Moeilijk inslapen en doorslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lindangel, 23 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Mijn zoontje is nu bijna 11 weken en is nogal een actief ventje. Vanaf zijn geboorte slaapt hij al niet zo veel, en dat is soms best vermoeiend.

Sinds een paar weken heb ik er nu wel een soort ritme in gekregen. Overdag krijgt hij een flesje, dan spelen we even samen (hij gaat niet in de box, want dan wordt hij te actief) en dan laat ik hem op mijn schoot in slaap vallen. Ik geef daarbij een speentje, wieg wat, aai hem over zijn voorhoofd, zing eventueel een liedje en dan breng ik hem naar zijn wieg. Daar ligt hij ingebakerd, omdat hij anders gaat maaien met zijn armen en zijn speentje uitduwt, of zijn hand in zijn mond stopt en gefrustreerd raakt omdat hij zijn duim nog niet kan vinden.
    In principe valt hij zo altijd wel in slaap. Of ik loop een paar keer terug, geef hem zijn speen, aai over zijn voorhoofd en na een tijdje slaapt hij dan wel.

Maar dan... Over het algemeen is hij dan binnen een half uur-drie kwartier weer wakker. Ik geef hem dan zijn speen, aai over zijn voorhoofd en moet dat vaak een paar keer doen. Soms slaapt hij dan door, maar meestal niet. Dan haal ik hem eruit, probeer ik hem nog te wiegen, zing nog een liedje. Maar vaak zie ik dan al aan zijn gezicht dat het niks meer wordt met slapen. Dus gaan we naar beneden, in de box.

Het probleem is dat hij dan nog vaak meer dan een uur moet wachten op zijn flesje. (Hij heeft namelijk ook geen honger, dat is het zeker niet.) En een uur spelen in de box is nogal lang. Bovendien is hij vaak toch nog wel een beetje moe. Dus dan wordt hij huilerig. Ook samen spelen wordt vaak niks, omdat hij eigenlijk gewoon moe is. Soms lukt het me nog wel met hetzelfde ritueel hem weer in slaap te krijgen. Maar dan zijn we weer een half uur verder en heeft hij ook snel weer honger, dus dan is hij soms binnen een kwartier ofzo weer wakker.

Goed, dat is het probleem overdag.

's Avonds slaapt hij eigenlijk wel redelijk goed. Hij gaat de laatste dagen om ongeveer 19 uur naar bed en slaapt een half uurtje later. Vaak slaapt hij dan wel door. Soms is hij eerst wel na drie kwartier wakker, maar daarna slaapt hij zo een paar uur. Om elf uur-half twaalf maken we hem wakker voor de laatste fles. Daarna gaan we samen met hem weer naar bed. (Hij slaapt bij ons op de kamer.) Zodra het licht uit is slaap hij wel snel.

Alleen na een paar uur wordt hij standaard wakker. Dat is vaak rond vier-vijf uur. Hij heeft dan geen honger. Maar alleen een speentje is ook niet genoeg over het algemeen. Vaak geven we hem een paar druppels cinebaby en dan slaapt hij door. Soms tot de ochtend, maar meestal niet. Dus dan is hij een uur later weer wakker. Omdat ik hem liever niet de hele tijd cinebaby geef, probeer ik het eerst een aantal keer met een speentje. Maar dat vind ik zelf erg vermoeiend. Want elke keer als ik weer ga liggen, val ik bijna direct in slaap van de vermoeidheid en word ik een paar tellen later weer wakker. Na een aantal keer val ik niet meer in slaap omdat ik er van uitga dat ik toch weer wakker moet worden. En dat breekt me nu aardig op. Ook omdat ik iemand ben die haar slaap nodig heeft.

Uiteindelijk staan we vaak rond half negen ongeveer op.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Hij ligt dus al ingebakerd met de swaddle me. (Maar afgelopen nacht werd hij ook twee keer met zijn armen vrij wakker, dus dat schiet ook niet echt op.) Laten huilen heeft volgens mij weinig zin. Op het CB zeggen ze dan 'een kwartier laten huilen, dan valt ie wel in slaap'. Nou, ik heb hem een paar keer (overdag) een half uur laten huilen en hij raakt alleen maar overstuur.
    Overigens, misschien voor de duidelijkheid: als hij wakker wordt, begint hij eerst een beetje te zeuren en uiteindelijk wordt het langzaam huilen. Ik probeer vaak het zeuren voor te zijn door bij de eerste kik de speen te geven. Maar ik ben ook niet altijd zo snel en om eerlijk te zijn, word ik daar ook erg gestresst van omdat ik dan de hele tijd alleen maar zit te luisteren of ik iets hoor. Vooral overdag heb ik daardoor eigenlijk geen rust... En s nachts eigenlijk hetzelfde.

Heeft iemand de gouden tip?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Bij Thirza ook veel slaapproblemen, hier door het kiss-syndroom. Wat nog wel eens hielp, is haar, voordat ze weer gaat slapen, nog even voeden. Dan heeft ze dus twee voedingen kort op elkaar, een uurtje/anderhalf uur ertussen dus. Ze geeft dan niet echt hongersignalen, maar als ik haar dan aanlegde, dronk ze wel! En daarna ging ze dan wel wat langer slapen...
    Misschien dus toch proberen om dat uurtje naar de volgende fles niet te overbruggen, maar gewoon te geven? Dikke kans dat hij al drinkend weer in slaap valt?

Voor 's nachts zou ik het niet weten, is hier -op de periode met de krampjes en wanneer ze overprikkeld is na- nooit echt een probleem geweest.

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Rozemarijke: bedankt voor de tip! Ik wacht alleen liever met het aanpassen van het voedingsritme en probeer liever eerst wat anders. Ik heb het namelijk wel eens gedaan, maar dan was ik vervolgens de hele dag flesjes aan het geven. Hij drinkt dan namelijk ongeveer een halve fles en anderhalf uur later weer een halve fles en anderhalf uur later weer, etc. Ik geef namelijk geen borstvoeding meer. Een vriendin van mij geeft ook geen bv meer en legt haar zoontje soms wel aan voor de troost, maar dat wil die van mij helaas niet. Dat zou misschien wel helpen...

Toennet is hij overigens na drie kwartier slapen, half uur box weer bij mij op schoot in slaap gevallen. Hij had dus geen honger denk ik (hij krijgt 5 keer 180 cc dus dat moet ook echt genoeg zijn voor een tijdje lijkt mij) en hij was dus blijkbaar nog wel moe toen ik hem uit bed haalde, ook al wilde hij toen niet slapen. Dat vind ik ook zo verwarrend: hij wordt vaak wakker met een big smile en wil zijn ogen echt niet meer sluiten, maar eenmaal beneden is hij binnen no time jengelig van de moeheid...

Of... zit ik nu te denken: zou hij eigenlijk s ochtends willen clusteren? Dus dat hij s ochtends gewoon wat meer honger heeft? Dat is misschien ook wel logisch, want hij heeft daarvoor ruim 9 uur niet gegeten... Maar moet ik hem dan een hele fles geven of een halve?

4. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Hallo Lindangel,

Wat naar die slaapproblemen. Hier gaat het slapen overdag ook niet geweldig, maar dat kwam wel wat later dan 11 weken.

Wij hebben ook ingebakerd, wat erg goed bij ons hielp. Wij hebben er wel altijd voor gezorgd (vanaf 5 weken oud) dat Lilly leerde zelf in slaap te vallen in haar eigen bedje. Hoe langer je door gaat om hem op je arm in slaap te laten vallen, hoe moeilijker dit gaat worden om het anders te leren. Hij gaat je dan dus altijd nodig hebben om in te kunnen slapen en dat lijkt me idd heel vermoeiend. Wij hebben dit aangeleerd met het inbakeren. We zijn haar bij de eerste tekenen van vermoeidheid in haar eigen bedje gaan leggen, zodat ze er wakker in lag en daar zelf in slaap kon komen. De eerste paar dagen leverde dit wel wat huilen op, maar elk slaapje ging het beter.

We doen dit ook vanuit het idee dat het voor een kindje naar/beangstigend kan zijn dat als het in slaap valt op de arm en daarna wakker wordt in een heel andere omgeving zonder mama. En natuurlijk ook voor je eigen 'vrijheid' op den duur.

Verder wil het wel eens helpen bij ons om gelijk bij het eerste kikje de speen te geven, zodat ze nog niet op en top wakker is. Soms slaapt ze dan verder. Zo niet, dan haal ik haar er uit en als ze dan weer vermoeidheids tekens laat zien, leg ik haar er gewoon weer in (dus 2 keer tussen 2 voedingen) dit gaat eigenlijk heel goed.

Veel succes ermee en ik stuur je ook nog een pb, ik heb iets voor je waar je wellicht nog wat tips uit kan halen!

Groet snoozie

Deel Deze Pagina