Nou, net telefonisch consult gehad... En zoals verwacht nul op het rekest. Hele aardige gyn aan de lijn die alles heel goed en rustig uitlegde, maar dan in mijn nadeel. Folikelmetingen of bloedprikken daar doen ze echt niet aan. Verhalen dat in andere ziekenhuizen wel hormonen worden gegeven voor de eisprong zijn volgens haar alleen maar omdat die bv niet in het weekend insemineren en daardoor controle over de cyclus wordt gehouden, etc. Mooi balen dus! Gatver, ben helemaal boos!
Wat rot dat er gewoon niet naar je geluisterd wordt zeg Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze absoluut geen echo's willen maken.. Ik heb mijn laatste IUI overigens helemaal zonder hormonen gedaan, maar heb wel echo's gekregen, dus dat is een beetje een loos argument van je gyn.. Zou je niet ergens anders terecht kunnen eventueel?
Jeetje zeg das idd erg rot! Zou je niet naar een ander ziekenhuis kunnen gaan? Of bij een andere gyn in dit ziekenhuis? In het ziekenhuis waar ik ben doen ze alleen op zondag geen iui maar vind dit een slap excuus om te zeggen dat ze geen folikelmeting doen om die reden.
Beste Betties, Ik heb de andere reacties niet gelezen. Misschien is het dubbelop of heb je het gesprek al gehad. Dit is precies de reden dat ik na welgeteld 1 IUI weg ben gegaan bij het UMCU. Ze zitten daar muurvast aan het protocol en doen niets extra's. Bij de ene IUI die ik daar gehad heb, was 's avonds de LH-test al positief, maar ze gingen uit van de volgende ochtend (ik had natuurlijk geen 2x op een dag mogen testen van hen) en dan was de inseminatie de dag erop rond 11.30 uur. Ik was er eigenlijk van overtuigd dat het te laat zou zijn, maar ze doen er niets mee. Uit onderzoek blijkt dat bij onverklaarde onvruchtbaarheid IUI helemaal geen zin heeft als je niet stimuleert met hormonen (2-3 eitjes laten groeien). Je hebt dan ook follikelmetingen en pregnyl nodig. Als je er niet uitkomt met het UMCU, ga dan toch lekker naar een ander ziekenhuis of een andere kliniek. Ik denk dat ze bij het Diakonessenhuis wat makkelijker zijn. Die doen in ieder geval bij IUI WEL follikelmetingen! Als je wil overstappen naar IVF kan ik Düsseldorf aanraden.
??? Ik loop/liep in hetzelfde ziekenhuis en heb ook hormonen gehad voor mn eisprong. Misschien is het beleid veranderd? Maar goed, zoals ik al eerder zei is het misschien nog te vroeg om na 3 IUI's al te zeggen dat iets niet werkt. Ik hoop dat je verder kunt nu je niet hebt gekregen wat je had gehoopt. Moet eerlijk zeggen dat een forum als dit ook een nadeel kan zijn. Hier lees je zoveel, zoals 'Bij ons doen ze wel follikelmetingen'. En dan wil je dat zelf ook graag proberen. Toch hoeft dat niet altijd beter te zijn... Zelf heb ik altijd erg veel vertrouwen gehad in de kennis en kunde van het UMC...
Bij mij zijn ze ook heel 'streng' hoor. Ik kreeg ook geen hormonen voor de eisprong toen ik het voorstelde. En één cyclus een echo. In principe als je een mooie eisprong hebt hoeft dit geen probleem te geven. En na 3 keer iui is het misschien wel vroeg om te zeggen dat het niet werkt. Bij mij kunnen ze pas na 12 keer iui concluderen dat het niet werkt. Als je een lh piek hebt, en volgende dag iui moet dit goed zijn. Toch wel vreemd dat ze niet met echo meekijken. Progesteron was al wel bepaald toch?
Ik denk dat progestron inderdaad bepaald is ( wat volgens die gyn ook allemaal geen bal uitmaakt!?) ... Superfrustrerend dat ze het niet eens voor mijn eigen gemoed willen doen... En dan helemaal toen ze mijn zoon van inmiddels ruim 4 op de achterrgrond hoorde: oh je hebt al een kindje.... Ja, dus?? Dat valt dan helemaal niet mee, het is net zo erg, omdat je echt weet wat je graag wil. Aaarghh, ben nog helemaal boos. Ik ben op zich net overgestapt van woerden naar het umcu, ik voel er ook niet zoveel voor om nogmaals over te stappen. Misschien na die 6x nog eens bij het diak langs?
Snap je frustratie. Maar echo's voor gemoedsrust? Tja, ben misschien een ziekerd omdat ik zelf in de zorg werk, maar de medische zorg is echt al zo duur... Als een arts/ziekenhuis vanuit kennis/ervaring concludeert dat het echt niet nodig is... Dan sta ik daar (sorry!!!) helaas wel achter. Echt niet lullig bedoeld hoor! Het Diak schijnt een fijn ziekenhuis te zijn. Ik weet niets van hun beleid, maar heb wel begrepen dat ze met een klein team werken waardoor er goede overdracht is en je ook vaker geholpen wordt door dezelfde persoon. Voor IVF werken ze samen met het UMC. Dit omdat maar een beperkt aantal ziekenhuizen in nederland een vergunning hebben om IVF/ICSI uit te voeren. Wat betreft Progesteron... Ja, inzichten veranderen constant. Het schijnt dat volgens de nieuwste inzichten het idd niet echt uitmaakt hoe hoog je progesteron is, als hij maar binnen de normaalwaarden valt. Verder zegt de hoogte weinig over de kansen die je hebt. Ook schijnt het achterhaald dat Pregnyl en Utro bijdragen aan een betere LF. Eerder werd gedacht dat als je spotting hebt of je LF is korter dan 14 dagen, dat je dan minder kans hebt op innesteling. Nu komt men daar een beetje van terug. Ook bv bij sperma-onderzoek werd eerder ook veel waarde gehecht aan de morfologie van de zaadcellen (dus of ze er wel 'normaal' uitzien). Nu zijn er zelfs geluiden om dit deel van het spermaonderzoek helemaal te schrappen. Omdat een relatie tussen slechte morfologie en verminderde vruchtbaarheid wetenschappelijk nauwelijks aan te tonen is. Zo lijkt het soms misschien dat andere ziekenhuizen harder voor je rennen en/of meer voor je doen. Maar soms is het ook gewoon dat andere ziekenhuizen zijn blijven hangen in oude inzichten...
IUI zonder hormonen bij onverklaarde onvruchtbaarheid is ECHT achterhaald. (Dit ligt anders als er bijv. een spermafactor of een cervixfactor is). Enne, 'als de progesteron maar binnen de normaalwaarden ligt'... Dan moet je het eerst wel meten of dat het geval is.
Meriah, bedankt voor je verhaal, maar -zonder je te willen beledigen- je zegt hetzelfde als het UMC. En je ziet de reacties. Het ziekenhuis woerden waar ik eerder ben weggaan wilde juist alleen maar iui mét hormonen omdat uit hun studies duidelijk een hogere slaging was gebleken. Eerst was ik blij dat UMC niet hormonen deed, maar inmiddels kom ik daar dus op terug. Je hebt gelijk ,zorg is absoluut duur. Maar dit is het enige in mijn hele leven tot nu waar ik gebruik van maak. Ga zelfs ongeveer nooit naar de huisarts. Door te luisteren naar wat een patient/klant wil zou je ook kunnen ontdekken wat de oorzaak kan zijn. En één rondje metingen vind ik echt niet teveel gevraagd. Wellicht zijn deze 3x iui al zinloos geweest omdat toch blijkt dat mijn eitjes anders groeien dan ze denken, weet ik veel. Maar goed, ik denk dat het belangrijkste is waar je je prettig voelt. Als je fijne ervaringen hebt bij een ziekenuis dan is dat superbelangrijk. Ik kom er dus een beetje op terug bij het UMC en denk dat ik verder ga informeren bij het Diak, las inderdaad over een klein team. Ik weet nu gericht wat ik wil vragen dus dat helpt enorm.
Ik denk wel dat eisprong soms sowieso lastig te bepalen is hoor, met een echo kan je het exacte tijdstip ook niet bepalen. Mijn ervaring is dat m'n eitje na de lh piek de ene keer sneller springt dan de andere keer. Het kan bij mij varieren van 20-36 uur na de piek. Dus het blijft wel een beetje giswerk.
Geen zorg, ik voel me niet zo snel beledigd. Daarvoor zit ik al te lang op dit forum. De reacties van anderen? Dat bedoel ik juist! Mensen zijn vaak geneigd om verontwaardigd te reageren omdat bij hun bepaalde onderzoeken wel worden gedaan. Terwijl anders of meer niet altijd beter hoeft te zijn. Ik heb geen aandelen in het UMC en ook hier zullen vast dingen voor verbetering vatbaar zijn, maar ik acht hun vakkennis wel hoger dan dat van een streekziekenhuisje. Daarbij komt dat ik op vakgebied redelijk dicht bij het vuur zit en redelijk op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen. Daarom ook de voorbeelden van progesteron en sperma-onderzoek.
Ik wil ook niemand beledigen, maar ik kreeg in het UMCU de indruk dat daar 1 conservatieve oppergynaecoloog zit die alles bepaalt. Alles volgens protocol. Die artsen daar mogen niets zelf bepalen - hebben ze daar zo lang voor gestudeerd? Onderzoeken naar dingen waar bijna niemand last van heeft, worden daar niet gedaan. Je zult net die ene persoon zijn die er wel last van heeft... Ik heb trouwens niets tegen andere afdelingen van het UMCU - bijv. endocrinologie is prima. Besef wel dat als je naar het Diak gaat, en je moet IVF, dat dit wel weer i.s.m. het UMCU gebeurt. Ik doe nu zelf cryo-terugplaatsingen in Düsseldorf, maar het Diak verzorgt de echo's, dus dat kan ook.