Clustertips gevraagd

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lentekriebel, 24 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Mijn zoontje 4,5 week oud clustert er momenteel flink op los. Na de voeding van 7.00 uur en voor de voeding van 13.00 uur krijf ik hem niet naar bed. Ook de box vindt hij niets. Hij wil dan bij papa/mama zijn in de wipstoel bij ons aan tafel (hij wil dan gelukkig niet constant aan de borst).

Meestal slaapt ie van ong 13.00 tot ong 16.00 uur en dan begint het echte clusteren: alleen maar bij mama aan de borst willen tot 22.00/23.00 uur (!!) Papa kan hem niet troosten, speen wordt (meestal) geweigerd...alleen mama's borst tot ie in een hazeslaapje valt en vervolgens weer bij mama aan de borst wil.

Ik weet dat ik hier aan toe moet geven en dat doe ik dan ook: lekker met zoontje in bed en tv aan, flesje drinken erbij etc. Maar hoe moet dat als ik een avondje weg moet? Binnenkort hebben we een feestje wat mede ten ere van mij wordt gehouden, ik kan dan niet wegblijven. Maar ik krijg nu al buikpijn bij de gedachte dat mijn kereltje helemaal overstuur wordt bij de oppas. We hebben nog niet geprobeerd om hem de fles met afgekolfde bv te geven op deze momenten van de dag. Ik moet eerst een voorraadje aanleggen maar weet niet precies wanneer de beste tijd is om te kolven..
    Iemand tips? Die zijn erg welkom..

2. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    super dat je er maar gewoon aan toegeeft, dat werkt het meest relaxt voor een ieder, maar gaat hij er niet van spugen, van het zoveel drinken? dat gebeurde hier na een poosje clusteren.
    Hier werkte de speen ook niet, maar pink gelukkig wel... die was na een tijdje zo beurs als wat, maar bood wel uitkomst.
    Over dat avondje, dan kan de kleine niet mee? ik weet niet wanneer dat avondje is, maar misschien is die clusterfase dan weer even voorbij....
    voorraadje aanleggen ging hier het best door 's morgens na te kolven. Maar ook had ik lekschalen waar best een hoop in kwam (soms wel 40cc per voeding) en dan spaarde ik van de dag op en dan de vriezer in.

3. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    De kleine mag en kan op zich mee (het is een jubilarisfeest waar kinderen bij mogen zijn), maar ik vind een baby daar niet op z'n plaats met harde muziek etc. Daarbij kan ik hem moeilijk elke keer aan de borst leggen op die avond, dan kan ik beter thuis blijven..

Spugen doet ie niet echt, soms een mondje terug. Maar ik merk wel dat de melk hem soms hoog zit. Ook komt hij aan als een malle. Voeige week 365 gram en deze week bijna 400.

Die lekschalen ken ik niet, maar zoonlief morst dan ook bijna niet bij het drinken (als dat wordt bedoeld met lekschalen).

En het kolven: Dat zal ik dan idd maar ''s ochtends moeten proberen..
    Bedankt voor je reactie.

4. kissi

kissi Actief lid

13 jul 2011
    271
    0
    0
    Hoi Lentekriebel,
    Ik heb vanuit de kraamzorg meekregen dat je kindje alleen mag drinken, en niet voor de zuigbehoefte aan de borst.
    Misschien kun je hier iets mee, dus zodra je kindje klaar is met drinken toch weer even in zijn eigen bedje leggen. onze zoon sliep de eerste weken bij ons op de kamer, dit geeft je kindje misschien extra rust. ik zou nu wel beginnen met afkolven en je kindje laten wennen aan de fles. 's ochtends is het beste om te kolven. een uurtje na de ochtendvoeding. veel succes

5. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hoi Kissi,
    Ik lees juist overal dat je je kindje tijdens het clusteren juist moet aanleggen... Het liefst zou ik z'n zuigbehoefte op zo'n moment ook anders willen bevredigen, maar een speen en pink gaan er op zo'n moment echt niet in. Dinsdag moet ik voor het eerst naar het cb, misschien dat zij me kunnen vertellen wat nou wijsheid is.

Drinken uit de fles kan hij al wel. In de eerste week kwam de bv niet op gang en hebben we hem moeten bijvoeden met afgekolfde bv en kv en dat deden we de ene keer met een spuitje en de andere keer met een fles. Daarna heeft hij ook weleens afgekolfde bv met de fles gehad, dus gelukkig is hij al wel gewend aan de fles.

6. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    nee dat lijkt me inderdaad niet een goede plek voor een baby.

over dat je niet mag laten sabbelen/zuigen aan de borst zijn de meningen verdeeld denk ik. Mijn kleine man mocht dat wel gewoon (voedingen duurde ook erg lang), maar ik ben er enorm blij mee. Hij bevredigt zijn zuigbehoefte gewoon lekker bij mij en een speen of duim heeft hij niet nodig. Mama is er om tot rust te komen, goed toch?

die lekschalen had ik nodig, omdat wanneer hij aan de ene borst dronk de andere borst vrolijk mee deed en dan werd alles dus kleddernat. Met zo'n lekschaal kwam de gemorste melk dus netjes opgevangen wat ik later kon gebruiken (nou heb ik wel te veel melk en dat heeft niet iedereen 'gelukkig')

7. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Haha, dat van die andere borst die meedoet, ken ik een beetje. Maar gelukkig niet zoveel dat ik lekschalen nodig heb.

Ik zal dinsdag eens vragen wat het cb voor tips voor me heeft. Als ze maar niet komen met het verhaal dat ik hem moet laten huilen. In slaap huilen vind ik prima, maar een kindje van 4 weken laat ik niet krijsen tot ie over z'n toeren is..

Ik kreeg afgelopen donderdag op het weeguurtje al te horen dat ie een beetje teveel was aangekomen. Wat had ik eraan moeten doen? Voeding overslaan en de kleine man laten krijsen?

8. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Een baby kan niet te veel aankomen hoor. alleen sommige cb zijn nogal van de gemiddeldes.... nou geen 1 kind is hetzelfde en een baby te veel aan komen? Jammer dat ze dat zeggen.... Ons ventje kwam ook te veel aan dan... zat altijd boven de 2-plus lijn, en 97,6 procent van de babys zijn kleiner dan hem in nederland (wiste ze in het ziekenhuis te melden) ik kreeg alleen maar te horen van de kinderarts: vooral doorgaan met de borstvoeding die gaat zo goed!!

Dus aub niet minder gaan voeden.

En ik denk persoonlijk dat borstvoeding niet overvoerd kan worden, en alles wat er te veel ingaat spugen ze uit. En mijn ventje heeft erg veel geclusterd (had ook gigantische pijn) En hij heeft een aantal maanden zowat heel de tijd aan de borst gehangen. en ja snachts lag hij vrolijk bij ons in bed ;) Hij mocht soebelen en drinken wat hij wilde, dan kon ik tenminste nog wat slapen.
    Nu slaapt hij nog bij ons op de slaapkamer, en alleen tegen de ochtend heb ik nog soms de neiging om in slaap te vallen tijdens het voeden, om na een paar uren wakker te worden :p. lekker gezellig vind ik het.

Maar over de avonden kan ik je weinig helpen, wij waren zowiezo aan huis gekluisterd toen en ontvingen bezoek gewoon maar we gingen niet van huis. dat ging gewoon niet met ons ventje maar dat was misschien ook net een andere situatie. Wat ik in jou situatie zou doen??? ik weet niet en tips???? heb ik niet... sorry!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik wil je niet teleurstellen, maar op veel consultatiebureaus kun je er niet op rekenen het meest borstvoedingsvriendelijke advies te krijgen. Ze zijn vaak nogal van de regeltjes, schema's en groeicurves die gebaseerd zijn op kunstvoeding. En hebben helaas nogal eens bar weinig verstand van borstvoeding.

Clusteren is een manier om je productie op te krikken. Meestal niet iets dat weken achtereen aanhoudt, dus het kan best over zijn tegen de tijd dat je het feestje hebt. (Ik weet niet wanneer dat is?) Zelf zou ik zeggen: ga niet als je baby dan toch nog steeds zulke onrustige avonden heeft. Of ga wel, maar spreek duidelijk met de oppas af dat hij/zij belt als het niet gaat en dat je dan naar huis komt.
    Ik snap dat het vervelend is om weg te blijven bij zo'n feest als je zelf één van de jubilarissen bent. Aan de andere kant: binnen zes weken na de geboorte van je baby zit je nog gewoon in de kraamtijd. Ik denk dat niemand het jou kwalijk neemt als je en / of je baby dan nog niet klaar zijn voor dit soort uitstapjes.

10. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ben het met Tupp eens.
    Ik ben juist van mening dat clusteren enorm goed helpt om en je productie aan te passen en je kindje wat langer te laten slapen daarna.
    En de indrukken van de dag kan hij lekker verwerken bij jou op schoot/ aan de borst. Zuigbehoefte bevredigen etc,..

Ik wisselde met het vasthouden wel af met mijn man. Dus ik voedde, hij verschoonde, liet boeren en lekker slapen op de arm. Kon ik even wat anders doen, lekker doucheb etc. en dan weer voeden, voeden en voeden :). Vermoeiend, maar het heeft hier nooit lang geduurd. Meestal een paar dagen.

11. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Dat ik het cb (zeker op gebied van bv) niet al te serieus hoef te nemen had ik al begrepen, ik knik ook netjes ja, nee en amen als ik er ben. Alleen hoop ik wel dat ze me enige vorm van advies kunnen geven.

Ik zal met de oppas afspreken om me te laten bellen als het niet gaat, ik ben niet ver van huis en kan dan zo terugkomen voor een troostende borst. Misschien binnenkort maar eens een avondje proefdraaien met een lading gekolfde bv. Net heeft ie ook een tijdje bij opa (oa de oppas) op de borst gelegen totdat ie echt niet meer zonder mama's borst kon.

Hier is het clusteruurtje van 16.00 tot 19.00 al vanaf het begin, dat ie nu tot 23.00 uur clustert is sinds een dag of 3/4. Dus er is nog hoop dat dit tijdelijk (kortstondig) is? Dat zou lekker zijn.. Dan hoef ik me niet teveel zorgen te maken over dat feestje (6 dec).
    Stiekem vind ik het ook wel een beetje lekker om zo heerlijk met mijn mannetje te knuffelen in bed, maar het is wel jammer dat dit me beperkt voor het geval ik plannen heb buitenshuis...

12. m met borisboef

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja hoor van genieten zolang als het kan, de kleine man hier is nu 9mnd en mis die momentjes die ik toen hij een kleintje was best wel.
    Voor buitenshuis is het idd lastig, maar goed hij is maar even klein en heeft dat clusteren nodig... als hij dat met 9 maanden nog doet is het anders, maar het zal hooguit een paar weken zijn denk ik.

Deel Deze Pagina