement mee huren (de standaard minimum huur voor een appartement is hier 5 à 600 euro en het minimum qua uitkering voor een alleenstaande ligt op iets van een 900 euro).
    Voor sociale huur zijn de wachtlijsten dan weer ettelijke jaren.

Zwangerschapsvergoedingen worden ook betaald door de ziekenkas. De eerste maand is dat dacht ik 85 % van je laatste loon of uitkering. Maar daarna zakt het.
    Ik heb een kennis gehad die van werkloosheid (omdat haar contract afliep toen ze 7 maand zwanger was) naar zwangerschapsverlof ging en die heeft echt wel zwarte sneeuw gezien. Omdat haar zwangerschapsuitkering dus op die werkloosheid was gebaseerd.
    (Ze wist bovendien dat ze terug werd aangenomen na haar verlof.)

Pensioen hangt af van het bedrag dat je verdient. Heb je dus een hoog loon, krijg je later ook meer.

Belastingen zijn hier ook "vrij hoog" en hangen af van wat je verdient. De laagste lonen betalen vrij weinig, maar vanaf een zeker loon betaal je toch al snel 40 à 50 % (er is wel een correctie op als je kinderen hebt). Plus de standaard 13.07 % die er eerst afgaat voor de sociale zaken.

18. mamaliesjejuult

mamaliesjejuult Actief lid

Jul 7, 2011
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    lonen zijn hier inderdaad lager, maar als je de woningprijzen vergelijkt dan is belgie ook goedkoper. (meer huis voor minder geld)

19. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Klopt. Eerste maand is 100% loon (ze gaan dat nu binnenkort optrekken naar 2 maanden), daarna val je op mutualiteit en dus maar op zo'n 60% van je loon. Dat is dus een pak minder.

Ik denk ook dat wij in België meer ziektekosten zelf moeten dragen. Ik lees hier op het forum steeds dat dieetvoeding voor KMA volledig terugbetaald wordt in Nederland bijvoorbeeld, dat is hier zeker niet het geval. En ziekenhuiskosten voor kinderen betaal je ook zelf, dat is denk ik in Nederland ook volledig vergoed.

Kinderopvang is dan weer wel goedkoper. Wij betalen nu 21 euro per dag, en dat is inclusief warm eten. Dat is ongeveer gemiddeld dacht ik.

20. fayenne

fayenne Bekend lid

Sep 3, 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Dat is tegenwoordig ook niet meer.
    Wij betalen meer voor obz huis dan mijn zus in NL en zij krijgt huurtoeslag en haar huis is veel ruimer met een extra verdieping.
    Huur toeslag bestaat hier in België niet.

Share This Page