onzeker over bv en heb een paar vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mambo87, 9 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mambo87

mambo87 Lid

5 jan 2009
    45
    0
    0
    verpleegkundige
    katwijk
    Hallo,

mijn dochter is nu 9 dagen oud en krijgt volledig bv mbv tepelhoedje (dit ivm moeilijke start dronk niet aan de borst eerst gekolfd en fingerfeeding en heb ingetrokken tepels) probeer het steeds wel zonder maar dit lukt nog niet. Ze plast en poept goed naar mijn idee. Haar gewicht weet ik niet want heb geen weegschaal! (geboortegewicht was 2965).

Toch ben ik wat onzeker over de bv en heb een paar vragen :

-Hoeveel tijd mag er minimaal en maximaal tussen twee voedingen inzitten? Want ik wil het liefst op verzoek geven vind het vervelend om haar wakker te maken voor voeding!
    -Hoelang mag ze maximaal aan 1 borst drinken ? (bied twee borsten aan en ze is soms een uur bezig soms ook 20 min per borst!) maar als ik haar eerder weg haal lijkt ze niet tevreden en huilt ze in bed
    -Is het verstandig om haar gelijk in de wieg te leggen na drinken of kan ik haar beter nog even ophouden?
    - Ik wil vast wat voorraad melk aanleggen, wanneer kolf ik dan het beste? (heb nu geprobeerd tussen twee ochtendvoedingen maar had maar 40 cc (met medela symphonie) en ze leek niet tevreden toen ik haar daarna ging voeden!

Ik hoop dat u mij kunt helpen,

gr christa

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

Sorry dat nu de antwoorden pas komen, we zijn op vakantie geweest.

Je kunt haar gewoon op verzoek voeden. Als ze goed poept en plast en ze verder goed in haar vel zit kun je gewoon haar ritme aanhouden. Je hoeft haar dan niet wakker te maken.
    Er is geen minimum of maximum tussen de voedingen.
    Je kunt haar b.v. gewoon weer aanleggen als ze na 20 minuten aangeeft toch weer te willen drinken.
    Wat betreft de maximum tijd kun je het ook redelijk op zijn beloop laten zolang alles goed gaat.
    Als ze last van spugen of krampjes begint te krijgen dan kun je haar wel wat vaker aanleggen, dit is wat rustiger voor de
    darmen.

Je kunt haar aan 1 borst laten totdat ze in slaap valt of heel oppervlakking begint te zuigen. Het kan ook zijn dat ze zelf loslaat. Op dat moment bied je de 2e borst aan.
    Ook hier valt geen tijd aan te koppelen, zolang ze goed vacuum zit kan ze rustig aan de borst blijven.

Na het voeden kun je haar gewoon nog lekker bij je houden. Baby's vinden het heerlijk om tegen je aan te zitten. Als ze echt in slaap is kun je er ook voor kiezen om haar weg te leggen.

Als je een vooraadje aan wilt leggen doe je er i.d.d. goed aan om in de ochtend tussen 2 voedingen in te kolven.
    In het begin zul je wellicht niet zoveel melk kolven, dit wordt vanzelf meer.
    Ga rustig zitten, ontspan je en geef jezel eventueel een lichte borstmassage.
    Je hoeft niet bang te zijn dat je de melk voor de volgende voeding wegkolft. Gelukkig werkt het zo niet.
    Al heel snel heb je voeldoende melk voor je dochter.

Ik hoop dat je hier verder mee kunt.
    Groeten Rieneke

Deel Deze Pagina